شناسهٔ خبر: 50290158 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آغاز بارش‌های موثر پاییزی در استان اردبیل

اردبیل - ایرنا - بارندگی‌های موثر که ساکنان اردبیل و دیگر پهنه‌های این استان از ابتدای پاییز امسال منتظر آن بودند در بیست و هشتمین روز مهر این مناطق را فرا گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرن، باران متناوب در اردبیل با وزش باد سرد از جانب شمال شرق همراه است و فضای منطقه را بطور کامل پاییزی و متناسب با وضع معمول هوا در چنین روزهایی از سال کرده است. 

به غیر از شهرستان گرمی از تمام شهرستان‌های واقع در مناطق مرکزی، شمالی و جنوبی استان اردبیل بارندگی گزارش شده که بیشترین میزان آن مربوط به ایستگاه فرودگاه اردبیل با 15 میلی متر است.

هرچند طی روزهای گذشته از پاییز امسال چندین بار جریان های ناپایدار جوی وارد منطقه شده ولی بیشتر بارش‌ها به نوار شرقی استان اردبیل و بلندی‌های منتهی به گیلان مربوط بوده و در دیگر مناطق باران نباریده و یا مقدار آن مانند شهرستان اردبیل اندک بوده است.

این وضعیت ساکنان استان اردبیل و به خصوص روستاییان را که به لحاظ خشکی زمین‌ها از انجام کشت پاییزی بازمانده و در مناطقی با مشکل کم آبی مواجه شده‌اند نگران کرده بود.

ریزش باران در اردبیل که در بلندی‌های بالای 1800 متر این استان به شکل برف است درحالیست که نقشه‌های آینده نگری از در پیش بودن بارش‌های متناوب و دوره‌ای طی آبان ماه در منطقه خبر می دهند.

براساس اطلاعیه سطح زرد اداره کل هواشناسی استان اردبیل، بارش‌های امروز اردبیل تا ظهر پنجشنبه ادامه دارد که در ارتفاعات به شکل برف انتظار می‌رود.

در این اطلاعیه از ساکنان استان اردبیل خواسته شده است باتوجه به حاکمیت هوای ناپایدار و سرد موارد احتیاط از جمله خودداری از کوهنوردی، عدم استقرار در بستر رودخانه‌ها ، انتقال محصولات کشاورزی به مکان‌های مسقف، کنترل دمای گلخانه‌ها و نیز احتیاط در رانندگی در محورهای مواصلاتی و به ویژه جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها که بارش آنها به صورت برف پیش بینی می‌شود رعایت کنند.
اردبیل به خاتطر موقعیت خاص جغرافیایی هوای بسیار متغیر دارد، در بعضی سال‌ها نفوذ توده هوای سرد عرض‌های شمالی سبب ریزش سنگین برف و استقرار هوای سرد در چنین روزهایی از سال می شود.   

نظر شما