شناسهٔ خبر: 50266644 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

براساس یک نظرسنجی اعلام شد؛

ایرانیان فساد را عامل اصل مشکلات اقتصادی می‌دانند نه تحریم‌ها

اشاره:«ایران پال» مستقر در تورنتو که در همکاری با مرکز مطالعات بین‌المللی دانشگاه مریلند قرار دارد نتایج یک نظرسنجی‌ای را درباره نظر ایرانیان پیرامون اقتصاد، امریکا و سایر کشور‌ها منتشر کرده است.نتیجه این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۶۳ درصد از نظردهندگان معتقدند سوء‌مدیریت اقتصادی داخلی بیش‌ از تحریم ها تاثیر منفی را بر اقتصاد ایران داشته در حالی که ۳۴ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند تحریم خارجی بیش‌ترین تاثیر منفی را بر اقتصاد کشور داشته است.نزدیک به ۷۵ درصد گفته‌اند که وضعیت اقتصادی بد است و ۵۴ درصد آن را بسیار بد توصیف کردند. از سوی دیگر، ۵۴ درصد گفته‌اند که انتظار دارند اقتصاد ایران در سه سال آینده تا حدودی بهبود یابد.گزارش پیش رو به این موضوع می پردازد.

صاحب‌خبر -

نتایج نظرسنجی‌ای تازه نشان می‌دهد که ایرانیان دیدگاهی نامطلوب نسبت به دولت بایدن، طالبان و عربستان سعودی دارند و در مقابل دیدگاهی مثبت نسبت به شبه نظامیان تحت حمایت ایران در منطقه و همچنین چین و روسیه دارند.در مورد رویکرد امریکا در قبال ایران، ۶۷ درصد از پاسخ‌دهندگان رویکرد دولت بایدن را خصمانه توصیف کرده‌اند و به طور کلی ۸۵ درصد دیدگاه نامطلوبی نسبت به امریکا داشتند.بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی نظر مساعدی نسبت به چین و روسیه داشتند و ۹۰ درصد از آنان نظر نامطلوبی نسبت به عربستان داشتند.حدود ۷۳ درصد از پاسخ‌دهندگان اشتیاقی به توافق هسته‌ای نداشتند و طرف مقابل را غیرقابل اعتماد دانسته‌اند.بیش از ۶۷ درصد از پاسخ‌دهندگان نظر مساعدی نسبت به حزب‌الله لبنان داشتند و ۶۳ درصد نظر مثبتی نسبت به حشدالشعبی در عراق داشتند.در این نظرسنجی، تنها ۴۸ درصد از پاسخ‌دهندگان نظر مطلوبی درباره انصارالله در یمن داشتند. درباره طالبان در افغانستان بیش از ۸۸ درصد نظر نامطلوبی داشتند.

 دلایل سو مدیریت در اقتصاد ایران
اقتصاد ایران یک اقتصاد ترکیبی و در حال گذار است که بخش عمده‌ای از صادرات در ایران بر پایه صادرات نفت و گاز است. آمریکا نشان داده که به جنگ اقتصادی با ایران آمده و ایران باید در این خصوص توان مقابله اقتصادی خود را تقویت نماید. اما با نگاهی عمیق تر به خوبی میتوان پی برد که بسیاری از مشکلات اقتصای کشور ریشه در درون نظام اقتصادی کشور دارد.ایران چهارمین تولیدکننده نفت در جهان و دارای اولین ذخایر گازی جهان است. کشورهایی نظیر هند و چین در دوره قبلی تحریم ها تمایلی به تبعیت از تحریم های آمیکا در خصوص کاهش خرید نفت از ایران نداشتند. اما در دوره جدید تحریم ها بسیاری از متحدان آمریکا از سیاست های این کشور تبعیت و با تحریم ها همراهی کردند. تقویت صنایع کوچک و متوسط در کشور و توسعه جدی صنایع داخلی و حمایت همه جانبه در تقویت تولید داخلی از دیگر راهکارهای مقابله با تحریم هاست.از دیگر راهکارهای مورد نیاز کشور جایگزین ارز مبادلاتی به جای دلار است تا مشکل مبادلات ارزی با بسیاری از بانک های جهانی در معاملات بین المللی در این خصوص حل شود کاری که در حال حاضر با در مبادلات با برخی از کشورهای همسایه نظیر ترکیه و عراق در حال انجام است و این راهکار بویژه می تواند مشکل بسیاری از شرکت های نفتی را در انجام مبادلات با ایران مرتفع سازد و سیاست های آمریکا را در این خصوص ناکام گذارد.هر چند تعامل با جهان و بویژه کشورهای اروپایی در مقطع کنونی برای ایران بسیار مهم و تعیین کننده است، اما مسئله خروج آمریکا از برجام تنها بخشی از تاثیر گذاری در مسائل و چالش های اقتصادی کشور را عهده دار است و سهم عمده ای از مشکلات اقتصادی کشور را باید در سیستم مدیریتی و بی نظمی در نظام درونی اقتصادی کشور و اخلال‌های داخلی جستجو کرد. اقتصاد واردات محور و وابسته به نرخ ارز یکی از مشکلات ساختاری کشور است که تا زمانی که به طور جدی بازنگری و اصلاح نشود بسیاری از مشکلات اساسی در پیکره اقتصاد کشور پابرجا خواهد بود.واردات بی رویه و اتخاذ سیاست هایی که کشور را به این سمت و سو سوق می دهد یکی از اشکالات اساسی در اقتصاد کشور است که میتواند ضربه های سنگینی به تولید داخلی، اشتغال، بنگاههای اقتصای و بالطبع رونق صنععت و اقتصاد کشور و وضعیت معیشتی مردم وارد کند.متاسفانه کشور ما همواره از سیاست های اقتصادی سلیقه ای و غیر کارشناسانه و عدم وجود مدیران استراتژیک و برنامه ریزی اقتصادی صحیح و کارآمد متحمل آسیب شده و آزمون و خطاهای صورت گرفته امنیت اقتصادی و شرایط مطمئن سرمایه گذاری و کسب و کار را در کشور به مخاطره انداخته است. علیرغم پیش‌بینی های صورت گرفته در برنامه ششم توسعه در جهت رعایت اصل ۴۴ ، اقتصاد کشورهنوز در حرکت به سمت خصوصی سازی موفق عمل نکرده و بنابراین بسترهای لازم جهت ورود و اعتماد سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فراهم نشده است.

نظر شما