شناسهٔ خبر: 50283007 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مطالعه روی نسل‌های پنج و نیم و شش در برنامه ایرانسل است

مدیر عامل ایرانسل: هم اکنون ۴۰۰ هزار گوشی با قابلیت نسل ۵ فعال است و ایرانسل مطالعه روی نسل‌های پنج و نیم و شش را هم در برنامه دارد.

صاحب‌خبر -

مطالعه روی نسل‌های پنج و نیم و شش در برنامه ایرانسل استبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای بیژن عباسی آرند در مراسم پانزدهمین سالروز راه اندازی شبکه تلفن همراه ایرانسل گفت: ایرانسل موفق‌ترین سرمایه گذاری خارجی در کشور بوده و همکاری سرمایه گذار داخلی و خارجی منجر به شکستن انحصار و خارج شدن از عرصه بدون رقابت بوده است.
وی با اشاره به این که ارائه سرویس‌های متنوع به مشترکان را حاصل ایجاد این رقابت می‌دانیم، گفت: حضور ایرانسل باعث شد سایر بازیگران این عرصه هم خدمات بهتری را به مشترکان خود ارائه دهند که نتیجه آن توسعه جدی در زیرساخت‌های ارتباطی کشور است.
مدیر عامل ایرانسل افزود: اگر عملکردی که در این دو سال از مجموعه حوزه ارتباطات دیدیم، نبود و این سرمایه گذاری‌ها صورت نمی‌گرفت؛ خیلی از خدمات ارائه شده در دوران کرونا به مردم میسر نبود.
آقای عباسی آرند از سهامداران و اعضای هیئت مدیره ایرانسل قدردانی کرد و گفت: پیشنهاد‌ها و انتقاد‌های رسانه‌ها نیز در این مدت موجب رشد ایرانسل شده است.
وی با اشاره به این که ایرانسل در این سال‌ها تلاش کرده است فاصله خود را با فناوری‌های جهان کم کند، افزود: ما برای توسعه فناوری‌های جدید نیاز به سرمایه گذاری‌های جدی داریم و باید دولت و سایر بخش‌های اثرگذار ما را در این مسیر یاری کنند.
آقای عباسی آرند به برنامه‌های وزیر جدید ارتباطات اشاره کرد و گفت: ایرانسل آمادگی خود را برای توسعه شبکه ملی اطلاعات اعلام کرده است و امیدواریم در دولت جدید شاهد افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در کشور باشیم.
مدیر عامل ایرانسل، افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی و تحریم را از مهمترین چالش‌ها خواند و افزود: ما هم اکنون ۷۰ درصد تجهیزات زیرساختی خود را به ارز وابسته ایم و علاوه بر تحریم که برخی خدمات ما را محدود کرده است با برخی محدودیت‌های داخلی از جمله محدودیت فرکانسی و نظامات تعرفه گذاری هم مواجهیم و امیدواریم رایزنی ما با دولت و وزارت ارتباطات موجب رفع محدودیت‌های داخلی شود.

 ایرانسل ۳۳ هزار روستا را زیر پوشش دارد 

مدیرعامل ایرانسل گفت: هم اکنون ایرانسل ۳۳ هزار روستا را با حدود ۱۴ میلیون نفر جمعیت تحت پوشش دارد که نزدیک به ۴ هزار روستا به نسل چهار مجهز شده اند.
آقای بیژن عباسی آرند گفت: بیش از ۹۰ درصد پوشش جمعیتی در کشور تحت پوشش نسل دو و سه ایرانسل است و ۸۰ درصد پوشش جمعیت کشور مربوط به نسل چهار است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون ایرانسل ۴۲ میلیون مشترک همراه و قریب به ۱۵ هزار سایت دارد، گفت: براساس گزارش رگولاتوری، پوشش ۳ جی و ۴ جی ایرانسل در روستا‌ها از سایر اپراتور‌ها پیشی گرفته است.
عباسی آرند درباره روند رشد مصرف داده‌ها نیز افزود: رکورد روزانه ایرانسل ۱۶ و ۸ دهم پتابایت است که عدد بزرگی در مقایسه با سایر پاراتور‌ها منطقه و حتی جهان محسوب می‌شود.
وی گفت: از مهر ۹۳ تا مهر ۱۴۰۰ سرانه دیتا یا اده‌های همراه شرکت ایرانسل بیش از ۴۰ برابر و رشد روزانه دیتا بیش از ۵۰۰ برابر شده است و از میان همه اپراتور‌ها سهم ایرانسل ۴۳ درصد است.
مدیرعامل ایرانسل با اشاره به اینکه ایرانسل در این ۱۵ سال بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان به دولت پرداخت کرده است، افزود: ۴۵ هزار میلیارد تومان از این مبلغ بصورت مستقیم بوده است.
آقای عباسی آرند به اقدامات مرکز تحقیق و توسعه ایرانسل اشاره کرد و گفت: ما خط تولید مودم را تا امروز به دو خط رسانده ایم و برای بومی کردن سیستم عامل هم تاکنون ۲۰ میلیون سیم کارت عرضه شده است.
وی همچنین به مشارکت ایرانسل در افتتاح مدارس و همچنین بازسازی مدارس زلزله زده و سیل زده اشاره کرد و افزود: در همین ارتباط نزدیک به ۱۴ هزار مدرسه روستایی به اینترنت پرسرعت ایرانسل دسترسی پیدا کردند و در این مدت بسته‌های دیتای رایگان به اقشار مختلف توان یاب در دوره کرونا اهدا شد و از استارت آپ‌های دانش بنیان در عرصه سلامت نیز حمایت کردیم.
آقای عباسی آرند با اشاره به اینکه ایرانسل از آغاز شروع کرونا تاکنون بیش از ۹۰ درصد از همکارانش را دور کار کرده است، گفت: تمام زیرساخت‌های لازم برای دورکاری در ایرانسل فراهم است.
مدیرعامل ایرانسل به نقش ایرانسل در توسعه شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و افزود: در همین ارتباط، در حوزه زیرساخت با افزایش ظرفیت هسته شبکه ایرانسل و اتصال بیش از هزار سایت جدید به شبکه فیبر نوری و با بروزرسانی بیش از ۹۰ درصد سایت‌ها به فناوری‌های نسل سه و چهار مواجه بوده ایم.
وی گفت: هم اکنون ۴۰۰ هزار گوشی با قابلیت نسل پنج فعال است و برای نسل پنج، هفت سایت تجاری راه اندازی شد که ۴ سایت در تهران و ۳ سایت در مشهد، شیراز و کیش است.
مدیرعامل ایرانسل افزود: شبکه فیبر نوری ایرانسل تا مهر امسال ۱۷۰۰ کیلومتر است که ما در طرح توسعه شبکه فیبر نوری، ۶۵۰ کیلومتر دیگر را در دست اجرا داریم.

 توسعه پلتفرم‌های داخلی نیازمند حمایت دولت است 

مدیرعامل ایرانسل با اشاره به نقاط قوت و ضعف طرح صیانت از فضای مجازی گفت: پلتفرم‌های داخلی زمانی توسعه پیدا می‌کند که دولت برای بخش خصوصی زیرساخت ایجاد کند.
آقای بیژن عباسی آرند در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا پروانه ایرانسل تمدید شده است؟ افزود: پروانه اولیه ایرانسل برای ۱۵ سال صادر شده بود و مقرر شد برای تمدید آن هم دو زمان پنج ساله اضافه شود و اوایل سال ۹۹ ما درخواست تمدید پروانه را کردیم که با هماهنگی رگولاتور تمدید شد.
وی درباره اینکه آیا سرمایه گذار خارجی قصد کناره گیری دارد؟ گفت: اصل فعالیت ایرانسل متعلق به سرمایه گذار ایرانی است و سرمایه گذار خارجی در انتقال دانش به ما کمک می‌کند و البته ما بدون سرمایه گذار خارجی هم می‌توانیم ادامه دهیم، اما روابط سرمایه گذاری خارجی و داخلی ایرانسل در این ۱۵ سال بسیار مستحکم بوده است.
مدیرعامل ایرانسل در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چقدر ایرانسل در مدارسی که بازسازی و یا نوسازی می‌کند، نظارت دارد؟ افزود: گروهی را پیگیر نظارت بر این مدارس داریم به خصوص مدارسی که به نام ایرانسل هستند، اما مسئولیت اداره مدارس با آموزش و پرورش منطقه است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا وعده سال گذشته شما مبنی بر تولید ماهانه ۱۵ هزار مودم تحقق یافته است؟ گفت: اعلام کرده بودم که ما ظرفیت تولید ۱۵ هزار مودم را داریم.
مدیرعامل ایرانسل درباره نسل پنجم اینترنت افزود: بالاخره هر فناوری جدیدی متناسب با ظرفیت پهنای باند قابل توسعه است و وزارت ارتباطات در مطالعه دو ساله باند ۳ هزار و ۵۰۰ را برای توسعه نسل پنجم مناسب تشخیص داد و در برخی اپراتور‌های منطقه هم از این باند استفاده می‌شود.
آقای عباسی آرند گفت: البته هنوز این باند واگذار نشده است و به صورت آزمایشی در چند نقطه استفاده می‌شود.
وی درباره طرح صیانت از فضای مجازی هم گفت: این طرح چند بخش است یک بخش آن مربوط به تشکیل کمیسیون است که فکر می‌کنم اگر تشکیل شود بسیاری از اختیارات وزارت ارتباطات را می‌گیرد و برای کسب و کار‌ها مشکل ایجاد خواهد کرد.
وی افزود: بخش دوم این طرح حمایت از سرویس‌های داخلی و توسعه پلتفرم‌های داخلی است که ما با آن موافقیم به شرط این که دولت حمایت کند چرا که برای تولید پلتفرم‌های باکیفیت داخلی نیازمند ایجاد مراکز داده بسیار بزرگی هستیم.
مدیرعامل ایرانسل گفت: بخش سوم طرح صیانت مربوط می‌شود به این که پلتفرم‌های خارجی برای کار در داخل کشور شرایطی داشته باشند که ما معتقدیم اصل این بحث منطقی است و ترکیه و هند این کار را کرده اند، اما با توجه به شرایط تحریم فکر نمی‌کنم در ایران امکان پذیر باشد.
وی افزود: موضع ما در ایرانسل این است که دولت باید برای بخش خصوصی، زیرساخت ایجاد کند تا پلتفرم‌های داخلی توسعه پیدا کند.
آقای عباسی آرند در همین ارتباط به یکی از تاکسی‌های اینترتی اشاره کرد و گفت: صفر تا صد این تاکسی اینترنتی داخل کشور نوشته شده است و ۸۰۰ کدنویس در آن شرکت مشغولند و این نمونه‌ای موفق از سرمایه گذاری همراه با توسعه است که باید از این نوع کار‌ها انجام داد.
وی درباره این که چه درصدی از حجم اینترنت ایرانسل به استفاده از اینستاگرام اختصاص دارد؟ افزود: نزدیک به ۳۰ درصد ترافیک داخلی و ۷۰ درصد خارجی است که این ۷۰ درصد می‌تواند به اینستاگرام، واتساپ و سایت‌های خارجی مربوط باشد.
مدیرعامل ایرانسل ادامه داد: تعرفه دیتا سه سال افزایش پیدا نکرده و بحث ما این است که وقتی در کشور ظرف سه سال همه چیز افزایش قیمت داشته است نباید قیمت سرویس خاصی را ثابت نگه داشت و معتقدیم باید تعرفه‌های تدریجی و متناسب با شرایط تورم لحاظ شود.
وی درباره این که ایرانسل چه سهمی در توسعه شبکه ملی اطلاعات دارد؟ افزود: این شبکه شامل سه بخش زیرساخت، لایه پلتفرم و محتوا است و ما در بخش زیرساخت، هسته شبکه را توسعه داده ایم و لایه دسترسی و سایت‌ها و شبکه فیبر و انتقال را توسعه داده ایم و ایرانسل در لایه زیرساخت، پلتفرم‌ها و محتوا بسیار فعال است.

مطالعه روی نسل‌های پنج و نیم و شش در برنامه ایرانسل است مطالعه روی نسل‌های پنج و نیم و شش در برنامه ایرانسل است مطالعه روی نسل‌های پنج و نیم و شش در برنامه ایرانسل است مطالعه روی نسل‌های پنج و نیم و شش در برنامه ایرانسل است

نظر شما