شناسهٔ خبر: 5027374 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

میزبانی ۱۰ روزه تهران با آثار برجسته ایران و جهان از مردم دوستدار هنر

بزرگترین نمایشگاه جهان در پایتخت ایران

صاحب‌خبر -

شاید دیدن این جمله در نگاه نخست کلیشه‌ای بنماید اما انکارناپذیر است که فضای شهر، رنگ و روی تازه و حال و هوایی هنری به خود گرفته است.

گویی با تماشای تابلوهای نفیس از کشورهای مختلف و دوره‌ها و سبک‌های متفاوت هنری و تاریخی، در این گوشه از جهان با مردم روی زمین ارتباطی دوستانه برقرار شده است و تو بی‌زحمت راه و سفر، به موزه‌های جهان در شهر خود سر می‌زنی و آثار هم بی‌هزینه‌ای بر دوش حتی یک شهروند، آویخته از دیوار و آسمان شهر چشم‌ها را می‌نوازند. این تلاش مبتکرانه و خلاقانه از سوی سازمان زیباسازی شهر، دست‌مریزاد دارد و مورد استقبال خواهد بود... رویدادی که علاوه بر تاثیر زیبایی‌شناسی آن در سطح شهر و جلب توجه و رضایت مخاطبان تمهید هوشمندانه‌ای برای تولیدات ملی ما به شمارمی‌رود.

نخستین اقدام در جهان
از محدوده دفتر روزنامه صمت به سمت میدان هفتم‌تیر، شاهد چند تابلوی نقاشی از آثار کلاسیک هستیم. به سمت میدان ولی عصر و ابتدای پل کریمخان دو نقاشی زیبا و انتزاعی از کاندیسکی توجه و نگاه را به سمت خود می‌برد. از سمت میرزای شیرازی هم به سمت صمت، کمپوزیسیون زیبایی از یک ظرف میوه از عباس کاتوزیان شهر را جلوه‌ای خاص بخشیده است. این نخستین اقدام در جهان هر بیننده‌ای را وا می‌دارد که با لبخندی به این آثار هنری نگاه کند.

نمایش عمومی آثار فاخر، حمایت از تولید ملی
با درنظرگرفتن ظرفیت‌های مطلوب هنرمندان با عنوان آثار هنری و همچنین امکانات فکری و فرهنگی که در تهران وجود دارد، می‌توانیم شاهد حرکت‌های موثری باشیم که از آن طریق تولید ملی به یک ثروت ملی مرتبط شود. از این منظر، در کنار معرفی هنرهای اصیل و معاصر برای مردم و اطلاع‌رسانی‌های فرهنگی هنری به شهروندان در سطح شهر، بسیاری از هنرمندان ترغیب خواهند شد که در تلاشی مضاعف به ارائه خدمت و از سوی دیگر محصول هنری اقدام کنند و آثار خود را با نمایشی عمومی مطرح و عرضه کنند. دوستان متخصص در این عرصه بهتر می‌دانند که در برآورد تولید ملی تنها فرآورده‌هایی به شمار آورده می‌شوند که از طریق بازار توزیع شده باشند. به همین دلیل اقداماتی از این دست می‌تواند بسیاری از محصولات هنری هنرمندان کشور را در معرض دید و تبلیغ قرار دهد. به همین دلیل و با این نگاه می‌توان رونق بیشتری به زیبایی شهر و زندگی هنرمندان سرزمین‌مان بخشید.

آثار معتبر دنیا در خیابان‌های تهران
مردم ما این روزها آثاری از موزه‌های معتبر دنیا را در خودرو و مسیر پیاده‌روی‌های روزانه خود تماشا می‌کنند. ۳۰درصد از بیلبوردهای شهری، آثار هنرمندان خارجی را به نمایش درآورده است و ۷۰درصد از مابقی هم به آثار هنری ایرانی اختصاص دارد. آثاری از قطعات خوشنویسی میرزا علی‌اصغر و آقا لطفعلی گرفته تا اشکال قلمدان علی اشرف و آقا صادق. همچنین خطوط زیبای میرزا غلامرضا و میرزا یدالله و آثاری از موزه کمال‌الملک در معرض دید شهروندان قرار گرفته است.
یکی از آثاری که روی بیلبورد شهری جای گرفته است، مرقع میرزامهدی استرآبادی است که تنها یک نسخه آن در موزه سن‌پترزبورگ است و تصاویری از آن برای نخستین بار روی بیلبوردهای پایتخت، رنگی از هنر ایران‌زمین خواهد زد.

۷۰۰ اثر فاخر از تاریخ تمدن وفرهنگ
بیش از ۷۰۰اثر فاخر فرهنگی و هنری به جای تبلیغات شهری روی بیلبوردهای پایتخت جای گرفت. آثار هنری به تنهایی دلربایی هنری ظریف و بدیع و اصیل را در معرض دیدگان قرار می‌دهد. به‌راستی سهم و حق مردم این سرزمین است که زیبایی هنر بزرگان ایران و جهان، نگاه و روحشان را در یک گوشه از یک خیابان یا در وسط یک چهار راه شلوغ به نرمی بنوازد.

