شناسهٔ خبر: 50233416 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

ایسکانیوز گزارش می‌دهد؛

آسیب‌های مضاعف زنان در بحران کرونا / مسئولان راهکاری دارند؟

هفته آخر مهر به نام «هفته ملی سلامت بانوان» نام گذاری شده تا به بهانه این هفته مسئولان و نهادهای مربوطه توجه ویژه‌ای به حوزه زنان داشته باشند و بر اساس آن باید فشارهای روانی وارد بر زنان در بحران کرونا و آسیب‌های اجتماعی که به دنبال داشته مورد توجه نهادهای ذی ربط قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، هفته آخر مهر به نام بانوان ایرانی با عنوان «هفته ملی سلامت بانوان» نام گذاری شده تا به بهانه این هفته مسئولان و نهادهای مربوطه توجه ویژه‌ای به حوزه زنان داشته باشند. شعار ۲۶ مهر هم زنان و سلامت اجتماعی در بحران کرونا است که بر اساس آن باید فشارهای روانی وارد بر زنان در بحران کرونا و آسیب‌های اجتماعی که به دنبال داشته مورد توجه نهادهای ذی ربط قرار گیرد.

توجه افراطی به موضوع بهداشت و شست‌شو مدام وسایل و دست‌ها در بحران کرونا با توجه به اینکه این موضوع در زنان بیشتر از مردان بود، زنان بسیاری را دچار مشکل وسواس کرد و طولانی شدن قرنطینه‌ها مشکل وسواس را بحرانی‌تر کرد وبرای زنان بسیاری افسردگی به ارمغان آورد تا جایی که برخی از زنان نیازمند درمان‌های کمکی برای حل مشکل خود هستند.

استرس، اضطراب، بی‌اشتهایی و افسردگی هدیه دوران قرنطینه برای زنان

تعطیلی مشاغل و بیکار شدن سرپرست‌های خانوار هم بر مشکلات دامن زد تا استرس و اضطراب در زنان بیشتر شود و شدت گرفتن این دو هم زمینه‌ساز ابتلای تعداد بسیاری از زنان به افسردگی شد. انسیه خزعلی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده و در این خصوص آماری ارائه داده و گفته است: آمارها حاکی از آن است که در دوران همه گیری کرونا، زنان نسبت به مردان، از لحاظ روانی، آسیب بیشتری دیده‌اند. استرس، اضطراب، بی‌اشتهایی و افسردگی در این بحران در میان زنان ۲۷ درصد و در میان مردان ۱۰ درصد بوده و مشکلات روانی در مردان زیر ۵۰ سال در زمان شیوع بیماری، نزدیک به ۴۰ درصد و در زنان بالای ۶۰ درصد گزارش شده است.  

از طرفی در دوران کرونا زنان بسیاری با از دست دادن همسر یا پدر سرپرست خانواده خود شدند و این فشار زیادی بر آن‌ها وارد کرد و زنانی که شاید تا پیش از این مهارتی برای کسب و کار نیاموخته بودند به یک باره مجبور به دوش کشیدن هزینه اعضای خانواده هم شدند و این اتفاق زمینه‌ساز فقر و آسیب‌های اجتماعی دیگر شد. با این همه یکی از اهداف و برنامه‌هایی که مسئولان برای حل این مشکل پیشنهاد داده‌اند، ایجاد فرصت‌های کارآفرینی برای زنان و آموزش راه اندازی کسب و کار در فضای مجازی است که امیدواریم تنها به یک شعار در هفته ملی سلامت بانوان بدل نشود و برنامه‌های اثرگذار برای آن ارائه دهند.

چاقی و عدم تحرک به دلیل طولانی شدن قرنطینه

تحرک و داشتن فعالیت از دیگر معضلات زنان به ویژه آن‌هایی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند، است که در روزهای کرونا به دلیل قرنطینه و لزوم دوری از اجتماعات، بیشتر شد. حاصل این نداشتن تحرک کافی ابتلا به درد چاقی است که در جوامع امروزی به قدری گسترش پیدا کرده و علاوه بر مشکلات حوزه سلامتی خود زمینه‌ساز آسیب‌های اجتماعی دیگر شده است. موضوع تجارت فروش محصولات و داروهای لاغری و سواستفاده‌هایی که در این بین صورت می‌گیرند، افزایش افسردگی در زنان مبتلا به چاقی و انزواگزینی از جمله این آسیب‌های اجتماعی است.

هفته ملی سلامت بانوان در مهر هر سال با هدف حساس سازی و اطلاع رسانی در خصوص مهم‌ترین اولویت‌های سلامت زنان به کل جامعه اعم از زنان، مردان، مدیران و سیاستگذاران هفته ملی سلامت بانوان ایران برگزار می‌شود اما باید دید که در پایان هفته مدیران برنامه‌ای برای بهبود وضعیت زنان ارائه خواهند داد یا به هفته سلامت ۱۴۰۱ می‌رسیم و مجدد باید همه این معضلات را که برخی از آن‌ها به زخم‌های کهنه تبدیل شده‌اند، تکرار کنیم. حوزه زنان موضوع مورد علاقه مسئولان برای شعار دادن و عمل نکردن است و اگر این مناسبت هم به یکی از تریبون‌های مسئولان برای همراه کردن زنان با خود بدون توجه به رفع مشکلات آن‌ها باشد، صرفا هدر دادن وقت و هزینه خواهد بود.

انتهای پیام /

برچسب‌ها:

نظر شما