شناسهٔ خبر: 50222529 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

گفت‌وگوی احسان محمدحسنی با خبرنگاران

می‌توانیم به درآمد هزار میلیاردی برسیم

سازمان اوج یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مجموعه‌های فرهنگی و رسانه‌ای کشور است. این سازمان سال‌هاست در حوزه‌های مختلف سینما، سریال، گرافیک، موسیقی، مستند و... فعالیت می‌کند. به‌جرات می‌توان «اوج» را پرسروصداترین مجموعه رسانه‌ای در این مختصات دانست که درکنار تولیداتش، گاهی هم وارد حاشیه شده است؛ البته این حواشی همگی ذیل تولیدات‌شان بوده است. تاکنون تعداد زیادی فیلم، پوستر، قطعه موسیقیایی و این‌روزها سریال ازسوی «اوج» ساخته شده است؛ البته همان‌طور که گفتیم حول برخی از تولیدات و اقدامات این سازمان سوالاتی هم وجود دارد که به‌دلیل دوری احسان محمدحسنی از مصاحبه، کمتر پاسخ داده شده اما حالا و با آغاز فصل پاییز سال۱۴۰۰ و شروع برخی پروژه‌های جدید این سازمان، احسان محمدحسنی مقابل خبرنگاران رسانه‌ها قرار گرفت. نشست رسانه‌ای احسان محمدحسنی، مسوول سازمان هنری رسانه‌ای اوج، پیش از ظهر یکشنبه ۲۵مهر در این سازمان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

نشست رسانه‌ای احسان محمدحسنی، رییس سازمان «اوج» صبح یکشنبه ۲۵مهرماه در محل نخلستان سازمان اوج برگزار شد. محمدحسنی در ابتدای این نشست ضمن تبریک اعیاد پیش‌رو گفت: «اوج» چند ویژگی دارد؛ ویژگی اول این است که ستاد کم‌عده و چابک دارد. بلایی که سر سازمان‌های رسمی مثل صداوسیما و ارشاد آمده این است که حجم نیروی انسانی و هزینه‌های جاری آن‌قدر زیاد است که امکان تولید و نفس‌کشیدن ندارند. چشم بر هم می‌زنند باید حقوق چندمیلیاردی پرسنل را فراهم کنند. «اوج» در طول این 10سال با یک ستاد کم‌عده که نزدیک به ۱۱۰نفر است، فعالیت می‌کند و سعی کردیم این موضوع را حفظ کنیم. من بچه‌کشاورز هستم، یک قیچی هرس دست‌مان است و سعی می‌کنیم این موضوع را حفظ کنیم و اجازه فربه شدن را به لحاظ نیرو و تجهیزات نداده‌ایم. برای «اوج» هیچ‌وقت تجهیزات خریداری نکرده‌ایم.
 
