شناسهٔ خبر: 50251535 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

رتبه‌بندی معلمان براساس سند تحول بنیادین اجرا می‌شود

صاحب‌خبر -

شفقنا- نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقرر کردند تا نظام رتبه بندی معلمان بر اساس نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تعیین و اجرا شود.

به گزارش شفقنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز- سه شنبه- و در جریان بررسی لایحه نظام رتبه بندی معلمان مواد ۱و۲ این لایحه را بررسی کردند.

نمایندگان با اصل ماده (۱) این لایحه با ۱۸۲ رای موافقت کردند و پیشنهادات نمایندگان در مورد ماده ۲ این طرح هم مورد بررسی قرار گرفت .

در ماده یک این لایحه آمده است: در اجرای جزء (۲) بند «الف» ماده (۶۳) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و به منظور کیفیت بخشی به فرآیند تعلیم و تربیت، اعتلای کرامت و منزلت اجتماعی معلمان، استقرار نظام پرداخت ها براساس تخصص و شایستگی ها، عملکرد رقابتی معلمان، مهندسی نیروی انسانی، توسعه مستمر و نظام مند شایستگی های عمومی، تخصصی، حرفه ای و تربیتی و کیفیت عملکرد معلمان، تقویت انگیزه و رضایت‌مندی شغلی و ارتقای تعهد و تقویت هویت حرفه ای معلمان براساس نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نظام رتبه بندی معلمان مطابق مواد این قانون تعیین و اجرا می شود.

در ماده ۲ این قانون، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

‌۱-معلمان: به افرادی اطلاق می‌شود که رسالت خطیر تربیت دانش آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی برعهده دارند؛ مانند آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، نیروهای توانبخشی مدارس استثنائی، مدیر و معاون در واحدهای آموزشی و تربیتی

۲-شایستگی: ترکیبی است از دانش، مهارت، نگرش، خلاقیت، نوآوری و ویژگیهای فردی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که به فرد این امکان را می دهد تا وظایف مربوط به شغل را به طور موفقیت آمیز انجام دهد.

۳-صلاحیت معلمی: مجموعه ای از شایستگی های ناظر بر جنبه های هویت فردی و حرفه ای (اخلاق و تعهد حرفه ای، دانش تخصصی، دانش و مهارت های تربیتی) که معلم باید در جهت تقویت و ارتقای توانمندی های ضروری مرتبط با فرآیند تعلیم وتربیت کسب و برای بهبود مستمر آن تلاش نماید و برآیند شایستگی های عمومی، تخصصی و حرفه ای است.

۱- ۳- شایستگی عمومی: مجموعه ای از صفات و ویژگی های شخصیتی فرد، شامل باورها، نگرش ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزش و پرورش کشور است که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده می کند و پایبندی فرد را به ارزش ها، قوانین و مقررات آشکار می سازد. این دسته از شایستگی ها در طول خدمت مشمولین مورد بررسی و تأیید قرار می گیرد.

۲ – ۳- شایستگی تخصصی: مجموعه ای از توانمندی های مرتبط با تسلط بر فرآیند و برآیند دانش تخصصی (موضوع تدریس)، دانش تربیتی و سایر حوزه های دانشی مرتبط با یاددهی – یادگیری، دستاوردها، خلاقیت و نوآوری های علمی مرتبط و توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش در آن حیطه که فرد برای انجام مؤثر وظایف شغلی خود باید از آنها برخوردار باشد.

۳ – ۳- شایستگی حرفه ای: مجموعه ای از توانمندی های مرتبط با به کارگیری تلفیقی دانش، نگرش و مهارت های تخصصی و تربیتی در موقعیت آموزشی و تربیتی مبتنی بر نظام آموزشی معیار در جمهوری اسلامی ایران

‌۴-تجربه: توانمندی هایی است که افراد مذکور در بند (۱) این ماده در طول سالهای خدمت کسب نموده اند.

۵-نظام رتبه بندی معلمان: نظامی مستقل و ویژه معلمان وزارت آموزش و پرورش است، شامل مجموعه ای از اصول، قواعد و فرآیندهایی که به منظور کسب اهداف مندرج در ماده (۱) این قانون مبتنی بر ارزشهای اسلامی در چهارچوب این قانون طراحی و اجراء می شود.

۶-رتبه: سطحی از تجربیات، شایستگی ها و عملکردهای فردی و شغلی معلمان که بر مبنای نتایج ناشی از فرآیند ارزیابی تعیین می شود.

« محمدتقی نقدعلی» در  روند بررسی این لایحه گفت: برخی پیشنهادات مطرح شده در رابطه با لایحه رتبه‌بندی معلمان غیرقابل طرح هستند و عمده اشکال آنها به این برمی‌گردد که آنها مشمول اخطار اصل (۷۵) قانون اساسی می‌شوند.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: کمیسیون آموزش و تحقیقات چارچوب این لایحه را برای تأمین اعتبار لازم برای اجرای آن در نظر گرفته است و این پیشنهادات باعث می‌شود باب خیری که برای کمک به معلمان باز شده مسدود شود.

وی افزود: پیشنهاداتی که تاکنون مطرح شد بار مالی مضاعف بر این لایحه تحمیل کرده و اصل لایحه را در اجرا با مشکل مواجه می‌کند بنابراین از نمایندگان می‌خواهم تا از ارائه این پیشنهادات منصرف شوند که بتوانیم با تصویب سریع این لایحه در مقابل فرهنگیان جامعه رو سفید شویم.

نظر شما