شناسهٔ خبر: 50219694 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دولت ریاض سفر اتباع عربستانی به لبنان را ممنوع کرد

وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای از شهروندان این کشور درخواست کرد تا به دلایل امنیتی از سفر به لبنان بپرهیزند.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، پس از وقوع درگیری‌های چند روز اخیر در لبنان و حمله به هواداران حزب الله و جنبش امل لبنان در مقابل کاخ ریاست دادگستری بیروت که منجر به کشته شدن حداقل ۷ نفر شد، وزارت خارجه عربستان از شهروندان خود خواست تا به دلایل امنیتی از سفر به لبنان خودداری کنند.

دولت ریاض همچنین از اتباع عربستانی در لبنان درخواست کرده است تا اقدامات احتیاطی را رعایت و از تجمعات مختلف در بیروت دور دوری کنند.

از سوی دیگر، لبنان پیش از این نیز در لیست کشور‌هایی بود که شهروندان عربستانی پیش از سفر به آن نیازمند اخذ مجوز لازم بودند.

پنجشنبه گذشته هواداران حزب‌الله و جنبش امل در اعتراض به عملکرد طارق بیطار، بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت به خیابان‌ها آمدند و به شکل مسالمت‌آمیز تجمع خود را شکل دادند که به یکباره با تیراندازی افراد ناشناس از بالای پشت بام‌ها مواجه شدند.

روز جمعه نیز، شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر از تیراندازی هنگام برگزاری مراسم تشییع جنازه قربانیان حوادث دیروز در مناطق الشیاح و عین الرمانه در بیروت خبر داد.

تلویزیونی المیادین در گزارشی به نقل از روزنامه نگار لبنانی حزب القوات اللبنانیه به ریاست سمیر جعجع را عامل حوادث و تیراندازی‌های روز پنجشنبه در بیروت دانست و آنها را به ارتکاب جنایت در بیروت در روز روشن متهم کرد.

غسان سعود در گفتگو با این شبکه گفت: حادثه روز پنجشنبه دقیقا شبیه کشتار ”نهر الموت“ بود که القوات اللبنانیه سال ۱۹۸۹ به راه انداختند. در آن سال تعدادی از تظاهرکنندگان مسالمت جو به همین شکل هدف حمله تک‌تیرانداز‌ها قرار گرفتند؛ بنابراین تاریخ این حزب سرشار از جنایت است و به یکی دو بار هم محدود نمی‌شود. نیرو‌های این حزب بار‌ها مرتکب چنین اقداماتی شده اند که حمله شبانه به منازل تعدادی از شخصیت‌ها از آن جمله است.

او افزود: کاملا روشن است که سمیر جعجع نمی‌خواهد عبرت بگیرد. سمیر جعجع که مسئولیت نیروهایش بر عهده اوست در روز روشن در بیروت مرتکب جنایت شد.

او ادامه داد: آنچه روز پنجشنبه در روز روشن اتفاق افتاد حادثه‌ای عادی نبود. آنچه اتفاق افتاد جنایت بود. این جنایت علیه دستگاه قضایی بود.

این موضوع واکنش های بسیاری را در پی داشت، بعنوان مثال؛ جبران باسیل، رئیس جریان ملی آزاد لبنان در سخنانی در اشاره به ناآرامی‌های روز پنجشنبه گفت: نیرو‌های (دولتی) کسانی نیستند که به سوی مردم از روی پشت بام‌ها شلیک می‌کنند، بلکه آن‌ها از فتنه اجتناب می‌کنند و کسی که تاریخش سیاه است، نمی‌تواند به عدالت تمایل داشته باشد؛ در حالی که مردم معترض را می‌کشد و سبب ایجاد فتنه می‌شود. او در ادامه افزود: ما می‌خواهیم لبنان با سوریه، فلسطین، اردن و عراق تعامل داشته باشد.

جبران باسیل همچنین گفت: ما با کسانی که دشمن اسرائیلی را بیرون راندند به تفاهم رسیدیم و آن‌ها با آن متحد شدند.

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان نیز با بیان اینکه لبنان مرحله دشواری را پشت سر می‌گذارد، گفت: اقدامات اتخاذ شده برای کنترل اوضاع را با فرمانده ارتش پیگیری می‌کند.

میقاتی افزود: این مرحله برای لبنان بسیار دشوار است. الآن ما مثل بیماری هستیم که در اورژانس است، با تشکیل دولت از اورژانس خارج شدیم، اما هنوز کار تمام نشده است، مراحل زیادی پیش رو داریم. باید جلوی خونریزی‌ها را بگیریم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما