شناسهٔ خبر: 50240450 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سید حسن نصرالله: وقایع محوری و خطرناک اخیر بیروت نیازمند تعیین موضع است

صاحب‌خبر -

شفقنا- دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی خود رویداد‌های روز پنجشنبه اخیر در این کشور را محوری و خطرناک در مرحله حساس کنونی توصیف و اعلام کرد این رویداد‌ها نیازمند تعیین موضع است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، به نقل از المیادین، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی خود به مناسب شهادت هفت نفر بر اثر تیراندازی در تظاهرات مسالمت آمیز روز پنجشنبه گذشته در مقابل ساختمان دادگستری این کشور در بیروت، به بررسی آخرین تحولات لبنان پرداخت.

وی گفت: ما به ساکنان قندهار بخاطر انفجار انتحاری اخیری که گروه داعش که ساخته و پرداخته آمریکاست، مسئولیت آن را بر عهده گرفت، تسلیت می گوییم. ما همچنین به خانواده شهدای کشتار روز پنجشنبه بیروت تسلیت می گوییم.

سید حسن نصرالله افزود: حزبی در لبنان وجود دارد که می خواهد مردم ما را در وضع دردناک و سختی قرار دهد و معتقد است مردم ضاحیه دشمنان آنها هستند. برخی از مسئولان حزب القوات اللبنانیه اسم مقاومت را برای تمامی کسانی که سلاح به دست گرفته و به روی تظاهرات کنندگان تیراندازی کردند، گذاشته اند.

وی تصریح کرد: رئیس حزب القوات اللبنانیه (سمیر جعجع) در تلاش است دشمن آفرینی خیالی برای همسایگان ما کند و مسیحیان را درباره زندگی خود نگران کند. هدف از ایجاد این ترس و نگرانی ها این است که این حزب خودش را مدافع اصلی مسیحیان عنوان کند.

دبیر کل حزب الله گفت: اهداف این حزب به ریاست آن باز و آنچه طی دوره های قبل لبنان از سوی کشورهای خارجی و در راستای منافع آنان در لبنان ارائه شده، باز می گردد.

وی افزود: ما به این حزب با وجود همه اتهام زنی و توهین هایی که به ما می کرد، پاسخی ندادیم و اگرچه شهدای پنجشنبه از حزب الله و جنبش امل هستند، اما رئیس حزب نیروها بر حزب الله تمرکز کرد. آنچه اتفاق افتاد در مرحله جدید کنونی برای ما در زمینه رسیدگی به امور داخلی محوری است. این حزب برای پیشبرد پروژه خود همیشه سعی در دشمن تراسی داشته و حزب الله را هدف قرار داده است.

نصرالله با اشاره به اینکه حوادث اخیر بیروت نشان می دهد که مسلح سازی، آموزش و ساختاری را بیان کرد که از وجود شبه نظامیان مبارز خبر می دهد، گفت: این حزب به درگیری نظامی و جنگ داخلی اهمیتی نمی دهد زیرا این مسئله در خارج از مرزهای لبنان به آن کمک می کند و حمایت خارجی دارد.

وی خطاب به مسیحیان لبنان گفت: برنامه واقعی حزب القوات اللبنانیه جنگ داخلی است که منجر به تغییر جمعیت می شود. این حزب سال ۲۰۱۷ خدمات خود را به السبهان، وزیر سابق سعودی برای ورود به جنگ داخلی ارائه کرد و در زمان بازداشت سعد الحریری در عربستان به همپیمان خود نیز نیرنگ زد.

دبیرکل حزب الله اعلام کرد: سمیر جعجع برخی از همپیمانان قدیمی خود را از ماه ها قبل علیه حزب الله تحریک می کرد. این حزب زبان قدیمی جنگ و زبان تفرقه را رها نمی کند ، چیزی که صحنه آخرین جنایت را رقم زد. تمام آنچه پنجشنبه گذشته از سوی این حزب و رئیس آن صادر شد، بیانگر نبرد و کشتار جمعی است. ما پنجشنبه گذشته به دلیل حساسیت منطقه اقدامات امنیتی و پیشگیرانه انجام ندادیم در مقابل خون خود را به ارتش و دولت لبنان تقدیم کردیم.

