شناسهٔ خبر: 50255915 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مراکز تفکیک پسماند غیرمجاز منجر به آسیب‌های صنعتی، زیست‌ محیطی و اجتماعی می‌شود

گروه استان‌ها- رئیس شورای اسلامی شهرستان ری گفت: مافیای زباله مانع اجرای طرح تفکیک پسماند از مبدأ است و با راه‌اندازی مراکز تفکیک پسماند غیرمجاز صنعت و تولید را مختل و تبعات اجتماعی زیادی نیز برای کودکان کار به دنبال دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ری، جعفر شربیانی با اشاره به بازدید از مرکز پسماند آرادکوه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پسماندها همواره منشأ مشکلات زیست‌ محیطی و معضلاتی هستند اما اگر شهروندان با بهره‌گیری از آموزش‌های صحیح و اصولی از مزایای تفکیک زباله از مبدأ مطلع شوند و این اقدام از منازل صورت گیرد شاهد تحول اساسی در حوزه پسماند خواهیم بود.

وی افزود: مجموعه آرادکوه در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در زمینه کنترل و از بین رفتن دریاچه شیرابه، تصفیه آب پسماند برای مصارف مجتمع آرادکوه، تولید برق از زباله و تهیه کود کمپوست انجام داده و در بازدیدی که از مجتمع داشتیم نقاط قوت و ضعف این مجموعه در حوزه پسماند احصا شد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان ری در ادامه گفت: با توجه به اینکه مجتمع پسماند آرادکوه در محدوده سرزمینی شهرستان ری قرار دارد و مسیر عبور زباله‌های شهر تهران از ری و کهریزک است همواره مردم این منطقه با معضلات ناشی از آن روبه‌رو هستند.

شربیانی در زمینه جانمایی مکان جدید برای دفن زباله بیان کرد: جابه‌جایی آرادکوه باید علمی بررسی شود و با مطالعه به سمت این موضوع برویم لذا در حال حاضر نکته مهم این است که زیرساخت‌های مناسب برای تفکیک از مبدأ انجام شود.

وی ادامه داد: با توجه و پررنگ کردن موضوعات پیوست فرهنگی و اجتماعی و آموزش‌ها باید ورودی آرادکوه را به حداقل برسانیم و بتوانیم با تفکیک، قابلیت استفاده مثبت از زباله را از تهدید به فرصت تبدیل کنیم که اگر روی این موضوع تمرکز کنیم خدمت بزرگ‌تر و مفیدتری به مردم ارائه داده‌ایم.

رئیس شورای اسلامی شهرستان ری با اشاره به مافیای زباله تصریح کرد: در حوزه پسماند و تفکیک زباله از مبدأ، نیاز به آموزش است اما مافیایی که از عدم این اتفاق منتفع می‌شوند با تمام توان مقابل این امر قرار گرفته و نمی‌گذارند این اتفاق رخ دهد.

شربیانی در تکمیل مطلب فوق بیان کرد: در بخش قلعه‌نو شهرستان ری، سوله‌های صنعتی و تولیدی، کار خود را به‌تدریج تعطیل و به افرادی اجاره داده می‌شوند که بدون مجوز و توسط کودکان کار و اتباع غیرمجاز اقدام به تفکیک زباله می‌کنند و سود بیشتری به مالکان می‌دهند چون درآمد بالاتری دارند.

وی اضافه کرد: مافیای زباله با راه‌اندازی مراکز تفکیک پسماند غیرمجاز، مشکلات زیادی ایجاد می‌کنند که هم چرخ صنعت و تولید را از کار می‌اندازد و هم انواع معضلات پسماندی ایجاد کرده و تبعات اجتماعی زیادی نیز برای کودکان کار به دنبال دارد.

عضو هیئت‌ رئیسه شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در پایان خاطرنشان کرد: باید با فعالیت‌های انگیزشی به مردم آموزش بدهیم تا موضوع تفکیک پسماند از مبدأ را به‌عنوان فریضه ببینند و اگر این اتفاق بیفتد قطعاً تحول اساسی در حوزه پسماند رخ می‌دهد که تاکنون مافیای زباله اجازه این کار را نداده است.

انتهای پیام/ح

نظر شما