شناسهٔ خبر: 50242031 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

اخبار کوتاه

صاحب‌خبر -

واژه جایگزین فرهنگستان برای پارکور

صفحه گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی به مناسبت روز «تربیت‌بدنی» در تازه‌ترین مطلب «واژه‌شناسی» خود به «پارکور» پرداخته و آورده است: واژه کهن «پاژن» برای نامیدن نوعی بز کوهی به‌کاررفته است که گذرگاه‌های کوهستانی را به‌چابکی طی می‌کند. گروه واژه‌گزینی ورزش، با گسترش معنایی از نوع استعاری، این واژه قدیمی و کم‌بسامد را به‌عنوان معادل واژه parkour انتخاب کرده است. این شیوه واژه‌گزینی ازلحاظ علمی «نوگزینی» نامیده می‌شود.

 

تأثیر واکسن سینوفارم در کاهش مرگ‌ومیر

عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا گفت: بر اساس نتایج یک مطالعه که در دانشگاه اصفهان و با جمعیت ۵۴۰ هزار نفر به انجام رسید، مشخص شد که واکسن کرونای سینوفارم چینی ۱۲ برابر مرگ‌ومیر را کاهش می‌دهد. به گزارش ایرنا، حسن ابوالقاسمی افزود: نتایج این تحقیق همچنین نشان داد که تزریق واکسن ۱۸ برابر میزان ابتلا به کووید ۱۹ را کاهش می‌دهد، عمده واکسن‌ها در این مطالعه سینوفارم بود، اما جزییات تحقیق هنوز در دسترس نیست.

 

 

 

درگذشت نادر کشاورز براثر کرونا

نادر کشاورز نوازنده پیشکسوت موسیقی ایران در زمینه ویولن که سال‌ها در ارکستر سمفونیک صداوسیما فعالیت می‌کرد، روز گذشته (دوشنبه ۲۶ مهرماه) براثر ابتلا به کرونا درگذشت. کشاورز به مدت 11 سال نیز با ارکستر ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی همکاری داشت. همکاری با ارکستر موسیقی سنتی صداوسیما به رهبری زنده‌یاد حسین فرهادپور، همکاری با ارکستر نغمه باران، همکاری با ارکستر مهرورزان و ... از دیگر فعالیت‌های هنری زنده‌یاد کشاورز بوده است.

 

 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما