شناسهٔ خبر: 50250919 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

آمریکا: هیچ پیشنهاد مالی به ترکیه در مورد جنگنده‌های اف-۱۶ نداده‌ایم

آمریکا اظهارات رئیس جمهوری ترکیه دال بر اینکه واشنگتن به آنکارا در مورد فروش جنگنده‌های اف-۱۶ پیشنهادی داده است، تایید نکرد و اظهار داشت که هیچ پیشنهاد مالی به ترکیه در مورد این جنگنده‌ها نداده است.

صاحب‌خبر -

به نقل از خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز یکشنبه گفته بود که آمریکا فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به آنکارا را در ازای سرمایه‌گذاری‌اش در برنامه جنگنده‌های اف-۳۵ پیشنهاد داده است.

آنکارا پس از خرید سامانه‌های دفاع موشکی از روسیه، از پروژه جنگنده‌های اف-۳۵ حذف شد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری گفت: ما شما را به دولت ترکیه ارجاع می‌دهیم تا درباره برنامه‌های خرید دفاعی‌اش صحبت کند. آنچه می‌توانم به شما بگویم این است که آمریکا هیچ پیشنهاد مالی درخصوص درخواست ترکیه برای جنگنده‌های اف-۱۶ مطرح نکرده است.

خبرگزاری رویترز اوایل ماه جاری میلادی گزارش داده بود که ترکیه درخواست خرید ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ ساخت کمپانی لاکهید مارتین و حدود ۸۰ کیت به روز رسانی برای جنگنده‌های موجود را به آمریکا داده است.

پیش‌تر آنکارا سفارش خرید بیش از ۱۰۰ فروند جنگنده اف-۳۵ ساخت کمپانی لاکهید مارتین را نیز مطرح کرده بود اما پس از آنکه ترکیه سامانه‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسی را خریداری کرد، واشنگتن آنکارا را در سال ۲۰۱۹ میلادی از این برنامه کنار گذاشت.

اردوغان گفت: واشنگتن این پیشنهاد جنگنده‌های اف-۱۶ را در ازای پرداخت ۱.۴ میلیارد دلار از سوی ترکیه که برای برنامه جنگنده‌های اف-۳۵ پرداخت کرده بود، مطرح کرد.

ند پرایس در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد این پول برای خرید جنگنده‌های اف-۱۶ استفاده شود یا خیر، گفت: پنتاگون همچنان درگیر یک مکانیزم حل اختلاف با ترکیه در مورد جنگنده‌های اف-۳۵ است اما نمی خواهم درباره نتیجه پیش داوری کنم.

مشارکت چندین دهه‌ای میان متحدان ناتو در پنج سال گذشته به خاطر اختلافات درخصوص سیاست سوریه، روابط نزدیک آنکارا با مسکو، جاه‌طلبی‌های دریایی‌اش در شرق مدیترانه، اتهامات آمریکا علیه یکی از بانک‌های دولتی ترکیه و نقض حقوق و آزادی‌ها در ترکیه به طرز بی‌سابقه‌ای خدشه‌دار شده است.

اقدام ترکیه در خریداری سامانه‌های اس -۴۰۰ از روسیه، تحریم‌هایی را از سوی آمریکا به همراه داشته است. واشنگتن در دسامبر ۲۰۲۰ هیات مدیره صنایع دفاع ترکیه، اسماعیل دمیر رئیس این نهاد و سه کارمند دیگر آن را در لیست سیاه قرار داد./ ایسنا

نظر شما