شناسهٔ خبر: 50225794 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

۴۴۵ واحد متخلف در لیست صنایع آلاینده قرار گرفتند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: برنامه چهار ماهه ویژه‌ای برای پایش و کنترل آلودگی هوا در فصل سرما پیش بینی شده که شامل یک برنامه اجرایی نظارتی و اقدامات فرهنگی و اطلاع‌رسانی است که از ابتدای آبان ماه اجرا می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، سعید محمودی در نشست کمیته تخصصی پیشگیری آلودگی هوا که بعد از ظهر روز گذشته در محل اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران برگزار شد، اظهار داشت: الویت اصلی ما در ایام پیش رو بحث نظارت و پایش‌های محیط زیستی در حوزه آلودگی هواست، چرا که در فصل سرما در کنار آلودگی هوا و پدیده اینورژن به احتمال زیاد و با توجه به مدل‌های پیش بینی آب و هوایی و کاهش بارندگی، با کانون‌های گرد و غبار نیز در استان تهران مواجه خواهیم بود. 

وی با بیان اینکه بر این اساس از هم اکنون برنامه پایشی چهارماهه‌ای پیش بینی شده است که شامل اقدامات اجرایی، نظارتی و فرهنگی و اطلاع‌رسانی با همکاری دستگاه‌ها و سازمان‌های مسئول می‌شود، افزود: بر اساس این برنامه در بخش پایش‌ها علاوه بر کنترل صنایع کوچک مقیاس و واحدها صنفی و شهرک‌ها و لکه‌های صنعتی و همچنین مراکز معاینه فنی و پمپ بنزین ها، سوخت مصرفی صنایع بزرگ مقیاس و برخی واحدهای صنعتی خصوصا در شرایط اضطرار آلودگی هوا بصورت روزانه در کل استان پایش و بررسی می‌شود. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با تأکید بر اینکه به لحاظ جلوگیری از افزایش آلودگی هوا و حفظ سلامت شهروندان اجازه مصرف سوخت مازوت را به هیچ وجه نخواهیم داد، تصریح کرد: در این برنامه حتی واحدهایی که دارای سامانه پایش لحظه‌ای بوده و یا اقدام به خوداظهاری دارند، بطور روزانه و هفتگی بازدید و رصد خواهند شد. 

محمودی همچنین از برپایی گشت و پایش‌های مشترک با بخشداری‌ها و شهرداری‌های شهرستان‌های استان خبر داد و گفت: این گشت‌ها بیشتر برای مقابله و برخورد با کانون‌های آلودگی به خصوص معضل ضایعات سوزی و پسماندسوزی در حاشیه شهرها خواهد بود و در این زمینه انتظار قانونی این است که همراهی مناسبی از سوی دستگاه‌های مسئول صورت پذیرد. 

وی همچنین از کلیه بخش‌های دولتی، نیمه دولتی و خصوصی خواست از هم اکنون موضوع معاینه فنی سرویس‌های خودرویی و بحث استانداردسازی موتورخانه‌های خود را در دستورکار قرار دهند. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران همچنین در ادامه به گزارشی از اقدامات این اداره کل در حوزه پایشی در ۶ ماهه نخست سال اشاره و بیان داشت: در گشت و پایش‌های نیمه نخست امسال دراستان تهران ۶۴۰۳ واحد تولیدی، صنعتی و خدماتی تحت پایش قرارگرفتند که این پایش‌ها منجر به ۹۲۷ مورد نمونه برداری و صدور ۱۶۵۰ اخطاریه شد. 

وی افزود: با عنایت به معضل مهم استان تهران در حوزه آلودگی هوا علاوه بر پایش‌های صورت گرفته از سوی ادارات تابعه، در ۶ ماه نخست سال ۳۳۹ مورد پایش آلودگی هوا بطور جداگانه از سوی معاونت محیط زیست انسانی صورت گرفته است. 

محمودی گفت: از میان پایش‌های انجام شده ۲۰ واحد متخلف پلمب و ۲۸۷ واحد آلاینده نیز به محل مورد تایید محیط زیست منتقل شدند. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه مراکز دفع و مدیریت پسماند استان نیز بطور ویژه مورد رصد و پایش قرار گرفته اند، تصریح کرد: تیم کارشناسی این اداره کل در ۶ ماه نخست ۱۰۶ مورد بازدید و پایش از این مراکز داشته و با ۲۴۶ تخلف صورت گرفته در زمینه مدیریت و امحاء پسماند در کل استان بر خورد قانونی شده است. 

وی در خصوص خوداظهاری محیط زیستی صنایع نیز گفت: در ۶ ماه نخست امسال، ۲۳۷۵ واحد مورد خوداظهاری قرار گرفتند و ۱۲۷۲ مورد از خوداظهاری‌ها نیز برای بررسی صحت و سقم آن مورد پایش قرار گرفت. 

محمودی یادآور شد: در خصوص صنایع آلاینده در دوره اول ۴۴۵ واحد در لیست صنایع آلاینده قرار گرفتند که این واحدها به علت تخلفات قانونی در حوزه‌های آلودگی هوا، آلودگی پساب و آلودگی پسماند در لیست مذکور قرار گرفته اند. 

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در پایان در خصوص بررسی استعلام احداث و بهره برداری واحد‌های تولیدی، صنعتی و خدماتی در نیمه اول سال جاری اظهار داشت: با عنایت به قرار گیری در سال تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی ۱۰۴۱ استعلام تحت بررسی کارشناسی قرار گرفته که از این میان، ۷۶.۱۷ درصد استعلامات با رعایت قوانین، مقررات و اجرای تمهیدات محیط زیستی مورد موافقت قرار گرفته است.

برچسب‌ها:

نظر شما