شناسهٔ خبر: 50291870 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تکاپوی شورای امنیت سازمان ملل از موفقیت نیرو‌های یمنی در مارب

اعضای شورای امنیت سازمان ملل درست پس از موفقیت‌های نیرو‌های یمنی در مقابل ائتلاف متجاوز سعودی خواستار برقراری فوری آتش‌بس در سراسر یمن شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملل، اعضای شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای خواستار برقراری فوری آتش‌بس در سراسر یمن مطابق با قطعنامه ۲۵۶۵ این شورا شدند.

براین اساس و در پی پیشروی نیرو‌های یمنی و گروه‌های مقاومت علیه تروریست‌ها در استان «مأرب»، اعضای این شورا به فکر کمک به ائتلاف سعودی افتاده اند و قصد دارند بمنظور جلوگیری از تسلط نیرو‌های مقاومت یمن بر شهر مأرب، اعلام آتش بس کنند.

از این رو در بیانیه منتشر شده از سوی اعضای شورای امنیت سازمان ملل ضمن تاکید بر لزوم توقف درگیری‌ها و تنش‌زدایی، از جمله پایان فوری پیشروی نیرو‌های یمنی و انصارالله به سمت شهر مأرب و اعلام حمایت از هانس گراندبرگ، نماینده ویژه جدید سازمان ملل در امور یمن، از تمام طرف‌های درگیر در این کشور درخواست کردند تا با حسن‌نیت و بدون پیش‌شرط و زیر نظر سازمان ملل با گراندبرگ دیدار داشته باشند.

شورای امنیت سازمان ملل برخلاف نام و شهرتش، بیش از شش سال است که با ادعای اینکه نبود پیشرفت در فرایند صلح در یمن می‌تواند به سوءاستفاده تروریست‌ها از این وضعیت کمک کند، هیچ حمایتی از یمن نکرده و تنها ابراز نگرانی می‌کنند!

ریاض با راه انداختن جنگی ظالمانه به یمن حمله کرده و بخش‌هایی از این کشور را به اشغال خود درآورده است. همچنین مردم یمن را تحت شدیدترین محاصره‌ها قرار داده است که منجر به فجایع انسانی شده و حال بعد از پیروزی‌هایی که یمنی‌ها مقابل تجاوزکاران به دست آورده‌اند، ادعا می‌کند به دنبال آتش‌بس است. شواهد نشان می‌دهند دخالت عربستان در تحولات منطقه همیشه موجب بروز بحران‌های عمیقی شده است.

عربستان در حالی مدعی موافقت با ایجاد آتش‌بس در یمن است که این کشور را هدف حملات بی‌امان خود قرار داده و از سوی دیگر مقامات دولت نجات ملی یمن نیز بار‌ها تاکید کرده اند که؛ تا زمانی که ائتلاف سعودی جنگ علیه یمن را متوقف نکند و محاصره را پایان نبخشد، طرح پیشنهاد آتش‌بس را بی فایده می‌داند.

از سوی دیگر در روز گذشته و طبق گزارش شبکه تلویزیونی المسیره، استان‌های صعده، مأرب، الجوف و الحدیده از هوا و زمین آماج حملات متجاوزان به یمن و مزدوران آنان بودند و هشت شهروند یمنی در حملات مرزی ارتش سعودی نیز شهید یا زخمی شدند.

یک شهروند یمنی دیروز در تیراندازی ارتش سعودی به سوی منطقه مرزی مِفتح در شهرستان مُنَبِّه در استان صعده یمن به شهادت رسید و چهار شهروند یمنی و سه مهاجر آفریقایی زخمی شدند.

از طرف دیگر جنگنده‌های متجاوز سعودی- آمریکایی شهرستان الظاهر را در استان صعده بمباران کردند.

شهرستان‌های الجوبه و مدغل در استان مأرب و شهرستان خب و الشعف در استان الجوف در شش نوبت بمباران شدند.

یک منبع اتاق عملیات افسران رابط در استان الحدیده گفت: متجاوزان به یمن و مزدوران آنان ۱۸۷ بار توافقنامه آتش بس را در الحدیده نقض کردند که ایجاد استحکامات رزمی در این استان و دو حمله هواپیما‌های جاسوسی به الفازه و پرواز ۱۲ فروند هواپیمای جاسوسی بر فراز شهرستان‌های حیس، الفازه، الجبلیه و الجاح و ۳۵ مورد شلیک با توپخانه و ۱۳۴ مورد شلیک با دیگر سلاح‌ها از جمله آنهاست.

انتهای پیام/

نظر شما