شناسهٔ خبر: 50289821 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت کشور | لینک خبر

امضای یادداشت تفاهم همکاری های امنیتی انتظامی وزارت کشور ایران و ترکیه/ دیدار دو وزیر کشور در تهران/ دکتر وحیدی: عزم دو کشور برای توسعه روابط راهبردی جزم است/ سلیمان سویلو: گفت و گوهای بسیار مهمی صورت گرفت

دکتر وحیدی در دیدار با همتای ترکیه ای خود با اشاره به این موضوع که آمریکا و رژیم صهیونیستی عنصر مخرب در روابط کشورهای منطقه هستند؛ تصریح کرد: ایران و ترکیه منافع فراوانی در گسترش همکاری به خصوص در حوزه های مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جرائم سازمان یافته و ساماندهی مهاجرت دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، دکتر احمد وحیدی وزیر کشور در دیدار با سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه و هیات همراه وی در تهران با بیان اینکه ایران و ترکیه از روابط بسیار قوی و عمیقی برخوردارند؛ گفت: در دیدار با وزیر کشور دوست و برادر ترکیه مباحث بسیار خوبی در حوزه های مختلف همکاری بحث و گفت و گو شد.
 
وزیر کشور با اشاره به اینکه آمادگی خوبی در هر دو کشور برای گسترش روابط در همه حوزه ها وجود دارد؛ تصریح کرد: موضوعات مشترک متعددی نظیر مبارزه با تروریسم،  مبارزه با جرائم بین المللی، مبارزه با قاچاق سلاح، تبادلات مرزی و توسعه آن و همچنین توسعه همکاری های مشترک در زمینه مهاجرت مورد علاقه دو کشور است که در نشست امروز بر گسترش همکاری در این عرصه ها بطور جدی تاکید شد.
 
دکتر وحیدی در ادامه توضیحات خود، با بیان اینکه در نشست امروز مباحث مهمی همچون نقش مخرب  آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه و مشکلات فراوانی که این رژیم ها برای ملت های منطقه به خصوص افغانستان ایجاد کرده اند؛ مورد بحث و گفت و گوهای جدی قرار گرفت؛ خاطر نشان کرد: عزم دو کشور برای توسعه روابط راهبردی جزم است و انشاءا... افق های جدیدی از همکاری مشترک در همه حوزه ها میان دو کشور ایران و ترکیه شکل خواهد گرفت.
 
دکتر وحیدی خاطرنشان کرد: امضای یادداشت تفاهم همکاری مشترک دو وزارت کشور در حوزه های امنیتی و انتظامی شروع خوبی برای تعمیق هر چه بیشتر روابط با ترکیه خواهد بود.
 
سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه نیز در پایان دیدار امروز با دکتر وحیدی گفت: در نشست با وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، گفت و گوهای بسیار مهمی صورت گرفت .
 
وی اضافه کرد: در حوزه مبارزه با گروه های تروریستی همکاری و برنامه مشترکی میان دو کشور وجود دارد.
اراده مشترک میان دو کشور وجود دارد و امروز یک بار دیگر اراده و عزم مان را  در مقابله با تروریسم نشان دادیم.
در بخش دیگری از نشست مشترک وزرای دو کشور ایران و ترکیه، سلمیان سویلو با بیان اینکه از صمیمیت و روحیه مهمان پذیری دکتر احمد وحیدی وزیر محترم کشور تشکر فراوان دارم؛ گفت: بر خود وظیفه می‌دانم سلام ملت خود را به ملت برادر  ایران از این طریق ابلاغ کنم.
وزیر کشور ترکیه با اشاره به اینکه حضور در تهران را برای خود مایه خرسندی می‌دانم؛ گفت: به میزبانی جناب آقای وزیر و دوستان گرامی که حضور داشتند؛ مذاکرات بسیار مهمی با محوریت توسعه همکاری ها انجام شد.
سویلو در ادامه تصریح کرد: همکاری و تعامل خوبی میان وزارتخانه های دو کشور شکل گرفته که جای تقدیر و ارزش فراوان دارد و ازاین بابت بار دیگر در حضور شما از همه تشکر می کنم.
وزیر کشور با تاکید بر اینکه میان دو کشور به خصوص  در مبارزه با گروه‌های تروریستی همکاری و برنامه مشترکی وجود دارد؛ خاطرنشان کرد: در این حوزه کارگروه‌های مشترک زیادی میان دو کشور وجود دارد.
 
