شناسهٔ خبر: 50235037 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا درگذشت

کالین پاول، وزیر خارجه پیشین آمریکا بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در ۸۴ سالگی درگذشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان، کالین پاول، وزیر خارجه پیشین آمریکا و اولین وزیر سیاه‌پوست این کشور در اثر ابتلا به ویروس کرونا امروز در ۸۴ سالگی درگذشت.

خانواده او خبر درگذشتش را در صفحه‌ی فیسبوک او اعلام و تایید کردند. در متنی که در صفحه فیسبوک او منتشر شده آمده است: «ژنرال کالین ال پاول، وزیر خارجه سابق آمریکا و رئیس ستاد مشترک ارتش، صبح امروز به دلیل عوارض ناشی از کووید ۱۹ درگذشت».

او شصت و پنجمین وزیر خارجه آمریکا بود که از ۲۰ ژانویه ۲۰۰۱ تا ۲۳ ژانویه ۲۰۰۵ تحت فرمان جرج بوش پسر با دولت آمریکا همکاری می‌کرد. پاول پیش از آغاز جنگ آمریکا و عراق با حضور در شورای امنیت سازمان ملل متحد به ایراد سخنانی علیه عراق پرداخته و در سخنرانی خود آشکارا مقامات کشور عراق را به نقض قطعنامه ۱۴۴۱ متهم کرده بود که از دلایل اصلی حمله آمریکا به این کشور و کشتار صد‌ها هزار مردم غیرنظامی در آن بود. اما ده سال بعد از آن روز، چندی پیش وزیر امور خارجه سابق آمریکا کتابی منتشر کرده که در آن سخنرانی آن روز خود را یک لکه ننگ در دوران کار حرفه‌ای خود عنوان می‌کرد.

او در این کتاب اعلام کرد هنگامیکه قصد داشت آن سخنرانی را در سازمان ملل ایراد کند یک متن از سوی یکی از مشاوران دیک چنی، رئیس سابق سازمان ملل به او رسیده بود که بدون هیچ شواهدی عراق را متهم می‌کرد و پاول زمانیکه از بوش زمان بیشتری برای نوشتن یک سخنرانی بهتر خواسته بود بوش آن را رد کرده و حاضر نشده بود متن را تغییر دهد. پاول نیز برای اثبات حقانیت آمریکا در مورد حمله به عراق اتهاماتی را مطرح کند که دلایلی برای آن‌ها نداشته است.

انتهای پیام/

نظر شما