شناسهٔ خبر: 50254234 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مافیای زباله، تفکیک پسماند را در اختیار گرفته‌اند/کارگاه‌هایی که زباله دان می‌شود

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با تاکید بر آموزش مردم برای تفکیک پسماند از مبدأ، گفت: مافیای زباله با اجاره سوله‌های صنعتی، آن را تبدیل به مراکز بازیافت غیرمجاز کرده و برای نفع خود، با تفکیک صحیح و اصولی پسماند مقابله می‌کنند.

صاحب‌خبر -

جعفر شربیانی عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ری با اشاره به مشکلات زیست محیطی و انواع معضلاتی که از طریق پسماندها ایجاد می‌شود، اظهار کرد: اگر مردم اهمیت تفکیک زباله از مبدأ را بدانند و این امر درست انجام شود، تحول اساسی در حوزه پسماند رخ خواهد داد و برای تحقق این موضوع باید آموزش‌های صحیح و اصولی به مردم داده شود.

وی با اشاره به بازدید از مجتمع پردازش و دفع پسماند آرادکوه گفت: در این بازدید ظرفیت‌های آرادکوه و نقاط قوت و ضعف این مجموعه در حوزه پسماند رصد و شناسایی شد که البته اتفاقات خوبی طی سال‌های گذشته ازجمله کنترل و  از بین رفتن دریاچه شیرابه، تصفیه آب پسماند برای مصارف مجتمع آرادکوه، تولید برق از زباله و تهیه کود کمپوست انجام شده است.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با اشاره به موقعیت قرارگیری این مجتمع در محدوده سرزمینی شهرستان ری گفت: بخش کهریزک و شهرستان ری به واسطه وجود آرادکوه به طور مستقیم با موضوع زباله‌های شهر تهران دست و پنجه نرم می‌کنند و بخشی از مشکلات پایتخت در اینجا انباشته می‌شود.

شربیانی درخصوص جانمایی مکان جدید برای دفن زباله بیان کرد: درمورد جابجایی آراد کوه باید علمی بررسی شود و با مطالعه به سمت این موضوع برویم لذا در حال حاضر نکته مهم این است که زیرساخت‌های مناسب برای تفکیک از مبدا انجام شود.

وی ادامه داد: با توجه و پررنگ کردن موضوعات پیوست فرهنگی و اجتماعی و آموزش‌ها باید ورودی آرادکوه را به حداقل برسانیم و بتوانیم با تفکیک، قابلیت استفاده مثبت از زباله را از تهدید به فرصت تبدیل کنیم که اگر روی این موضوع تمرکز کنیم خدمت بزرگ تر و مفیدتری به مردم ارائه داده‌ایم.

رئیس شورای اسلامی شهرستان ری با اشاره به مافیای زباله تصریح کرد: در حوزه پسماند و تفکیک زباله از مبدأ، نیاز به آموزش است اما مافیایی که از عدم این اتفاق متنفع می‌شوند، با تمام توان مقابل این امر قرار گرفته و اجازه این کار را نمی‌دهند.

شربیانی در تکمیل مطلب فوق بیان کرد: در بخش قلعه‌نو شهرستان ری، سوله‌های صنعتی و تولیدی، کار خود را به تدریج تعطیل و به افرادی اجاره داده می‌شوند که بدون مجوز و توسط کودکان کار و اتباع غیرمجاز اقدام به تفکیک زباله می‌کنند و سود بیشتری به مالکان می‌دهند چون درآمد بالاتری دارند.

وی اضافه کرد: مافیای زباله با راه اندازی مراکز بازیافت غیرمجاز، مشکلات زیادی ایجاد می‌کنند که هم چرخ صنعت و تولید را از کار می‌اندازد و هم انواع معضلات پسماندی ایجاد کرده و تبعات اجتماعی زیادی نیز برای کودکان کار به دنبال دارد.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در پایان تاکید کرد: باید با فعالیت‌های انگیزشی به مردم آموزش بدهیم تا موضوع تفکیک پسماند از مبدأ را به عنوان فریضه ببینند و اگر این اتفاق بیفتد قطعا تحول اساسی در حوزه پسماند رخ می‌دهد.

انتهای پیام/۶۷۰۶۲

نظر شما