زیباسازی خیابان‌های شهر
این نگارخانه عظیم تنها به تابلوهای نقاشی بسنده نکرده و تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه میزبان آثار متفاوتی از هنرمندان دوره‌ها و سبک‌های مختلف هنری است. به‌طوری که آثار نگارگری، خوشنویسی، فرش و کتیبه‌نویسی نیز روی بیلبوردهای شهری دیده می‌شوند و این خبری خواهد بود که می‌توان آن را برای مردم جهان مخابره کرد و چنین نوشت: آثار هنرمندان در نگارخانه‌ای به وسعت ۶۳۶کیلومترمربع پیش روی مردم سرزمین ماست.

موزه‌های معتبر دنیا در کوچه‌های شهر
در این روزها بسیاری از آثاری که در موزه‌های معتبر دنیا هم گاهی به نمایش گذاشته می‌شود، پیش روی شهروندان تهرانی است. جمال کامیاب، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با ابراز امیدواری از اینکه با اکران این طرح‌ها بتوان شهروندان را به دیدن مراکز فرهنگی به‌ویژه موزه‌ها ترغیب کرد، گفت: متأسفانه آمار بازدید از موزه‌ها از تعداد افرادی که در آن مشغول به‌کار هستند کمتر است. امیدواریم بتوانیم با اکران این طرح‌ها در سطح شهر، شهروندان را با بخش‌های فرهنگی آشتی دهیم. وی با بیان اینکه از چندماه قبل با شرکت‌های تبلیغاتی در این زمینه مذاکره شده تا بخشی از سهم فرهنگی تابلوهای تبلیغاتی در این بازه زمانی به این کار اختصاص پیدا کند، گفت: همکاری‌های لازم انجام شده است. وی با تأکید بر این موضوع که این کار برای نخستین‌بار در ایران و حتی جهان انجام می‌شود، گفت: تا به حال پیش نیامده که در یک بازه زمانی مشخص، بخش عمده سازه‌های تبلیغات تجاری به اکران فرهنگی اختصاص یابد. به گفته کامیاب، برای نخستین‌بار کل سازه‌های تجاری به اکران‌های فرهنگی اختصاص پیدا کرده که امید می‌رود بازخوردهای خوبی داشته باشد. وی اظهار امیدواری کرد که با استقبال خوب شهروندان این اتفاق در تقویم سازمان زیباسازی شهر تهران جایی برای خود باز کند و هر ساله شاهد این اتفاق خوب و پسندیده باشیم. آنگونه که وی معتقد است، در سال اول اجرای این طرح به‌طور مسلم ابعاد گوناگون این اتفاق مورد بررسی قرار گرفته است اما نمی‌توان ادعا کرد که طرح «نگارخانه‌ای به وسعت شهر» بی‌نقص است؛ از این‌رو پس از اجرای این طرح در امسال مشکلات آن بررسی و ارزیابی می‌شود تا درصورت اجرای دوباره آن در سال‌های آینده، مشکلات کمتری به‌وجود آید.
چند نکته درباره اجرای زیباسازی شهر تهران به وسیله آثار هنری
بدیهی است که اقدام سازمان زیباسازی شهر تهران، در خور توجه و مطلوب است.
اما نکته اینجاست که این اقدام به لحاظ اجرایی مناسب نبوده است. بیلبورد به عنوان یک ابزار تبلیغی کاربردهای خاص خود را دارد. همچنان که هر ابزار تبلیغاتی باید بتواند در کمترین زمان بیشترین اطلاعات را بدهد. به همین دلیل تصویر و نوشته‌های آن باید به شکل و شمایلی روی پرده باشد که راننده‌ای که با سرعت حتی ۱۰۰ کیلومتر حرکت می‌کند بتواند آن را ببیند، در حالی که با سرعت کم هم عناوین تابلوها قابل خواندن نیست.
به دلیل زمان اندک عملی کردن این برنامه، پارچه‌ها به درستی روی بیلبوردها چسبانده نشده بود و با توفان اول در همه سطح شهر آویزان مانده‌اند.نکته بعد اینکه در کنار این خلاقیت و کار پیشنهاد می‌کنیم با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب، شهرداری تهران در حمایت از تولید ملی، در طول سال به مدت یک هفته همه تولیدات ملی را به‌طور رایگان بر تابلوها و بیلبوردها قرار دهد. ضمن آنکه قیمت تبلیغات تولیدات ملی را در طول سال کاهش دهد تا دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب نیز تحقق‌یابد و تولیدگران داخلی هم بتوانند از این فضاهای تبلیغاتی به نفع صنایع داخلی استفاده کنند.

برچسب‌ها: