شناسهٔ خبر: 50253502 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نفس تنگی اراک زیر تازیانه‌های آلودگی

اراک - ایرنا - آسمان کلانشهر اراک حدود نیمی از ایام امسال تیره و غبارآلود بوده و ساکنان این شهر، ۹۶ روز جام آلایندگی هوا را سرکشیدند و همچنان امیدوارند تا طرح جامع کاهش آلودگی هوای این کلانشهر با رویکرد دست یابی به هوای پاک و آسمانی آبی به طور کامل محقق شود.

صاحب‌خبر -

امسال اگر به کارنامه ایام ۲۱۲ روزه سپری شده در اراک نظر شود، شمار روزهای آلاینده هوا زنگ خطر را به صدا درآورده و این درحالی‌ است که در فهرست روزهای ناسالم، شرایط بسیار پرخطر و قهوه‌ای نیز جای گرفت.

روزگاری نه چندان دور، اراک شهری مصفا با باغات سرسبز و قنوات پرآب بود و به‌عنوان یکی از مناطق خوش آب و هوا شناخته می‌شد اما، از نیمه‌های دهه ۴۰ با آغاز فرآیند صنعتی شدن، کفه توازن اکولوژیک این شهر برهم خورد و اکنون با بروز خشکسالی و توسعه غیرمتوازن شهری، این کلانشهر طراوت و شادابی همیشگی‌اش را از دست داده و نفسش از آلاینده‌ها به شماره افتاده است.

حال و روز اراک در ایام امسال مانند بیماری است که به سمت کما می‌رود و اگر تصمیم‌سازی‌ها برای نجاتش با تعلل مواجه باشد و تنها به چند جلسه و مصوبه اکتفا شود، سلامت ساکنان آن آرام آرام رنگ می‌بازد و سئوال اینجاست که شهروندان این خطه تا چه زمانی تاوان تصمیم‌های اشتباه در توسعه شهری و صنعتی را بپردازند.

البته امسال بنابر اطلاعات موجود و اعلام هواشناسی در اکثر اوقات پدیده گرد و غبار منطقه‌ای بر وخامت آلودگی هوای اراک و ۲ شهر دیگر استان از جمله ساوه و شازند افزوده اما نباید از نظر دور پنداریم که با توجه به ماهیت صنعتی اراک، شازند و ساوه، ابر کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی در حاشیه این شهرها باید مورد بررسی کارشناسی قرار گیرند تا لااقل براساس پایش‌های زیست محیطی و پژوهشی، سهم آلایندگی هریک در آلودگی هوا مشخص شود.

سالیان سال است که با وجود ظرفیت‌های متعددی که اراک در گردشگری، خدمات و امور فرهنگی دارد، عبور از شرایط اکولوژیکی، چتری از آلایندگی  را در منابع زیستی برای این کلانشهر رقم زده که نیاز است در سایه آگاهی، مطالعات موثر و راهبردهای هدفمند و کارا برای زدودن این تیرگی‌ها و درمان مشکلات زیست محیطی اقدامی عاجل شود تا ساکنان این شهر هوای تازه‌ای را استنشاق کنند.

با حاکمیت خشکسالی در دهه اخیر کلانشهر اراک در کنار معضل آلایندگی‌ صنعتی، این بار با مشکل ریزگردهای محلی نیز مواجه شده است، چرا که تالاب کویری میقان در جوار این شهر با لب‌های خشکیده و بستری از شن‌های نمکی با کمترین وزش باد چتری از غبار غلیط را بر سر اراک می‌کشد و مردم این شهر هر روز به‌جای اکسیژن ذرات معلق را در ریه‌هایشان جای می‌دهند و سوزش ته گلو و چشم و سردردهای مکرر انگار بخشی از داستان روزمره زندگی آنان در ایام آلودگی است.