وی همچنین گفت: کارگروه‌های مشترک تقاضاها و پویایی روابط دو ملت را نشان می دهد و امروز یک بار دیگر مصمم بودن خود را در مقابله با تروریسم نشان دادیم و مورد تاکید قرار گرفت.
سویلو با اشاره به تحولات پیش آمده در افغانستان هم گفت: امروز به دلیل اینکه شرایط ناامنی در افغانستان پیش آمده و به همین خاطر مهاجرت های زیادی به سمت ایران و ترکیه سوق داده شده اند و در این خصوص بار دیگر مصمم بودن خود را در مقابله با مهاجرت های غیرقانونی مورد تاکید قرار دادیم.
 
وی اضافه کرد: پیشنهاد دکتر وحیدی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران در خصوص تشکیل کارگروه مشترک در خصوص مساله مهاجرت های غیر قانونی از سمت افغانستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 سویلو تصریح کرد: تلاش داریم نقاط ارتباطی که قبلا داشته ایم را در سطح بالاتری مورد توجه قرار دهیم.
وزیر کشور ترکیه با تاکید بر اینکه یکی از مهم ترین موضوعات برای دو کشور  امنیت مرزها است؛ اظهار داشت: مخصوصا در مورد دیوار امنیتی و سیستم‌های مجتمع الکترونیکی و فنی که احداث شده است از سیاست های حمایتی ایران که باعث تسهیل این موضوع شد؛ تشکر و قدردانی می کنیم.
 وی در این خصوص گفت: در استان‌های مرزی با اینکه مساله هر استان به صورت جداگانه وجود دارد اما با پیشنهاد دکتر وحیدی دنبال تشکیل کارگروه مشترک مرزی هستیم.
 
مسئله امنیت تجارت مرزی از دیگر محورهای مورد اشاره سویلو وزیر کشور ترکیه در نشست مشترک با دکتر وحیدی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران بود و در این خصوص گفت: در کنار مساله امنیت تجارت مرزی موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم، قاچاق و موادمخدر پرداخته شد.
وی در این خصوص گفت: هم ایران و هم ترکیه در حوزه  با مواد مخدر در سطح بالایی همکاری دارند.
 
وی همچنین گفت: در مسئله قاچاق سلاح هم کارگروه مشترک با ایران تشکیل شده که به مسائل این حوزه در آن کارگروه پرداخته می شود.
سویلو در ادامه گفت: بار دیگر می خواهم عرض کنم ماده هایی که به آن اشاره کردیم و همچنین همکاری هایی که می توانیم در حوزه های دیگر داشته باشیم در تفاهم نامه مشترک امضا شده مطرح شده است.
وزیر کشور ترکیه اضافه کرد: به دلیل اتخاذ رویکرد دوستانه بار دیگر از دکتر وحیدی وزیر کشور هیات همراه ایشان تشکر و قدردانی می کنم.
 
سویلو در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: در نشست مشترک با وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران همچنین مشکلاتی که جعرافیای  جهان اسلام با آن روبرو شده است هم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مسئولیت هایی که بر دوش ما است را مجددا یادآوری کردیم.
 
وزیر کشور ترکیه در پایان خاطر نشان کرد: تایید کردیم که روابطی که داریم تنها رابطه دیپلماتیک نیست دوستانه و برادرانه است و خیلی متشکریم و دیگر وقت کار است و انشاءا... خداوند یار همه ما باشد.
 
دکتر وحیدی وزیر کشور هم در پایان نشست مشترک تصریح کرد: انشاءا.. فصل جدیدی از روابط دو کشور با قدرت، سرعت و عمق بسیاری شکل خواهد گرفت که به نفع ملت های دو طرف خواهد بود و ایران و ترکیه کنار هم زمینه ساز رفع بسیاری بی ثباتی های موجود و توطئه های دشمن ناکام خواهد ماند.
وی همچنین گفت: با دفت و حساسیت اجازه نخواهند داد که توطئه گران در روابط بسیار عمیق دو کشور خلل ایجاد کند و انشاءا.. با شکل گیری کارگروههای متعدد روابط دو کشور مرتبا با دیدار طرفین شکل قوی دنبال خواهد شد و مجددا از جناب وزیر و همه همراه ایشان تشکر می کنم.

گالری تصاویر

نظر شما