شناسهٔ خبر: 50234520 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چرا طراحی پوستر جشنواره موسیقی نواحی حساس بود؟

نگار ذکایی

طراح پوستر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از روند طراحی پوستر این رویداد سخن گفت و تاکید کرد طراحی پوستر این رویداد حساسیت‌های بیشتری داشت؛ زیرا بحث قومیت‌ها در آن مطرح بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، کیارش زندی عضو هیات‌علمی دانشکده‌ی هنر دانشگاه سوره در گفتگویی با ستاد خبری چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در این زمینه توضیح داده است: ایران کشوری است که بر جاده ابریشم نشسته و اقوام مختلفی دارد که صاحبان این سرزمین هستند. اولین ایده‌ای که برای طراحی به ذهنمان آمد، هنر «چهل تکه دوزی» بود و نظرمان این بود که سراغ یک هنر سنتی برویم که ماهیتی ایرانی داشته باشد و هم اینکه از نظر جزئیات با موضوع اصلی جشنواره یعنی «وحدت در کثرت اقوام موسیقایی ایران» که یک نگاه شرقی دارد، همخوانی داشته باشد.

زندی اضافه کرد: کثرت و وحدت در واقع دو واژه متضاد هستند اما در فلسفه شرق این دو کلمه در معنا به هم می‌آمیزند. کشور ما دقیقا در چنین موقعیتی است و اقوام مختلفی دارد که همگی زنجیره‌های یک پیکر هستند. «چهل تکه» هم یک هنر  بومی و دست آفریده بانوان ایران است که از دوخته شدن اجزای مختلف به یکدیگر در نهایت به یک کلیت می‌رسد و این طرح در پوستر پیاده شده است و عدد ۸ برای آن در نظر گرفته شده است.

این طراح درباره سایر المان‌های پوستر جشنواره چهاردهم بیان کرد: پس از پیاده شدن ایده اصلی ابتدا قرار شد که روی هر تکه، طرح یک ساز بومی جانمایی شود اما ممکن بود طرح خیلی شلوغ به نظر برسد و سازها در این میان گم شوند و به همین دلیل به ایده حضور قومیت‌ها روی پوستر رسیدیم که کار بسیار ظریفی بود.

وی افزود: در نهایت ما به ایده طراحی نوازنده یعنی به صدا درآورندگان سازهای اقوام ایران رسیدیم و به سمت تصویرگری نوازندگان بومی رفتیم و به صورت فیگوراتیو آن را اجرا کردیم. در بخش چهل تکه ها از رنگ هایی با کنتراست بالا استفاده شد و برای نوازندگان بومی رنگ های پرچم ایران یعنی سبز و سفید و قرمز مورد استفاده قرار گرفت، زیرا دوست داشتیم کار، بار معنایی داشته باشد و در اصطلاح «کانسپت» درستی داشته باشد.

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به صورت غیررقابتی از ۲۹ مهر تا ۲ آبان ماه ۱۴۰۰ در شهر کرمان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام 

نظر شما