مردم اراک خیلی سال است که چشم به راه تصویر مستمرِ آبی در آسمان بالای سر خود هستند و آرزوی عبور از روزهای خاکستری را در سر می‌پرورانند اما، این رویا وقتی به واقعیت می‌انجامد که صدای مظلومانه این افراد از سوی مسئولان هم شنیده شود و در سایه اقداماتی ضربتی بکوشند تا آلایندگی را از سرچشمه‌هایش بخشکانند و در سایه اجرای کامل طرح‌های جامع کاهش آلایندگی هوا با  مسئولیت‌پذیری بالا  عوارض زیست محیطی  را به حداقل رسانده و در این راه مردم و صنایع نیز همراه گفتمان «توسعه و صنعت در خدمت زیست سالم» باشند.

افزایش شمار روزهای آلاینده در اراک اگرچه پیچیدگی‌های خاصی دارد اما، عبور از آن  بدون راه حل نیست و مطالبه بحق مردم این خطه آن است که وضعیت کنونی اراک در سطح نهادهای کلان تصمیم‌گیر کشور برجسته دیده شود تا بتوان راه حل موثر برایش داشت.

این روزها فقط مردم اراک نیستند که زیر چتر خاکستری آلایندگی با بلعیدن اجباری غبار و سموم سلامتشان را از دست می‌دهند بلکه گل و گیاه و سبزه‌ها  نیز که روزگاری برای پاکسازی هوا عشوه‌گری می‌کردند، زیبایی گذشته را ندارند و زیر گرد و خاک به سختی نفس می‌کشند و دست و پا می‌زنند تا خفه.

افزایش غلظت آلایندگی هوا در نیمه نخست امسال برای اراک به‌گونه‌ای است که لقب آلوده‌ترین شهر ایران را گرفت و باید این هشدار را جدی گرفت و برای مردم این خطه چاره‌ای کرد.

البته این نکته را نیز نباید دور از نظر پنداشت که طرح جامع آلودگی هوای اراک پیشرفت ۷۰ درصدی دارد اما تا دست یابی کامل به تحقق آن نیاز به تلاش بیشتری است.

گازسوز شدن کوره‌های آجزپزی اراک، بهینه سازی خط تولید ایرالکو با خروج دیگ‌های خطوط مختلف، تلاش برای افزایش سهمیه گاز نیروگاه شازند به ویژه در فصل سرما از جمله اقداماتی بوده که در سال‌های اخیر در راستای تحقق طرح جامع کاهش آلودگی هوا انجام شده اما با وجود این تلاش‌ها، هنوز این طرح ۱۰۰ درصدی اجرایی نشده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری نیز در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک در تیرماه امسال با اشاره به گزارش ارائه شده درخصوص بازنگری طرح جامع کاهش الودگی هوای اراک گفته است: در ابتدای دهه ۸۰ توسط دانشگاه صنعتی اصفهان طرحی مطالعاتی با موضوع کاهش آلودگی هوای اراک سفارش داده شده و در سال ۸۳ خروجی این مطالعات به عنوان طرح جامع مصوب و باید اقداماتی براساس آن برای برطرف کردن الودگی انجام می گرفت.

مهدی زندیه وکیلی گفته است: در جلسات مختلف کارگروه آلودگی هوای اراک، اجرایی شدن مصوبات این طرح پیگیری شده و تاکنون حدود ۷۰ درصد اقدامات اجرایی شده اما نیاز به بازنگری طرح، آن هم پس از گذشت سال‌ها جدی است چراکه ۲ دهه از زمان مطالعات گذشته و به همین دلیل سال ۹۶ قراردادی برای بازنگری مجدد منعقد شد.

زندیه وکیلی تصریح کرده که در حوزه صنعت اجرای طرح با موفقیت بیشتری همراه بود و کارشناسان بر این باور بودند که شاید منابع آلاینده تغییر کرده باشد و نیاز به بازنگری دارد و همزمان با اجرای طرح، بازنگری در دستور کار قرار گرفت.

به گفته معاون عمرانی استانداری مرکزی، برپایه برخی گزارش‌ها، بیشترین منبع آلودگی مربوط به خودروهای سواری است.

نفس تنگی اراک زیر تازیانه‌های آلودگی

استان مرکزی درگیر کم توجهی به طرح جامع کاهش آلودگی

رئیس شبکه سمن‌های محیط زیست استان مرکزی گفت: این استان با وجود داشتن ۲ طرح جامع  کاهش آلودگی هوا، درگیر برخی بی‌نظمی‌ها  و غفلت در اجرای برنامه‌ها است و دستگاه‌های اجرایی متولی در تکالیف ابلاغی کاهش آلایندگی کمتر توانسته‌اند نمره قبولی بگیرند و تشکل‌های مردم‌نهاد به دنبال اعلام جرم علیه برخی از این نهادها بوده و در این خصوص نامه‌ای نیز در خطاب به رئیس جمهوری تنظیم شده است.

«سیاوش آقاخانی» افزود: آلایندگی هوای اراک نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه قبل ۶۰۰ درصد رشد آماری دارد که به‌نوعی فاجعه است و اگر آمار سه ماه آخر سال گذشته نیز محاسبه شود وضعیت آلایندگی هوای اراک از مرزهای تهدید عبور کرده و به بحران رسیده است.

وی بیان کرد: جای تاسف دارد که مدیران وقت در شرایطی که بیشتر روزهای این شهر در وضعیت اضطرار بوده، کارگروه اضطرار را تشکیل ندادند و برنامه علمی و موثری برای مهار ریزگردهای محلی و مدیریت چرای دام مراتع برای سال جاری ندارند و این در حالی است که اطلاع رسانی لازم نیز در مواقع بحران آلایندگی کمرنگ است و در موقعیت قرمز و قهوه‌ای هوا  فعالیت‌های عمرانی و صنایع متوقف نشده و ۱۰ ها اقدام قانونی در مواقع اضطرار در استان نادیده گرفته شد.

رئیس شبکه سمن‌های محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: برابر مستندات حوزه سلامت، افزایش گرد و غبار محلی در سال جاری موجب رشد آمار بستری در این شهر شد.

آقاخانی اظهار داشت: در ایام تغییر دولت برخی بی‌توجهی‌ها از سوی مدیران مشهود بود و حاصل این غفلت‌ها را مردم با بیماری باید بپردازند که اقدامی نابخشودنی است و انتظار داریم دولت سیزدهم با جدیت هرچه بیشتر جلوی تداوم این سهل‌انگاری‌ها را بگیرد و تکالیف حوزه زیست محیطی اراک با حساسیت و با نگاه ملی دنبال شود.

وی عنوان کرد: هوای اراک در یکی از روزهای شهریورماه امسال به شاخص لحظه‌ای ۵۰۰ در آلایندگی رسید که در فهرست شرایط آلایندگی موقعیت وخیم و عبور از بحران است و این مسئله تاکنون در تاریخ آلایندگی هوای این شهر سابقه نداشته است.

رئیس شبکه سمن‌های محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: روزگاری در تحلیل فهرست روزهای آلاینده اراک سهم ریزگردهای منطقه‌ای برجسته بود اما امسال  ریزگردهای محلی بحران‌آفرین شده‌اند که حاصل تاخیر در برنامه‌های علمی برای مدیریت کویر میقان اراک است و حاکمیت خشکسالی شدید نیز به آن دامن زده است.

آقاخانی گفت: موج‌های کرونا با شدت بالا امسال مردم اراک را در چنگال نگرانی و رنج قرار داده‌اند و مسئولان سلامت تاکید دارند خانواده‌های درگیر برای تهویه هوا و پیشگیری از سرایت بیشتر بیماری پنجره‌ها را باز بگذارند و اینجاست که با شرایط خطرناک آلایندگی هوا نه تنها کمکی به تهویه هوا برای بیماران کووید ۱۹ نمی‌شود بلکه ذرات معلق دردی مضاعف بر جانشان می‌نشاند.

وی اظهار داشت: اگرچه اقدامات زیادی در سال‌های قبل برای کاهش آلایندگی هوا در اراک شده اما نکته این است که بسیاری از این راهبردها ناقص و کوچک مقیاس بوده و به هرتقدیر همپوشانی با بزرگی معضل آلایندگی هوای اراک ندارند و نه تنها آلاینده‌ها را کنترل نکردند بلکه شاخص‌ها تاییدی بر وخامت اوضاع است و انتظار مردم از دولت سیزدهم رسیدگی ویژه و منطقی به این چالش‌ها است.

رئیس شبکه سمن‌های محیط زیست استان مرکزی افزود: انتظار است دستگاه قضایی تمام قد در کنار تشکل‌های مردمی قرار گیرد و از حق قانونی مردم اراک در غفلت‌های حوزه آلایندگی هوا دفاع کند.

نفس تنگی اراک زیر تازیانه‌های آلودگی

چوب خط پر شده مردم اراک برای تنفس آلودگی

مدیرعامل موسسه سبز اندیشان اراک هم گفت: ماهیت آلایندگی هوای اخیر در سال‌های اخیر برای نیمه اول و نیمه دوم سال در اراک متفاوت است و نیم سال نخست بیشتر غلظت ذرات معلق و گرد و غبارهایی که منشاء طبیعی، منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای در آلایندگی هوای اراک بالا است و نیمه دیگر سال ترکیب آلاینده‌ها اغلب شیمیایی و سمی و ناشی از فعالیت انسانی در کنار پدیده وارونگی هوا  است.

«حمید اخوان» افزود: الگوی آلایندگی هوای اراک امسال تغییرات محسوسی دارد و علاوه بر رشد روزهای آلوده ماهیت و جنس آلایندگی هم فرق کرده و رکورد ثبت ۸۰ روز آلوده در نیمه اول امسال و ثبت زیر ۱۰ روز هوای پاک زنگ خطر جدی است.

وی بیان کرد: شرایط اسفبار آلایندگی هوای اراک در مقایسه با مناطق هم اقلیم و نزدیک جغرافیایی تامل‌برانگیز است و وضعیت کنونی تنها نشان می‌دهد که بهم ریختگی عمیقی در راهبردها وجود دارد.

این فعال زیست محیطی استان مرکزی ادامه داد: در اراک و شازند اگر ۶ ماهه اول را در مقدار آلایندگی با عددهای بالای ۳۰۰ که در بحث استانداردهای زیست محیطی جهانی یک فاجعه بود را در کنار نیمه دوم سال گذشته قرار دهیم متاسفانه وضعیت آلودگی هوا بحرانی است.

اخوان اظهار داشت:انتظار داریم مدیران مرتبط با صنایع و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی لازم را برای ۶ ماه دوم سال داشته باشند تا شدت آلودگی ها با برنامه کارشناسی و راهبردهای موثر کاسته شود.

مدیرعامل موسسه سبز اندیشان اراک اضافه کرد: کارشناسان زیست‌محیطی بر مبنای شواهد و قراین پیش رو اعلام کرده‌اند که نیمه دوم امسال معضلات آلودگی هوا در اراک شدت و پیچیدگی بیشتری خواهد داشت و باید در این خصوص چاره‌ای بیاندیشیم.

اخوان عنوان کرد: شاید نیمه اول سال به‌دلیل شرایط اقلیمی روزهای آلوده بیشتر شده باشد اما در  نیمه دوم سال با پدیده وارونگی هوا و مصرف احتمالی سوخت مازوت ریه‌های شهروندان در اراک و شازند دیگر توان سموم وارده را نخواهد داشت و تقاضای مردم این مناطق از مسئولان کلان کشوری این است که برای تامین سوخت گاز نیروگاه حرارتی در نیمه دوم سال جدی باشند.

این فعال زیست محیطی استان مرکزی افزود: اگرچه نیروگاه حرارتی شازند در صورت مصرف گاز هم آلایندگی دارد اما این سطح از مواد شیمیایی با وقتی که بر مدار مصرف سوخت مایع قرار دارد قابل قیاس نیست.

اخوان عنوان کرد: طبق قانون هوای پاک اقدام به نصب فیلتراسیون و کنترل آلاینده‌ها برای نیروگاه حرارتی شازند تکلیف است که از سال ۹۶ با ابلاغ این قانون هنوز اقدام موثر در این راستا صورت نگرفته و این واحد پارسال مکلف شد ظرف مدت کوتاهی فیلتراسیون را انجام دهند و خروجی‌ آلاینده خود را  به حد استاندارد برساند و امید است که به زودی اخبار مناسبی از عملیاتی شدن این مهم به گوش برسد.

مدیرعامل موسسه سبز اندیشان اراک ادامه داد: رعایت استانداردهای تولید سوخت جامد و مایع موضوع مهمی است که باید نظارت اصولی و کلان از سوی مسئولان وزارت نفت برای آن اعمال شود و تکالیف مندرج در قانون هوای پاک، به درستی رعایت شود تا نیروگاه‌های حرارتی با مصرف سوخت باکیفیت آلایندگی کمتری را در فضا منتشر کنند.

اخوان یادآور شد: اراک در حوزه آلاینده‌های هوا شرایط هشدار را گذرانده و پرخطر است و نباید تحت هر شرایطی نیروگاه شازند در پاییز و زمستان امسال روی مدار مصرف سوخت مایع برود.

اخوان یادآور شد: مسئولان ارشد اجرایی استان مرکزی از جمله استاندار مرکزی و نمایندگان مردم اراک و شازند در مجلس شورای اسلامی باید اگر اقدامات و پیگیری‌در راستای بازدارندگی استفاده از مازوت برای نیروگاه حرارتی شازند داشته‌اند را برای مردم شرح دهند و با تمام وجود از منافع و سلامت مردم اراک حراست کنند.

نفس تنگی اراک زیر تازیانه‌های آلودگی

ذرات معلق سکاندار آلودگی هوای اراک در سال جاری

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: بحث آلودگی هوای اراک از اواخر دهه ۶۰ و به واسطه افزایش آلودگی هوای ناشی از فعالیت ایرالکو مطرح شده است و نخستین پایگاه سنجش آلودگی هوا در سال ۸۱ در مکان شهرداری قدیم اراک واقع در میدان شهدا نصب شد و شبکه پایش کیفیت هوای اراک نیز در سال ۸۶ و با بودجه بانک جهانی ایجاد شد.

«علیرضا محرابیان» بیان کرد: اکنون ۱۱ پایگاه سنجش آلودگی هوا در استان مرکزی نصب شده  که از این تعداد هشت پایگاه در اراک، ۲ پایگاه در ساوه و یک پایگاه در شازند است.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: ترکیب آلاینده‌های هوا در دهه قبل برای اراک بیشتر مونواکسیدکربن به‌ دلیل تعداد زیاد خودروهای پیکان به همراه دی اکسید گوگرد ناشی از فعالیت صنایع بود اما ماهیت آن اکنون به ذرات معلق تغییر یافته است.

محرابیان اظهار داشت: طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک در سال ۸۴ به تصویب رسید که تاکنون ۸۰ درصد آن اجرایی شده و ۲۰ درصد آن همچنان باقی مانده است و این طرح با اشکالاتی همراه بود که در سال ۹۶ بحث به روزرسانی این طرح توسط دانشگاه علم و صنعت ایران و پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار کشور مطرح شد و هم‌اکنون با پایه اطلاعات سال ۹۶ منتظر تایید نهایی است.

وی گفت: تلاش‌ زیادی در راستای مهارآلودگی هوای اراک در سال‌های گذشته صورت گرفته که موفقیت آن در سویه مهار آلاینده‌های شیمیایی و سمی بود اما  امروز ذرات معلق کمتر از ۲ و نیم میکرون در کنار دی اکسید گوگرد ناشی از مصرف مازوت در نیروگاه شازند نفس مردم اراک و شازند را به شماره انداخته و برای سلامتی بسیار تهدیدآمیز است.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: بیشتر آلودگی هوای شهر اراک در نیمه اول امسال ناشی از ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون و ۲ و نیم میکرون بود که علت آن همجواری با کویر میقان، کویر مرکزی ایران و کانون‌های نقطه‌ای داخل استانی و فرا منطقه‌ای است.
محرابیان عنوان کرد: در ۶ ماهه دوم سال به دلیل پدیده وارونگی دما و خصوصیت جغرافیایی شهر اراک بیشتر آلاینده‌های ناشی از صنایع استان  مرکزی به خصوص در دشت شازند که در جهت وزش باد غالب شهر اراک است به همراه ذرات معلق و آلودگی ناشی از حمل و نقل و منابع خانگی باعث آلودگی هوای اراک می‌شوند.
رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: به‌دلیل انباشته شدن آلاینده‌های صنعتی در سطح شهر روزهای باقیمانده امسال آلودگی هوای اراک به مراتب مضرتر و خطرناک‌تر است و خطر آن برای گروه‌های حساس از جمله کودکان، زنان باردار، سالمندان و بیماران قلبی و ریوی بیشتر است.
محرابیان عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون به‌دلیل خشکسالی، ۹۶ روز آلوده در اراک به ثبت رسیده و این میزان نسبت به چند سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

وی تصریح کرد: شواهد و قرائن نشان می‌دهد که پاییز امسال، نسبت به دوره‌های مشابه سال‌های اخیر خود، کم بارش‌تر و گرم‌تر است و این یعنی وارونگی دمای امسال نیز در مقایسه با سال‌های گذشته زودرس‌تر است.

محرابیان گفت: باید به‌زودی در انتظار موج جدیدی از آلودگی هوا بر اثر وارونگی زودرس بود، وارونگی دما که به‌عنوان اینورژن نیز شناخته می‌شود به پدیده‌ای گفته می‌شود که در آن برخلاف حالت طبیعی با افزایش ارتفاع، دما نیز افزایش می‌یابد و وارونگی دما در شهرهای بزرگی که تولید آلودگی در آنها زیاد است، موجب به دام افتادن آلاینده‌های جوی در ارتفاعات نزدیک زمین می‌شود.

نفس تنگی اراک زیر تازیانه‌های آلودگی

آلودگی هوا عارضه جدی بر دستگاه تنفسی دارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک هم گفت: آلودگی هوا عارضه جدی بر دستگاه تنفسی افراد به‌ویژه در کودکان زیر پنج سال، سالمندان و بیماران با بیماری‌های زمینه‌ای دارد.

دکتر «علی علی‌محمدی» افزود: آلودگی هوا مدت زمان بیماری‌های علامت‌دار مانند ویروس کرونا را افزایش می‌دهد و پاسخ به درمان را نیز طولانی‌تر می‌کند، بنابراین در ایام همه‌گیری ویروس کرونا به وخامت حال بیماران و مرگ و میر دامن می‌زند.

وی بیان کرد: برخی از ریزگردها می‌تواند در دراز مدت تاثیرات بدی بر سلامت افراد داشته باشند و محرکی برای بروز سرطان‌های مرتبط با دستگاه تنفسی ایجاد کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: شمار بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی اراک نیمه اول امسال به‌دلیل آلودگی هوا افزایش چشمگیری داشته است که این وضعیت بسیار خطرناک و نگران کننده است.

دکتر علیمحدی عنوان کرد: شرایط برخی روزهای ناسالم هوای نیمه نخست امسال به گونه‌ای بود که خروج از منزل برای افراد خطرناک بود و امید می‌رود تدابیر ویژه در این راستا صورت گیرد و اطلاع رسانی مناسب انجام شود.

وی اظهار داشت: بحث آلودگی‌ با ریزگرد، ملی است و در ۱۰ سال اخیر مشکلاتی را به‌ویژه با خشکسالی‌های پی در پی ایجاد کرده است و نیاز است برنامه‌های مقابله‌ای ویژه و در سطح کلان حاکمیتی برای آن اندیشیده شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: در راستای مقابله با آلودگی هوای اراک برنامه منسجم و پایداری وجود نداشته و اجرای برنامه ها به صورت مقطعی بوده و به‌همین دلیل نتیجه رضایت بخش تاکنون حاصل نشده است. 

دکتر علی‌محمدی بیان کرد: بدون شناخت اصولی و علمی منابع آلایندگی، ترکیبات مضر هوا و شرایط و چگونگی انتشار و ماندگاری در هوای اراک نمی‌توان راهکار موثر و درستی برای مهار و بهبود شرایط کنونی داشت و هرتصمیم در این حوزه اگر مبتنی بر مستندات علمی و پژوهشی نباشد مقطعی است و نمی‌تواند به صورت ریشه‌ای مشکلات را برطرف کند.

نفس تنگی اراک زیر تازیانه‌های آلودگی

دولت به تنهایی مسئول نیست همه باید پای کار بیایند

رئیس بیمارستان آیت الله خوانساری اراک نیز گفت: آلودگی هوا بر سلامت انسان‌ها، حیوانات و جانداران و گیاهان تاثیر دارد و تاثیر نوع آلایندگی بر سلامت متفاوت است و تاثیر آلودگی هوا بیشتر بر اطفال، زنان باردار، سالمندان، بیماران قلبی و ریوی و سخت درمان است.

دکتر « آذین احمری» افزود: آلودگی هوا در اطفال به‌ویژه کودکان زیر پنج سال عفونت‌های حاد دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی ریه ایجاد می‌کند که در برخی مواقع حیات را از آنان سلب می‌کند.

وی بیان کرد: آلودگی هوا در ایجاد بیماری‌های مزمن انسداد ریه اثرگذار است و این مهم در افرادی که طولانی مدت در مکان‌هایی که آلودگی هوای بیشتری دارند خود را بیشتر نشان می‌دهد.

رئیس بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک ادامه داد: افرادی که دچار بیماری آسم هستند اگر در شهری با آلودگی هوای اراک زندگی کنند، شرایط زندگی کردن آنان سخت‌تر می‌شود.

دکتر احمری اظهار داشت: افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند به‌خصوص بیماران قلبی و ریوی و سخت درمان در شرایط ناسالم هوایی نباید از منازل خارج شوند و خود را در معرض هوای باز قرار دهند.

وی تصریح کرد: آلودگی هوا در بروز سرطان به‌ویژه سرطان ریه در شهرهای صنعتی که آلودگی هوای آن‌ها سمی است، اثرگذار است و می‌طلبد که مردم هوشیار باشند و محدوده‌های خطر آلودگی هوا را بدانند.

رئیس بیمارستان آیت الله خوانساری اراک اضافه کرد: افرادی که در مناطق آلودگی هوا زندگی می‌کنند از امید به زندگی کمتری برخوردارند و طول عمر آنان از افرادی که در محیط‌هایی با هوای خوب زندگی می‌کنند، کمتر است.

دکتر احمری عنوان کرد: در شرایط آلودگی هوا، ورزش کردن در فضای باز، دوچرخه سواری و انجام فعالیت‌های سنگین به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و انتظار است آگاهی‌های لازم در این خصوص به مردم بیش از پیش اطلاع‌رسانی شود.

وی اظهار داشت: در بحث کاهش آلودگی هوا تنها دولت سهیم نیست و همه باید دست به دست هم دهند و هر فرد در توان خود به این مهم کمک کند و مردم کمتر از خودروهای شخصی و تردد با خودروهای تک سرنشین استفاده کنند، تا جای ممکن در ایجاد فضای سبز و کاشت نهال و درختکاری تلاش کنند و بویژه صنایع نیز به سلامت مردم توجه کنند و به تعهدات زیست محیطی خود پایبند باشند.

اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است که در ۶ ماه نخست امسال به عنوان آلوده‌ترین شهر ایران شناسایی شد.

نظر شما