شناسهٔ خبر: 50285732 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

۳۹ زن در ترکیه به اتهام ارتباط با جنبش گولن دستگیر شدند

رسانه‌های ترکیه از دستگیری ۳۹ زن در پنج استان مختلف این کشور به اتهام عضویت در جنبش گولن خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  ترکیش مینت، رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که دادستان‌های ترکیه حکم بازداشت ۳۹ زن از جمله یک معلم و سه ماما را به دلیل ارتباط با جنبش «گولن» صادر کرده اند.

۳۲ نفر از این زنان امروز (چهارشنبه) در پی یورش به پنج استان در چارچوب تحقیقات انجام شده از سوی دادستانی عمومی ازمیر در غرب ترکیه بازداشت شدند.

حکم بازداشت بر اساس ادعا‌های یک شاهد ناشناس که در واقع یک گارسون بوده صورت گرفته است. این زنان متهم به سازماندهی فعالیت‌هایی میان اعضای زن جنبش گولن بوده اند.

بر اساس بیانیه سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه در ماه فوریه، درمجموع بیش از ۶۰۰ هزارنفر به خاطر ارتباط با این جنبش مورد بازرسی و بازپرسی قرار گرفته و بیش از ۳۰۰ هزار نفر بازداشت شده اند. ۹۶ هزار نفر دیگر به همین اتهام راهی زندان شده اند. وزیر کشور ترکیه اعلام کرد که در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار زندانی ترکیه‌ای در زندان‌های این کشور هستند و اتهام آن‌ها سطوحی از ارتباط با جنبش مذکور است.

دولت ترکیه همچنین ۱۳۰ هزار خدمتکار را به اتهام ارتباط با کودتای گولن از کار اخراج کرده است. گفتنی است تعدادی از پیروان این جنبش نیز در پی این دستگیری‌ها از ترکیه گریخته اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، از زمان تحقیقات درباره فساد که در دسامبر سال ۲۰۱۳ صورت گرفت و شامل شخص رئیس جمهور، نخست وزیر وقت، اعضای خانواده او و اطرافیان نزدیک به وی می‌شد، پیروان جنبش فتح الله گولن را هدف قرار داد. اردوغان با رد نتایج تحقیقات آن را «کودتای گولن» نامید و این جنبش را یک سازمان تروریستی خطاب کرد.

جنبش گولن ترکیه یک حرکت اجتماعی مذهبی است که توسط فتح‌الله گولن رهبری می‌شود. فتح‌الله گولن نویسنده، مدرس علوم اخلاقی متفکر مسلمان است که هم‌اکنون ساکن پنسیلوانیا آمریکا است. گولن در ترکیه میلیون‌ها هوادار دارد.

نام گولن با بیان اینکه ترک‌های جوان راه خود را گم کرده و تحصیلات بهترین راه پاسخگویی به این مسئله است، بر سر زبان‌ها افتاد و منجر به جنبشی شد که در نتیجه آن مدارس زیادی بازگشایی شدند. گمانه زنی‌ها حاکی است که صد‌ها مدرسه در داخل ترکیه و بیش از ۱۰۰۰ مدرسه در ۱۳۰ کشور دنیا با جنبش گولن در ارتباط هستند.

پس از کودتای نظامی ۱۹۸۰ در ترکیه، ارتش این کشور به فتح‌الله گولن مظنون شد. در آن زمان گمان زده می‌شد که گولن در پی سرنگونی دولت است. پس از دستگیری و فرارگولن به آمریکا رفت.

رجب طیب اردوغان ادعا می‌کند کودتای ۲۰۱۶ ترکیه به تحریک فتحالله گولن صورت گرفته است. هرچند که این ادعا بار‌ها رد شده است.

انتهای پیام/

نظر شما