شناسهٔ خبر: 50230751 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در نشستی مطرح شد

پیشنهادات رایزنان علمی به دانشگاه آزاد برای افزایش همکاری‌های بین‌المللی

نشست بررسی ظرفیت گسترش همکاری عملی و بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی با کشور‌های تحت مسئولیت رایزنان علمی ج. ا. ایران صبح امروز، ۲۶ مهرماه ۱۴۰۰ برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست بررسی ظرفیت گسترش همکاری عملی و بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی با کشور‌های تحت مسئولیت رایزنان علمی ج. ا. ایران صبح امروز ۲۶ مهر ماه ۱۴۰۰ برگزار شد.

 

در این نشست نجفی، رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در روسیه، روسیه سفید و آسیای میانه، کریمیان مدیریت  همکاری علمی و بین الملل دانشگاه شهید بهشتی « مرجع ملی همکاری های علمی و بین المللی با کشورهای روسیه و قزاقستان»، وفایی رایزن فرهنگی و علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در چین و ژاپن  و کره جنوبی به سخنرانی پرداختند.

 

خروج ۱۴۰ میلیون دلار از کشور با ورود دانشجویان به دانشگاه های تایید نشده روسیه

نجفی در این نشست گفت: روابط با شرق نمی‌تواند صرفا در حوزه سیاسی – امنیتی باقی بماند و باید در حوزه علم و فناوری نیز توسعه یابد. برنامه بین المللی سازی با شناخت مزیت‌های نسبی در یک رقابت ملی در روسیه مورد توجه است؛ به طوری که دو میلیارد دلار در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد تا در یک رقابت به فعالیت علمی بپردازند.


وی با بیان اینکه یکی از محور‌ها و چالش‌های اصلی ما بحث همکاری علمی و فناوری و وجود منابع با ثبات در حمایت از این فعالیت‌ها است، اظهار کرد: در کشور روسیه توسعه آموزش عالی و علم و فناوری خیلی گسترده است. ما باید اکوسیستم روسیه را با ریشه‌های اصلی آن مرور کنیم تا بتوانیم تعامل با کشور‌ها را داشته باشیم. هیچ مجموعه‌ای بدون داشتن برنامه راهبردی نمی‌تواند خود را در معرض کار‌ها قرار دهد و از آن‌ها استفاده کند. با گستردگی که نظام فناورانه در روسیه دارد ما باید هوشمندانه‌تر منابع خود را متمرکز کنیم. به همین منظور صرفا نباید به ظرفیت‌های کلاسیک توجه کرد و ظرفیت‌های دیگر را نادیده گرفت.

وی ادامه داد: تعداد دانشگاه‌های مورد تایید در روسیه ۸ مورد است، اما متاسفانه به دلیل شبکه‌ای که به دنبال سود اقتصادی است دانشجویان به دانشگاه‌های دیگر نیز می‌روند که از این طریق ۱۴۰ میلیون دلار از کشور خارج می‌شود.  دانشگاه آزاد می‌تواند این فرآیند را به نفع خود رقم زند.

نجفی اظهار کرد: دولت روسیه با محوریت آژانس بین المللی سالیانه ۱۵ هزار بورس ارائه می‌داد که سهم ایران از این تعداد ۹۰ نفر بود. اکنون این ظرفیت را افزایش داده است؛ به طوری که سهمیه ایران به ۳۰۰ نفر رسید. با این تفاوت که این بورسیه را روسیه انتخاب می‌کند که به چه افرادی بدهد بنابراین منافع دولت روسیه با این ۳۰۰ نفر بیشتر تامین خواهد داشت. امیدواریم کشور ایران نیز بخشی از بورسیه را به انتخاب ایران اختصاص دهد. متاسفانه به دلیل مشکلات مالی در سال‌های اخیر اعزام دانشجویان و اساتید به روسیه کاهش یافته است. بنده اعتقاد دارم بورسیه‌ها باید بسیار مورد توجه قرار گیرند.

 

بسترسازی برای همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه؛ مهم‌ترین وظیفه کارگروه همکاری‌های بین المللی

در ادامه این نشست کریمیان؛ مدیر همکاری علمی و بین الملل دانشگاه شهید بهشتی « مرجع ملی همکاری های علمی و بین المللی با کشورهای روسیه و قزاقستان» گفت: کارگروه ملی و همکاری‌های بین المللی در سال ۹۵ با مجوز وزارت علوم به دانشگاه شهید بهشتی واگذار شد. اکنون با ۶۱ مرکز پژوهشگاه می‌توانیم بگوییم که بزرگترین کارگروه در حوزه خود است بنده به نوبه خود الحاق دانشگاه آزاد را به این کارگروه تبریک می‌گویم.

وی ادامه داد: رصد فعالیت اعضای کارگروه و پس از آن بسترسازی برای همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه یکی از وظایف این کارگروه است.

وی افزود: این کارگروه برای اولین بار یک بستر آنلاین ایجاد کرده است تا همکاران فعالیت‌های خود را در آن درج کنند.


کریمیان با بیان اینکه یکی از مهمترین فعالیت‌های این کارگروه مشخص سازی حوزه‌های همکاری است، اظهار کرد: برای ما ناخوشایند است که دو دانشگاه که با یک کشور ارتباط دارند هر دو یک پروژه را برای همکاری به آن کشور معرفی کنند. زیرا در این صورت مشخص می‌شود که این دو دانشگاه هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند ما سعی کرده ایم در این کارگروه به این حوزه سروسامان دهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما به دانشگاه آزاد همکارهای همکاری را معرفی می‌کنیم تا این دانشگاه بتواند آزادانه به انتخاب شریک بین المللی بپردازد.

دانشگاه های چین برخلاف ما هدف محور هستند

همنچنین وفایی رایزن فرهنگی و علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در چین و ژاپن  و کره جنوبی در ادامه این نشست گفت: روابط ایران و چین در همه ابعاد بسیار باشکوه است. چین ویژگی‌هایی دارد که آن را از کشور‌های دیگر متمایز می‌کند به همین دلیل بسیاری از کشور‌ها چین را به عنوان مقصد هدف خود انتخاب می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه نیم میلیون نفر در دانشگاه‌های چین تحصیل می‌کنند، اظهار کرد: از این تعداد ۳۰۰۰ دانشجو متعلق به کشور ایران است دانشگاه‌های چین هدف محور هستند و این هدف برای هر کدام از دانشگاه‌ها تعریف شده است. برخلاف کشور‌های ما که صرفا در جهت ازدیاد آمار به چاپ مقاله می‌پردازند در کشور چین اگر یک مقاله در جهت رفع مشکل نباشد مورد توجه واقع نمی‌شود.

وفایی ادامه داد: دانشگاه آزاد در برخی رشته‌ها ظرفیت خوبی دارد به همین منظور می‌تواند شریک علمی خود را در چین مشخص کند. دانشگاه‌های چین ویژگی بارزی را دارند که کشور‌های دیگر از آن برخوردار نیستند به عنوان مثال در بسیاری از کشور‌ها فعالیت‌ها باید از وزارتخانه عبور کند، اما در این کشور دانشگاه‌ها نوعی روابط آزادانه دارند. دانشگاه آزاد می‌تواند برای افزایش همکاری علاوه بر ظرفیت رایزن‌های علمی از دانشجویان نخبه نیز به عنوان نماینده دانشگاه آزاد برای افزایش همکاری‌ها استفاده کنند.

نظر شما