شناسهٔ خبر: 50217385 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

خسارت ۵۷ هزار میلیارد ریالی به بخش کشاورزی آذربایجان‌شرقی/ از ۴۳ بلایای طبیعی دنیا،۳۲ در ایران رخ می‌دهد

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از خسارت ۵۷ هزار و ۴۸۶ میلیارد ریالی حوادثی همچون خشکسالی، سیل و بارندگی، سرمازدگی، باد و طوفان و تگرگ در سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ به بخش کشاورزی استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، نادر نقیلی امروز در نشست مجموعه عوامل تهیه گزارش توصیه‌های هواشناسی کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی که  همزمان با هفته ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی با بیان اینکه ایران کشوری حادثه خیز است و از 43 فقره بلایای طبیعی در جهان 32 نوع آن در ایران رخ می‌دهد، اظهار داشت: این مسأله موجب شده تا ایران به عنوان یکی از 10 کشور بلاخیز جهان به شمار رود.

وی با بیان اینکه مجموعه گسترده‌ای از تهدیدات شامل خشکسالی، سیل، آفات نباتی و دامی، شیوع بیماری‌های دام و طیور، ضایعات شیمیایی و دیگر بلایا سالیانه میلیاردها ریال به کشاورزان خسارت وارد می‌کند، گفت: زیربخش‌های مختلف کشاورزی شامل تولیدات زراعی و دامی، جنگلداری، شیلات و آبزی‌پروری با خطرات بسیاری به ویژه تغییرات اقلیمی و نوسانات بازار، آفت‌ها و بیماری‌ها، رویدادهای جوی شدید، و حتی تعداد فزآینده بحران‌ها و مناقشات طولانی، مواجه است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه خشکسالی یکی از مهم‌ترین عوامل آسیب‌رسان است، افزود: ۸۳ درصد از مجموع خسارت‌های اقتصادی ناشی از خشکسالی در بخش کشاورزی رخ داده است و باید گفت، انواع تهدیدها خسارت فراوانی را به تولید غذا، امنیت غذایی و نیز معیشت مردم وارد می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید کاهش خطرات و مدیریت بلایا تبدیل به بخش جدایی‌ناپذیری از کشاورزی مدرن شود، افزود: در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بیش از ۵۷ هزار و۴۸۶ میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی آذربایجان‌شرقی وارد شده است که از ناحیه سرمازدگی مبلغ ۱۷۰۳۵ میلیارد ریال، سیل و بارندگی یک‌هزار میلیارد ریال، تگرگ به مبلغ ۱۰۴۰۰ میلیارد ریال، باد و طوفان مبلغ۱۸۷۰ میلیارد ریال، خشکسالی ۲۷۰۹۹ میلیارد ریال و سایر خسارات (آتش‌سوزی) نیز مبلغ ۷۱ میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی آذربایجان‌شرقی وارد شده است.

نقیلی ضمن تشکر از همراهی صدا و سیمای مرکز استان آذربایجان‌شرقی با بخش کشاورزی و انعکاس توانمندی‌ها و مشکلات این بخش، تهیه گزارش‌های هفتگی توصیه‌های هواشناسی کشاورزی توسط سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی با مشارکت واحد اطلاعات و اخبار صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی - شبکه سهند و اداره کل هواشناسی را به نفع بهره‌برداران و کشاورزی آذربایجان‌شرقی دانست و متذکر شد: اطلاعات هواشناسی و پیش‌بینی‌های جوی برای تولید محصولات کشاورزی بسیار حیاتی است.

وی با بیان اینکه اطلاعات جوی و ارائه توصیه‌های هواشناسی کشاورزی باعث آمادگی بیشتر کشاورزان برای مواجهه با مخاطرات گوناگون طبیعی همچون سیل، طوفان، خشکسالی، تگرگ و ... می‌شود، ادامه داد: این اطلاعات باعث اخذ تصمیمات آگاهانه‌تر آنها در زمینه‌هایی مانند انتخاب ارقام مختلف بذور، تنظیم زمان کاشت، کشت گیاهان زودرس، کاربرد کود، ذخیره محصول، ذخیره آب، مبارزه با آفات و بیماری‌ها، استفاده از سموم و ... شده است.

سرپرست اتاق خبر صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه استان آذربایجان‌شرقی پس از شبکه خبر پیشگام در تهیه و تولید توصیه‌های هواشناسی کشاورزی در کشور می‌باشد، تصریح کرد: واحد خبر همواره در راستای حمایت از بخش کشاورزی و بهره‌برداران و کشاورزان و افزایش بهره‌وری تولیدات بخش کشاورزی تلاش نموده و آماده‌ایم در راستای آگاه‌سازی کشاورزان عزیز برنامه‌ها و گزارش‌های مختلف تهیه و پخش نماییم.

محمدباقر ارجمندی با بیان اینکه بخش کشاورزی از جمله بخش‌هایی است که هواشناسی در آن کاربرد گسترده‌ای دارد، ادامه داد: هدف از ارائه توصیه‌های هواشناسی کشاورزی، تقویت میزان تولید کشاورزی و دامی در راستای تطبیق کلیه عملیات زراعی با شرایط جوی، در نتیجه استفاده از داده‌های اقلیمی به بهترین وجه می‌باشد.

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره‌کل هواشناسی استان آذربایجان‌شرقی (تهک) نیز با اشاره به نقش توصیه‌های هواشناسی کشاورزی در کاهش اثرات بلایای طبیعی، خواستار توجه ویژه مسوولان صدا و سیمای مرکز استان به مدت زمان پخش توصیه‌های هواشناسی شده و افزود: پیش‌بینی‌های وضعیت جوی نقش موثری را در تصمیم‌گیری‌های اثربخش مسوولان در پیشگیری از بروز حوادث طبیعی ایفا می‌کند که این امر می‌تواند سبب کاهش خطرها و خسارت‌ها به ویژه در بخش کشاورزی شود.

یونس اکبرزاده با بیان اینکه اطلاعات حاصله از بررسی‌های هواشناسی به صورت روزانه، ماهانه و فصلی به ارگان‌های مرتبط با کشاورزی ارسال می‌شود به اهمیت مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌های مختلف همچون زنگ زرد و خسارات وارده به اقتصاد بخش کشاورزی استان اشاره و بر لزوم پیش آگاهی و روش.های عملی مبارزه با این بیماری‌ها تاکید نمود.

انتهای پیام/۶۰۰۳۴/س

نظر شما