نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کشفیات جدید درباره ماه؛ فعالیت آتشفشانی ماه بیش از حد تصور بوده است

جدیدترین تحقیقات انجام شده بر روی نمونه هایی از کره ماه، اطلاعات جدیدی درباره سن آن و فعالیت های آتشفشانی مشخص کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از Astronomy؛  در دسامبر ۲۰۲۰، ماموریت  چین به Oceanus Procellarum - منطقه‌ای از ماه که زمانی دشت وسیعی از گدازه مذاب بود، آغاز شد. فرودگر چانگ ۵ روی هم رفته، ۱.۷ کیلوگرم سنگ و مواد از سطح ماه جمع آوری کرد. سپس مخزن‌ها جمع آوری و بین چندین گروه تحقیقاتی تقسیم شد. اکنون، تقریباً بعد از ده ماه، دانشمندان شروع به گزارش آنچه یافته اند کرده اند.

اولین مقاله علمی مهم با جزئیات یافته‌های ماموریت امروز در Science منتشر شد. بر اساس تجزیه و تحلیل تیم، نمونه‌ها، جوانی نسبی سنگ‌های آتشفشانی محل فرود را تأیید می‌کنند. در میان نمونه‌های به زمین آورده شده، سنگ بازالت نیز وجود داشته که قدمت آن به حدود 2 میلیارد سال پیش می‌رسد. مطالعه این قطعه باعث شد که دانشمندان درمورد اطلاعات پیشین خود درباره فعالیت‌های آتشفشانی در کره ماه تردید و آن را اصلاح کنند. با توجه به یافته‌های جدید، محققان تاریخ آخرین فعالیت آتشفشانی در ماه را مربوط به ۹۰۰ میلیون سال پیش دانسته‌اند.

چانگی 5 تأیید می کند که ماه بیش از آنچه تصور می شد از نظر آتشفشانی فعال بوده است

تیم بین المللی که این مطالعه را انجام داده است شامل مرکز SHRIMP پکن است. براد جولیف، یکی از نویسندگان این مطالعه، دانشمند سیاره‌ای و کانی شناس در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس می‌گوید که آن‌ها یکی از بهترین آزمایشگاه‌های جهان را دارند. "این یک آزمایشگاه واقعاً با کیفیت بالا، با استفاده از بهترین ابزار دقیق، پیشرفته است. "

دو تیم قطعات را مورد بررسی قرار دادند. تجزیه و تحلیل میزان وجود هر یک از ایزوتوپ‌ها نسبت به یکدیگر به تیم اجازه می‌دهد تا سن نمونه‌ها را تعیین کنند. اندازه گیری ایزوتوپ سرب علاوه بر آشکار شدن سن محل فرود، به محققان کمک می‌کند تا روش کاملاً متفاوتی را برای درک تاریخ ماه بهبود بخشند.

اندازه گیری سن سطح ماه و سپس شمارش تعداد دهانه‌ها در یک ناحیه مشخص از سطح آن، به محققان اجازه می‌دهد تا رابطه‌ای را که می‌تواند بر روی سطوح دیگر اعمال شود، تنظیم کنند هب این صورت که هرچه دهانه‌های بیشتری داشته باشد، قدیمی‌تر است. جولیف می‌گوید: "ما این را به طور نسبی می‌شناسیم و سال‌هاست که می‌دانیم."

آکادمی علوم چین (CAS) در بیانیه‌ای گفته است: "تجزیه و تحلیل نمونه‌ها نشان می‌دهد که فضای درونی ماه تا حدود دو میلیارد سال پیش هنوز در حال تکامل بوده است".

کشفیات جدید درباره ماه؛ ماه بیش از تصور از نظر آتشفشانی فعال بوده است

برای آزمایش هر یک از سناریو‌ها نیاز به تجزیه و تحلیل بیشتر نمونه‌ها و همچنین مدل سازی دقیق است. اما یک چیز مسلم است، به گفته محققان: نمونه‌های آورده شده توسط Chang'e ۵ احتمالاً موج جدیدی از علاقه به تحقیق درباره آتشفشان‌های ماه را برانگیخته است. نمچین ژئوشیمیست در دانشگاه کرتین در پرت، استرالیا، و یکی از رهبران تیم می‌گوید: "وقتی این فقط یک احتمال است، همه ترجیح می‎دهند آن را نادیده بگیرند.

او ادامه داد:" اما وقتی با داده‌های واقعی روبرو می‌شوید که آن را تأیید می‌کند، آن وقت شما مجبور می‌شوید به عقب برگردید و تجدید نظر کنید. وی افزود: "بله، ما مشکوک بودیم که بازالت‌های جوان‌تری روی ماه هستند. اما این نظریه برای همه جدی و در اولویت نبود. نمونه‌ها باعث شد جدی تر به این موضوع پرداخته شود".