وی با تاکید بر اینکه آنچه رخ داد نیازمند بررسی و حل و فصل است. حزب القوات اللبنانیه طرفی است که پوشش النصره و تکفیری ها را در لبنان و سوریه تضمین کرد، خطاب به مسیحیان لبنان گفت: می توانید از مناطق مسیحی در سوریه درباره نحوه عملکرد حزب الله برای محافظت از مسیحیان سوال کنید. چه کسانی با مردم روستاهای حومه عرسال و چه کسانی با «انقلابیون» مورد حمایت حزب القوات اللبنانیه بودند؟ حزب الله در زمان قبل آنکه به ارتش لبنان برای مداخله اجازه داده شود، از مسیحیان دفاع کرد. چه کسی خطر را از مسیحیان آنجا دفع کرده است و ما بهترین و زیباترین جوانان خود را در این نبردها فدا کرده ایم. آنچه ما در سال ۲۰۰۰ انجام دادیم راه درستی می دانیم و حتی با عوامل شکنجه و کشتارمان مقابله نکردیم. هرکسی را که دستگیر کردیم به ارتش لبنان تحویل دادیم و حتی کسانی که ما را کشتند تحت تعقیب قرار ندادیم. حتی طرفداران حزب القوات اللبنانیه در مناطق ما زندگی می کنند و ما به آنها حمله نکردیم.

نصر الله افزود: همه اتهامات علیه ما بی عدالتی، تجاوز به حق و یک بمب بزرگ در کشور است. بزرگترین تهدید برای حضور مسیحیان در لبنان و امنیت جامعه مسیحیان حزب القوات اللبنانیه است.  این حزب یک تهدید است زیرا با داعش و النصره که آنها را مخالف می خواند متحد شده بود. اگر داعش و النصره پیروز می شدند ، هیچ مسیحی قبل از حرکت به لبنان در سوریه نمی ماند. این ائتلاف برای لبنان و سوریه تهدیدی بسیار خطرناک و جدی بود. هیچ خطری جز خطر این حزب برای شما وجود ندارد.دولت لبنان ضامن و حامی تمامی مسیحیان و مسلمانان لبنان است.

وی با بیان اینکه حزب الله لبنان همواره از هرگونه طرح گفتگو میان احزاب استقبال کرده است، افزود: ما به هر پیشنهادی برای گفتگو در کشور پاسخ داده ایم و در سال ۲۰۰۵ با جنبش میهنی آزاد به تفاهم رسیدیم. اولین کسی که در راه تفاهم با جنبش میهنی آزاد ایستاد، حزب و رئیس القوات اللبنانیه بود. این حزب نیروهای لبنانی هرگونه ارتباط را رد می کرد و تمامی تلاش خود برای لغو این تفاهم را انجام داد.

دبیر کل حزب الله در پایان ضمن تاکید بر اینکه این حزب هرگز هیچ طرف یا نهادی را تهدید یا نظر خود را تحمیل نکرده است، خطاب به رئیس حزب القوات اللبنانیه اعلام کرد که ایده جنگ و جنگ داخلی را کنار بگذارد و ابراز امیدواری کرد این کار را انجام دهد و در محاسبه غلط خود بازنگری کند و از جنگ های سابق درس عبرت بگیرد چرا که حزب الله الان بیش از هر زمان دیگری قدرتمند است اما نگذاشت کشور به جنگ داخلی کشیده شود. صد هزار نیروی حزب الله برای دفاع از کشور در برابر دشمنان آماده هستند و محاسبات حزب الله درست، اصولی و اخلاقی است.

این خبر را در المیادین می توانید ببینید.

 

 

نظر شما