شناسهٔ خبر: 50220684 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

بخشی از صندلی‌های آموزشی و تحقیقاتی در اختیار دانشجویان خارجی / وزارت علوم و معاونت علمی در یک تیم!

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ایده‌ای جدید و برنامه‌ای هدفمند توانست ضمن کمک به زیست‌بوم نوآوری و فناوری به دانشگا‌ه‌ها برای جذب دانشجویان خارجی رونق ببخشد.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محیا معصومی- جذب و تحصیل نخبگان و دانشجویان خارجی در ایران همواره یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های دانشگاه‌ها بوده است و با وجود شیوع کرونا و مجازی شدن کلاس‌های آموزشی این مسئله جدی‌تر از قبل شد. با این حساب دانشگاه‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند که بتوانند برنامه‌هایی متناسب با جذب هرچه بیشتر دانشجویان خارجی را تهیه و تدارک ببینند.


معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این اقدام با ایده‌ای نوین و برنامه‌ریزی شده به نفع دانشگاه‌ها و زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور دست به کار شد و از سال قبل شناسایی، ترغیب و تشویق نخبگان افغانستانی و نفرات برتر کنکور این کشور را آغاز کرد تا بستری هدفمند شود برای تحصیل نخبگان خارجی در دانشگاه‌های برتر کشور.

 

بیشتر بخوانید: «معاونت علمی به دنبال کشف استعداد‌ها / نخبگان خارجی راهی دانشگاه‌های ایران می‌شوند»

مطابق اعلام سیدعلی حسینی، معاون توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین‌الملل علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سال گذشته با کمک انجمن‌های تخصصی افغانستانی و همکاری سفارت ایران در کابل ۱۰۰ نفر برتر کنکور افغانستان شناسایی شدند.


سفیر ایران در کابل ۸۰ نفر از این افراد را به جلسه‌ای دعوت کرد و همگی برای تحصیل در ایران به دلیل تشابهات فرهنگی، دینی و زبانی علاقمند بودند، علیرغم آنکه برخی از آن‌ها پیشنهاد تحصیل در کشور‌های دیگر مثل ترکیه یا عربستان (دو کشوری که برای جذب دانشجو از کشور‌های همسایه تلاش بسیاری می‌کنند) را نیز داشتند.

 

تحصیل ۸۰ نخبه افغانستانی از ابتدای مهرماه در دانشگاه‌های کشور

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، درباره بورسیه نخبگان افغانستانی در دانشگاه‌های کشور بیان کرد: سال گذشته با بررسی و شناسایی نفرات برتر کنکور افغانستان موفق شدیم حدود ۸۰ نفر از آن‌ها را شناسایی و در دانشگاه‌های خود برای تحصیل، جذب و بورسیه کنیم. براین اساس کار‌های پذیرش آن‌ها در دانشگاه‌ها انجام و از ابتدای مهرماه امسال درحال تحصیل هستند.

 

بخشی از صندلی‌های آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه‌ها در اختیار دانشجویان خارجی / ایده‌ای نو که به دانشگاه‌ها رونق می‌بخشد /وزارت علوم و معاونت علمی در یک تیم!


علیرغم آنکه در این مسیر، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت علمی را در اقدامی موازی‌کارانه می‌دیدند؛ اما همگام شدند و همراهی کردند. درنهایت ۵ دانشگاه مطرح کشور شامل علوم پزشکی شهیدبهشتی، صنعتی امیرکبیر، شهیدبهشتی و علوم پزشکی یزد برای تحصیل نخبگان افغانستانی با بورسیه کامل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تائید شدند.


ستاری با اشاره به همکاری وزارت علوم با معاونت علمی برای پذیرش و بورسیه این دسته از دانشجویان در دانشگاه‌های تحت نظارت آن‌ها بیان کرد: وزارت علوم در این مسیر بسیار همکاری کرده است و برای ادامه راه نیز همگام خواهد بود.

 

وزارت علوم و معاونت علمی در یک تیم، به نام ایران اسلامی!

محمدعلی زلفی‌گل، وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو بیان کرد: یکی از کار‌های مورد اقدام، دیپلماسی علمی است که جذب دانشجویان خارجی از کشور‌های مختلف در دانشگاه‌های داخلی را جزو برنامه‌ها قرار می‌دهد.


زلفی‌گل اظهار داشت: بنابراین برنامه‌ریزی شده است که بخشی از صندلی‌های آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه‌های ما در اختیار دانشجویان خارج از کشور به ویژه کشور‌های همسایه قرار بگیرد.

 

بخشی از صندلی‌های آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه‌ها در اختیار دانشجویان خارجی / ایده‌ای نو که به دانشگاه‌ها رونق می‌بخشد /وزارت علوم و معاونت علمی در یک تیم!


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که در زمینه جذب و بورسیه نخبگان افغانستانی در دانشگاه‌ها، آن‌ها تا چه اندازه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همکاری می‌کنند، ادامه داد: حتما در این زمینه با معاونت علمی همکاری خواهیم کرد چرا که همه ما در یک تیم هستیم به نام ایران اسلامی.

 

رقابت دانشگاه‌ها برای بین‌المللی‌سازی و جذب دانشجوی خارجی

حال که چنین اقدام مثبتی برای تمام دانشگاه‌ها در زمینه جذب دانشجویان خارجی روشن شده است و از طرفی هم بحث بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها رقابتی جدی بین آنهاست؛ دانشگاه‌های بیشتری مایل به همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شدند؛ بعنوان مثال دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، فردوسی مشهد، علامه طباطبایی، نوشیروانی بابل و ... از حال برای دوره آینده ظرفیت‌ها و رشته‌های مورد پذیرش خود را اعلام کردند.

 

جذب نخبگان ادامه دارد

مسیر شناسایی و جذب نخبگان افغانستانی همچنان از سوی معاونت علمی ادامه دارد، سورنا ستاری در این باره بیان کرد: با وجود آنکه امسال نیز به دلیل شرایط فعلی افغانستان، کنکور این کشور بسیار مختصر برگزار شد؛ اما همچنان جذب نخبگان و افراد برتر کنکور آن‌ها را ادامه خواهیم داد. طی مکاتباتی با سفارت، بنا داریم که برنامه بورسیه نخبگان را همچنان تکرار کنیم.

 

بخشی از صندلی‌های آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه‌ها در اختیار دانشجویان خارجی / ایده‌ای نو که به دانشگاه‌ها رونق می‌بخشد /وزارت علوم و معاونت علمی در یک تیم!


البته این موضوع دیگر با بورسیه کامل معاونت علمی ادامه پیدا نمی‌کند و قرار است برای دوره جدید دانشگاه‌ها و نمایندگان نهاد رهبری در دانشگاه‌ها نیز سهیم باشند.


معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که آیا این معاونت برای جذب دانشجو از سایر کشور‌ها (جز افغانستان) هم برنامه‌ای دارد یا خیر، عنوان کرد: بحث جذب نخبگان خارجی در دانشگاه‌های ایرانی تنها مختص به کشور افغانستان نیست و بنا داریم نخبگان و استعداد‌های برتر کشور‌های اطراف را در دانشگاه‌های خود پذیرش کنیم.

 

ایده‌ای نو که رونق بخشید

جذب نخبگان دنیا برای تحصیل در دانشگاه‌های کشور جزو یکی از برنامه‌های دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌های علوم و بهداشت است و تاکنون پیشرفت‌های خوبی دراین زمینه داشته‌اند، اما یک ایده و تعریف برنامه هدفمند جدید از سوی معاونت علمی و فناوری توانست به یکباره حدود ۱۰۰ نخبه را راهی دانشگاه‌های برتر کند؛ بنابراین اگر سازمان‌ها، نهاد‌ها و وزارتخانه‌ها با یکدیگر در موضوعاتی خاص و مشترک با یکدیگر متحد شوند، بدون شک به اتفاقات مثبت و پیشرفت‌های چشمگیری به ویژه در حوزه علم و فناوری خواهیم رسید.

نظر شما