سال گذشته ۱۸میلیارد کمک گرفتیم، ۹۰میلیارد درآمد داشتیم
وی ادامه داد: هرآنچه درآمد داشتیم در تولید سرمایه‌گذاری کردیم. این سازمان در سال90 با ۵۰۰میلیون تومان بودجه راه‌اندازی شد. اولین کمکی که با افتخار از سپاه گرفتیم، کار را شروع کردیم، سال گذشته حدود ۱۸میلیارد کمک دریافت کرده و بیش از 90میلیارد تومان درآمد داشتیم که بخشی از این درآمد در خارج از کشور است. سال گذشته سریال «آقازاده» را به یک پلتفرم فروختیم، «به وقت شام» را در کره ۱۰۰هزار دلار و در تایوان 70هزاردلار فروختیم که تنفسی برای ما ایجاد کرد. من شفاف عدد و ارقام را می‌گویم. در کنار ستاد کم‌عده و چابک، همه پول صرف تولید می‌شود.
محمدحسنی در ادامه گفت: اینجا چند اصل کلی داریم. یک‌سری خطوط قرمز هم داریم. به این خطوط هم ذیل شعار «ادب از که آموختی...» رسیدیم. گشتیم ببینیم در فلان دستگاه فرهنگی چه ایراداتی وجود داشته و سعی کردیم آن‌ها را نداشته باشیم و آن خطاها را مرتکب نشویم. یکی از آن خطاها، ورود بی‌محابا به فعالیت‌های اقتصادی است. برخی دستگاه‌ها انحصار خودرو، سیگار و... داشتند اما این برای ما خط قرمز است و وارد نشده‌ایم. تا این تیم حضور دارد وارد نمی‌شویم. ورود به ستادهای انتخاباتی دوره‌های مختلف هم آسیب بوده است که از آن هم پرهیز کرده‌ایم. هر کسی از هر جناحی نامزد می‌شود از نهادی توقع تبلیغ دارد اما هیچ‌کدام از بچه‌های «اوج» وارد این حوزه نشده‌اند. این به معنای این نیست که در انتخابات مشارکت نکرده‌ایم. مستند و... تولید کردیم تا مردم در انتخابات شرکت کنند اما اینکه برویم از کسی حمایت کنیم مطلقا نکرده‌ایم و نخواهیم کرد.
وی ادامه داد: سومین خط قرمز هم این است که بخشی از هویت «اوج» دیده‌بانی و مطالبه‌گری است. روزی در اینجا فیلمی ساخته شد که در آن فیلم تذکر داده شد بترسید از روزی که کشتی سوراخ شود. آن زمان هنوز حوادث دی و آبان رخ نداده بود. ما هم به‌عنوان صاحب رسانه شمی داریم. می‌توانیم خطرهایی را پیش‌بینی کنیم. آن موقع «بادیگارد» ساخته و تذکر داده و گفته شد باید شخصیت نظام را از شخص تفکیک کنیم. خیلی از اشخاص اقداماتی کرده‌اند که متاسفانه به پای نظام نوشته شد. «اوج» دیده‌بان و مطالبه‌گر است. زمانی که بحث اعتراضات مردمی مطرح شد با افتخار «خروج» را ساختیم و موضوع اعتراض را روی پرده آوردیم. زمانی که کشور درگیر تهدید داعش بود، داعش تا 40کیلومتری ایران آمده بود. در آن زمان به سفارش حاج قاسم در زمانی که برخی مسوولان در خواب غفلت بودند، ما وارد موضوع شدیم و سریال «پایتخت پنج»، فیلم سینمایی «به وقت شام» و نزدیک به 200اثر مستند را ساختیم. «به وقت شام» یکی از پرفروش‌های آن سال شد.


خاطره‌ای از هجمه‌ها علیه «پایتخت ۵»
 رییس سازمان «اوج» در ادامه گفت: خاطره‌ای از روزهای سخت «پایتخت 5» بگویم که بد نیست. زمان گذشته و می‌شود برخی حرف‌ها را گفت. خیلی از دوستان اثر را پیش از اتمام قضاوت کردند. یادم می‌آید که جلسه‌ای در جایی بود که خیلی از مسوولان عالی بودند. عزیز عالی‌رتبه‌ای که همه می‌شناسید در آن زمان که قسمت بالن‌سواری پایتخت پخش شده بود، به سریال حمله کرد و گفت: فساد را در این سریال ترویج کردید. اگر یک روز به فعالیتم مانده باشد بچه‌های «اوج» را پایین می‌کشم. گفتم: مصداق‌تان چیست؟ گفت مشروب‌خوری را در بالن مطرح کردید، گفتم در بالن تعارف می‌کنند اما اولین‌بار است که در رسانه ملی می‌شنویم که خانواده معمولی می‌گویند این نجسی است. همان که تعارف می‌کند، خودش می‌میرد. این تبلیغ مشروب‌خواری است؟ به ما می‌گفتند تبلیغ گردشگری ترکیه را می‌کنید اما ما نشان دادیم که فرودگاه، کوچه‌های کثیف و آنجا ناامن است، یعنی پشت ظاهر بزک‌کرده آنجا خطراتی وجود دارد. وی ادامه داد: گفتیم چرا اثری را که برایش زحمت کشیده شده این‌چنین می‌زنید، یادم نمی‌رود که سازندگان به دیدار حاج قاسم رفتند اما توصیه حاج قاسم این بود که هیچ‌کدام از این خانواده نباید شهید شوند. مگر ما مردیم؟ آن‌ها باید سالم به ایران برسند. ما در نظر داشتیم بابا پنجعلی شهید شود.
 محمدحسنی ادامه داد: ما می‌گفتیم صبر کنید سریال تمام شود بعد قضاوت کنید. درباره «آقازاده» هم همین بود. هر هفته منتظر حملات جدید بودیم، در جلسات آن‌چنانی هم امنیت نداشتیم. بعد از چند سال این حرف‌ها را راحت می‌گوییم اما آن زمان غصه داشتیم. برخی گمان می‌کنند چون اوج جزو حاکمیت است، با دردهای مردم بیگانه است اما مسائل مردم دغدغه اول ماست. ما 10سال را پشت سر گذاشتیم و در این 10سال تلاش کردیم موضوع امید و ایران اسلامی پیشرفته، محوریت باشد. برای این مردمی که ممکن است خسته و ناامید باشند خیلی از آثار سیاه هستند اما ما تلاش کردیم امید را پمپاژ کنیم. نزدیک به ۲۳هزار محصول در حوزه‌های متنوع تولید کرده‌ایم، کمتر از پنج‌هزار هنرمند با اوج فعالیت داشته‌اند. نزدیک ۱۳۰موسسه در طول این 10سال با حمایت و مشارکت اوج راه‌اندازی شده و در حال فعالیت است. در سینما با «به وقت شام» پرفروش بودیم، در صداوسیما «پایتخت» و کارتون‌های تولیدشده پرمخاطب بودیم، در وی‌او‌دی «آقازاده» پرفروش بود، در نمایش میدانی، در مستند تلویزیونی و… حرفی برای گفتن داشتیم.
 
می‌توانیم به درآمد هزار میلیارد تومانی برسیم
محمدحسنی درباره دیگر تولیدات سازمان اوج  هم توضیح داد: «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» به‌صورت سریالی در حال تولید است، در مأوا تولید نزدیک ۱۲۰اثر در سال داشتیم، اجراهای وسیع در طول مناسبت‌های مختلف داشتیم. آثار هنرمندان ایرانی باید از بن‌بست دربیاید و به کشورهای همسایه و حتی اروپا برود و بازار آن را باز کنیم. مجموعه« اوج» بخش اعظمی از درآمدها را مرهون همین فروش‌های خارجی است. اگر مشکلی پیش نیاید و سینماها دوباره رونق بگیرد و فضای کار در ایران و خارج باز شود، می‌توانیم به درآمد هزار میلیاردی برسیم. « اوج» تا امروز حدود ۱۹فیلم سینمایی و انیمیشن تولید کرده است. در کنار استفاده از بچه‌های نامی تلاش داشته با بچه‌ای تازه‌کار کار کند که 10اثر را آن‌ها تولید کرده‌اند که بخشی امسال به نمایش درمی‌آید. هفت اثر هنوز پخش‌نشده داریم، سه اثر از تاریخ انقلاب، یک اثر در حوزه مرگ آگاهی، دو فیلم انیمیشن داریم، فیلم سینمایی حضرت خدیجه(س) به نویسندگی داوود میرباقری را امسال می‌خواهیم به تولید برسانیم که کار بزرگی است و ممکن است به جشنواره فجر نرسد اما روند را متوقف نمی‌کنیم. مذاکرات اولیه برای کارگردان هم انجام شده است.
وی افزود: «روز بلوا» و «منصور» در هفته‌های آینده به نمایش درمی‌آید. برخی دوستان ارتش گله کرده بودند که چرا اوج کاری برای ارتش نمی‌کند اما مستندهای زیادی در این حوزه ساخته‌ایم. در سال‌های گذشته با اینکه اولویت ما تولید سریال نبود، هفت سریال تولید کردیم، هشت سریال هم در حال تولید است. کلا ۲۵سریال را در دستور ساخت داریم. سریال «نجیب‌زادگان» را می‌خواهیم شروع کنیم که مربوط به دوره صفوی است و نزدیک به ۶۰قسمت است. در تاریخ اسلام سریال «نائله» را داریم که مربوط به وقایع بعد از عاشوراست. سریال «عمار» را داریم که متن آن در حال نگارش است در حوزه پهلوانان و عیاری ریل جدیدی را داریم، سریال‌های سیاسی را هم داریم که یکی از آن آثار «باستی‌هیلز» است. در حوزه تاریخ انقلاب سریال «نغمه» را داریم. در حوزه دفاع‌مقدس تلاش می‌کنیم هر سال یکی از شهدا را کار کنیم و امسال شهید بروجردی را داریم که امسال تا زمستان آماده است. سریال «گلستان یازدهم» را هم داریم. یک ریل جدید ایجاد کردیم که مثل «ایستاده در غبار» و «تنگه ابوقریب» است و سعی می‌کنیم که اقتباس‌های خوب کنیم.
 
هیچ محدودیتی نداریم، با مل گیبسون هم کار می‌کنیم
وی در پاسخ به سوال «مهر» درباره کار با جریان‌های فکری مختلف، بیان کرد: هرکس بخواهد در حوزه انقلاب و دغدغه‌های انقلاب کار کند اوج هیچ محدودیتی ندارد. چه فیلمساز آمریکایی باشد که خواهش کنیم و بخواهیم بیاید مثل مل گیبسون، چه فیلمسازان دیگر، تا آنجا پیش می‌رویم که اگر کسی بتواند حرفی را برای مردم و انقلاب داشته باشد دست‌مان باز است، اگر اثری در خدمت محتوا باشد کار می‌کنیم به‌هر‌حال محتواهایی مدنظر ماست.
وی درباره شفاف‌سازی پرداخت‌های مالی بیان کرد: ما تلاش می‌کنیم برخلاف دستگاه‌های دیگر با ادب و تواضع و به‌موقع پرداخت کنیم. هیچ پروژه‌ای نباید تمام شود مگر اینکه تسویه‌حساب‌ها انجام شده باشد باید درست عمل کنیم. هنرمندان هم بالاخره معیشتی دارند اما به‌جرات می‌توانم بگویم همین موضوع باعث شده خیلی از آثار ما ارزان‌تر از دستگاه‌های دیگر تمام شود، خیلی از هنرمندان قرارداد سفید امضا می‌کنند و می‌گویند می‌دانیم حقوق را به‌موقع پرداخت می‌کنید و ما از این بابت خوشحالیم.
توقیف دو فیلم «مصلحت» و «لباس شخصی»
محمدحسنی درباره داشتن آخوند خوب و آخوند بد در فیلم و سریال‌های این مجموعه هم گفت: عمدی در این زمینه وجود نداشته است. برای آنکه این را به‌عنوان یک شاخص یا کاراکتر همیشگی داشته باشیم، عملکرد آقای روحانی باعث شد فکر کنیم این موضوع نیاز است. تمام تلاش‌مان را کردیم نسبت‌به همه اقشار اینچنین باشیم. در «ایستاده در غبار» درباره فرماندهان، در «مصلحت» و در «لباس شخصی» هم چنین نقدهایی داشتیم که درحال‌حاضر دو فیلم «مصلحت» و «لباس شخصی» توقیف است.
محمدحسنی درباره تولید اثری درباره زندگی حضرت رسول(ص) یا شخصیت‌های تاریخی مثل رستم و سهراب بیان کرد: ما برنامه برای ساخت زندگی حضرت رسول(ص) داریم اما تجربه نشان داده پرداخت مستقیم به زندگی شخصیت‌های بزرگ مثل پیامبر و اهل‌بیت(ع) به مشکل می‌خورند. اتفاقی که برای «رستاخیز» هم پیش آمده است. ما بنا داریم برای امام حسین(ع) اثری تولید کنیم اما به‌صورت مستقیم نمی‌پردازیم. سریال «مختارنامه» به این دلیل ماندگار شد که به‌صورت مستقیم به موضوع نپرداخته است. برای پرداختن به حضرت پیامبر(ص) هم زندگی عاشقانه ایشان با همسرشان در فیلم «خدیجه» در دستورکار ماست. یا با سریال «عمار» می‌توانیم به پیامبر اسلام(ص) نزدیک شویم. برای فیلم امام حسین(ع) هم به‌صورت مستقیم به داستان نمی‌پردازیم. به زندگی یکی از شهدای کربلا که با ایشان بودند، می‌پردازیم. درباره شهدای شاخص دفاع مقدس هم همین گرفتاری‌ها وجود دارد. ما علاقه‌های میهنی هم داریم مثل «مستوران»، «عیاران» و.... ما برای ساخت شاهنامه هم آمادگی داریم. حالا که در محاصره فیلم‌های کره‌ای درآمده‌ایم، می‌توانیم به موضوع شاهنامه بپردازیم. درواقع منتظر یک فرصت خوب هستیم مطمئن باشید در سال‌های آینده موازنه تغییر می‌کند. به جای پرداختن به مسائل سیاه اجتماعی سرمان را بالا بیاوریم و بینیم در دنیا چه اتفاقی رخ می‌دهد، تا بتوانیم مخاطبان جهانی داشته باشیم.
 
سود خالص سریال «آقازاده» ۸میلیارد تومان بود
رییس «اوج» درباره ورود به حوزه وی‌اودی ها و تاسیس سامانه هم بیان کرد: نه. ما در حوزه پخش نگاه‌مان پخش موثر است. این موضوع مربوط به همه بسترهای پخش است. ما مستقلا پلتفرمی تاسیس نمی‌کنیم. محدودیتی در استفاده از پلتفرم‌ها نداریم هرکسی پیشنهاد خوبی داشته باشد با آن کار می‌کنیم. الان هم چندین قرارداد برای چند سریال داریم که کارش پرقدرت پیش می‌رود، اینکه پلتفرم جدید راه بندازیم به معنای این است که وقت‌مان تلف می‌شود. سود خوبی روی «آقازاده» داشتیم. عددی که گذاشتیم و برداشتیم نفس خوبی به ما داد. سود ما از آقازاده خالص هشت‌میلیارد تومان بود. یکی از سریال‌هایی که در یک پلتفرم نمایش داده می‌شود نزدیک به صدمیلیارد تومان هزینه ساختش بوده درحالی‌که کل تولیدات اوج این مقدار هزینه را داشته است.
 
ارائه گزارش 0‌1 ساله «اوج» به رهبر انقلاب
محمدحسنی درباره نامه خود به مقام معظم رهبری هم توضیح داد: گزارش 10 ساله را خدمت رهبری دادیم و ایشان منت گذاشتند و با یک تقریض ما را مورد محبت قرار دادند. وی در پاسخ به سوال دیگری درباره همکاری مجموعه اوج در ساخت سریال موسی‌(ع) گفت: در بدو آغاز کار صحبت‌های رد و بدل شد ولی جدی نشد اما اگر صداوسیما و خود ابراهیم حاتمی‌کیا اراده و اعلام کند، در خدمت ایشان هستیم. هم برای این سریال و هم برای «سلمان» از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم و در کنار آن‌ها خواهیم بود. ما این سریال‌ها را سریال خودمان می‌دانیم ولی فعلا درخواستی نبوده است. وی در ادامه گفت: بنیادی هم به نام «مکتب حاج‌قاسم» راه‌اندازی شده و اگر تقاضای کمک از ما داشته باشند با تمام وجود کمک می‌کنیم چون حاج قاسم متعلق به همه است. وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره توقیف دو فیلم «مصلحت» و «لباس شخصی» توضیح داد: یک سوءتفاهمی برای قوه‌قضاییه رخ داده است که درحال گفت‌وگو هستیم و حتما حل می‌شود. درباره هر دو فیلم همین قوه‌قضاییه مشکل دارد.
 
رقم قرارداد «پایتخت۵» چقدر بود؟
وی درباره همکاری نکردن در تولید «پایتخت6» گفت: بخشی از این حرف‌ها حواشی و نادرست است. قرارداد ما در «پایتخت پنج» ۹میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان بود. درآمد این سریال به گفته مدیران تلویزیون از آگهی‌ها ۱۸۳میلیارد بوده است. ما پول خودمان را بعد از دوسال گرفتیم. بعد از «پایتخت پنج» بلافاصله با بچه‌های پایتخت وارد گفت‌وگو شدیم، قصه هم داشتیم. عدد ما هم 20درصد بیشتر از پایتخت پنج بود. در همین حین متوجه شدیم مدیران صداوسیما گفته‌اند خودمان می‌توانیم این کار را کنیم. بعید می‌دانم برای فصل هفت این سریال هم در خدمت دوستان باشیم، اما با سیروس مقدم آثار دیگر می‌سازیم، عددی که صداوسیما با پایتختی‌ها به نتیجه رسیدند، دوبرابر هزینه پایتخت پنج بود. این در حالی بود که بچه‌های پایتخت با ما خیلی همراه بودند. آقای مقدم با ما خیلی هم کاری کردند. به‌هرحال وقتی چند مشتری پیدا می‌شود قیمت بالا می‌رود.
 
سریال «صدام» حتما ساخته خواهد شد
محمدحسنی درباره سرانجام پروژه «صدام» هم گفت: چند باز خیر برداشتیم این کار را بسازیم ولی هر بار در عراق اتفاقی پیش می‌آمد و ما را به تردید انداخت. سریال غول‌پیکر و پرهزینه است به اندرونی زندگی صدام می‌پردازد. 40قسمت بود و آقای نادری نوشته بود. منتظر یک فرصت به‌لحاظ بودجه و وضعیت عراق هستیم. روزهایی این سریال نوشته می‌شد که دائم در بغداد بمباران می‌شد. موانع اینچنینی زیاد داشتیم ولی جزو اولویت‌های ماست. کار بزرگی است. روایت ایرانی‌ها از صدام باید به تصویر کشیده شود، ما با صدام جنگیده‌ایم. چرا ما نباید بسازیم. حتما این سریال ساخته می‌شود. وی ادامه داد: ما هفت سریال در این سال‌ها ساخته‌ایم ولی هیچ‌وقت به این موضوع فکر نمی‌کردیم.

25 سریال   در دستورکارمان   است

 احسان محمدحسنی، رییس سازمان اوج در پاسخ به سوال خبرنگار «صبح‌نو» درباره کیفیت ورود این سازمان به حوزه سریال‌‎سازی در دو سال اخیر گفت: در این 10سال، هفت سریال ساخته بودیم اما آنقدر جدی به سریال‌سازی نگاه نمی‌کردیم. الان باتوجه به شرایط کرونا و این که تقریبا دوسال است که سینماها تعطیل است؛ بازگشت سرمایه‌ای در سینما وجود ندارد.
 وی ادامه داد: متاسفانه اینطور هم نیست که بگوییم از امروز دیگر وضعیت سفید است و با فشردن یک دکمه به شرایط قبل برمی‌گردیم و سالن‌ها هم پر می‌شوند. به نظر می‌آید برای تغییر دوباره رفتار مردم با سینما دو، سه سالی زمان نیاز باشد.
محمدحسنی افزود: مردم به شدت به تلویزیون و vodها نزدیک و علاقه‌مند شده‌اند؛ لذا، بازگشت سرمایه در سینما فعلا در کوتاه‌مدت یقینا امکان‌پذیر نیست. موضوع دوم این است که «اوج»، در همین دوره 25سریال را در دستورکار قرار داد. گفتیم حالا که شرایط مناسب نیست اصولا چرا آقای حاتمی‌کیا به سمت ساخت سریال رفتند؟ وقتی سینما تعطیل است، فیلم را برای کدام مخاطب سینما بسازند؟ پس این بهترین زمان برای ورود سازمان اوج به حوزه سریال‌سازی بود. می‌‎خواهیم سوژه‌ها و قصه‌های روی زمین مانده‌ای را که مناسب این دوره است در دستورکار قرار دهیم.

 در این 10سال، هفت سریال ساخته بودیم اما انقدر جدی به سریال‌سازی نگاه نمی‌کردیم. الان باتوجه به شرایط کرونا و این که تقریبا دوسال است که سینماها تعطیل است؛ بازگشت سرمایه‌ای در سینما وجود ندارد

نظر شما