شناسهٔ خبر: 50236461 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

خوشنویسی اسلامی و ایرانی تعادل بین محتوای فاخر و زیبایی ظاهری است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خوشنویسی هنری است که در تمامی فرهنگ‌ها به چشم می‌خورد و تمامی اجزا و عناصر تشکیل دهنده آن تعادل میان فاخر و زیبایی ظاهری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، محمدمهدی اسماعیلی در پیامی به مناسبت برگزاری ششمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران که در قزوین در حال برگزاری است، افزود: سپاس خدایی را که به انسان نوشتن آموخت و سپس او را به طریقی رهنمون نمود تا از قلم به‌عنوان ابزاری برای هنر بهره­ گیرد و خوشنویسی را برگزیند و از همین منظر خوشنویسی هنری است که در تمام فرهنگ‌ها به چشم می­خورد، اما در مشرق زمین و در سرزمین­های اسلامی و به ویژه در ایران عزیز و سربلند اهمیت بسیاری در میان هنر‌های بصری یافته است. خوشنویسی اسلامی و ایرانی تعادلی است میان تمامی اجزاء و عناصر تشکیل دهنده آن، تعادل میان محتوای فاخر و زیبایی ظاهر.

وی یادآورشد: خوشنویسی همواره به عنوان والاترین هنر در جغرافیای سرزمین پهناور این مرزو بوم مورد توجه بوده‌است و در این رهگذر ارزش­ها و عقاید مردمان این سرزمین قدسی در اوجِ قدرت و نهایتِ ظرافت در این هنر تجلی یافته و خوشنویسی به مانند محوری در میان سایر هنر‌های بصری ایفای نقش کرده است، زیرا این هنر والا در خدمت کتابت قرآن مقدس آسمانی و مهم‌ترین پیام وحیانی قرار گرفت و به‌همین واسطه میزان و منزلت فراوان دید.

اسماعیلی اظهار داشت: جای بسی خرسندی است که دوسالانه ملی خوشنویسی ایران با موقعیتی خوش سابقه نزد اهالی فرهیخته خوشنویسی و هنرمندان جایگاهی نیکو یافت و اینک، برای ششمین دوره متوالی سربرافراشته تا یک‌بار دیگر این میراث فاخر هنری را به شایستگی نمایان سازد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سرزمین فرهنگ مدار و هنرخیز قزوین این روز‌ها میزبان رویدادی است که هنر بلندمرتبه و فاخر خوشنویسی را به تصویر می‌کشد تا به جهانیان اعلام کند؛ سرزمینی که حافظ گنجینه‌های ارزنده بشری و حاوی غنی‌ترین خزینه ادبی و اصیل‌ترین مبانی فرهنگی و هنری است تا همیشه بر بلندای تاریخ می‌درخشد.

اسماعیلی افزود: گرامی می‌دارم یاد و خاطره بزرگان عرصه خوشنویسی و قدردانی می‌نمایم از فرهیختگان و نام آوران این هنر قدسی و همچنین از عوامل و دست‌اندرکاران دوسالانه ملی خوشنویسی ایران، و امیدوارم به فضل و مدد الهی این رویداد مبارک دریچه‌ای نو و مسیری تازه را در پهنه‌ی گسترده فرهنگی و هنری کشور بگشاید و موجبات رونق و اعتلای خوشنویسی را بیش از پیش فراهم نماید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعدازظهر دوشنبه به منظور شرکت در آیین اختتامیه ششمین دوسالانه ملی خوشنویسی به قزوین سفر کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما