شناسهٔ خبر: 50217221 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

اعتراف بورل به شکست سیاست تهدید و تحریم

مذاکره تنها راهکار موجود در قبال ایران

صاحب‌خبر -
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی که بیانگر اعتراف به شکست سیاست تحریم و تهدید است، با بیان اینکه هیچ نقشه دومی درخصوص ایران و توافق هسته‌ای نمی‌تواند طرح خوبی باشد، مدعی شد زمان برای بازگشت تهران به مذاکرات محدود است.
در ادامه رویکرد اجباری غرب به مذاکره و کنار نهادن سیاست تحریم و تهدید در قبال جمهوری سلامی ایران،«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به اظهارات مقام‌های آمریکایی مبنی بر اینکه همه گزینه‌ها درخصوص ایران روی میز است، گفت که اتحادیه اروپا در صورت شکست دیپلماسی حول برجام، در مورد «نقشه دوم» فکر نمی‌کند.
بورل طی نشست خبری در واشنگتن درباره لزوم ازسرگیری مذاکرات وین توضیح داد: «زمان بازگشت به میز مذاکره فرا رسیده است. من نمی خواهم به نقشه دوم فکر کنم زیرا هیچ نقشه دومی که من می‌توانستم تصور کنم، طرحی خوبی نخواهد بود».به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، دیپلمات‌های غربی از این موضوع ابراز نگرانی کرده‌اند که تیم مذاکره کننده جدید تهران ممکن است خواسته‌های جدیدی را خارج از محدوده آنچه قبلاً توافق شده است، مطرح کند.اظهارات بورل درباره نبود نقشه دوم درخصوص برجام، در تضاد با اظهارات «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا بود که دو روز پیش از آن مدعی شده بود واشنگتن «برای مقابله با چالش‌های ناشی از ایران به هر گزینه‌ای نگاه خواهد کرد».بر اساس این گزارش، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این نشست خبری اظهار داشت: «زمان برای بازگشت ایران به مذاکرات محدود است و دولت جدید جمهوری اسلامی وقت کافی برای مطالعه پرونده و آموزش تیم مذاکره کننده خود داشته است».بورل در ادامه مدعی شد تهران نه تنها در مورد این که چه زمانی مذاکرات غیرمستقیم خود را با آمریکا از سر می‌گیرد مبهم است، بلکه حتی به بازه زمانی مورد درخواست آمریکا برای مذاکرات مقدماتی در بروکسل، پایبند نبوده است.وی همچنین افزود: «من آماده ملاقات با آنها در صورت نیاز هستم. فکر نمی‌کنم مذاکرات در بروکسل کاملاً ضرورت داشته باشد، اما تا حدی در این مورد صبور هستیم زیرا ما نمی‌توانیم شکست بخوریم».ش از این نیز وزارت خارجه فرانسه در ادامه اتهام‌زنی‌های بی‌اساس، ضمن درخواست از تهران برای همکاری کامل با آژانس اتمی، گفت ایران باید تمام اقدامات ناقض توافق هسته‌ای را متوقف کند.
در این میان «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین طی یک اظهارنظر تازه درباره رایزنی‌ها با موضوع برجام گفت که گفت‌و‌گوها در بروکسل مرحله مقدماتی برای مذاکرات واقعی در وین است.نماینده مسکو در مذاکرات وین درباره برجام درباره توافق ایران و اتحادیه اروپا برای برگزاری گفت‌و‌گو‌ها در بروکسل با موضوع برجام اظهارنظر کرد.میخائیل اولیانوف در صفحه توییتر خود نوشت: «البته که مذاکرات در بروکسل نمی‌تواند جایگزین مذاکرات وین در مورد برجام شود. لازم به گفتن نیست».
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین افزود: «در عین حال، جلسه آینده در بروکسل، اگر طرف ایرانی نیاز دارد، می‌تواند به عنوان مرحله‌ای مقدماتی برای از سرگیری مذاکرات واقعی در وین تلقی شود».در این میان در ادامه جوسازی‌های ضد ایرانی وبگاه عبری‌زبان «واللا نیوز» ادعا کرد، ارتش رژیم صهیونیستی برای رصد فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و برنامه هسته‌ای این کشور، یک «پایگاه محرمانه» تشکیل داده است.بنا بر گزارشی که خبرگزاری «اسپوتنیک» به نقل از وبگاه عبری زبان «واللا نیوز» منتشر کرد: «ارتش اسرائیل یک پایگاه اطلاعاتی و تحلیلی برای نظارت بر فعالیت‌های ایران به ویژه در ارتباط با برنامه هسته‌ای خود ایجاد کرده است».
طبق گزارش واللا نیوز، این پایگاه بسیار محرمانه که طی ماه‌های اخیر تاسیس شده، افسران و تحلیلگران اطلاعاتی اسرائیل را دور هم جمع کرد و در نتیجه اصلاحات در درون سازمانی در نهادهای اطلاعاتی (این رژیم) راه اندازی شد».ادعا شده که وظیفه این پایگاه تازه تاسیس ارتش رژیم اشغالگر قدس، شناسایی و تحلیل اقدامات محرمانه ایران در زمینه برنامه هسته‌ای این کشور است.
ادعای رصد برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران توسط رژیم صهیونیستی در شرایطی انجام شده که این رژیم تنها دارنده سلاح اتمی در منطقه غرب آسیا است.
در همین حال در ادامه ادعاهای ضد ایرانی، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادعایی جدید خود علیه کشورمان مدعی شد که "نفوذ ایران" پشت حوادث اخیر در لبنان قرار دارد.

نفتالی بنت در ادامه ادعاهای خود با بیان اینکه حوادث لبنان و عراق را از نزدیک دنبال می‌کند، افزود: در هر دو مورد ما شاهد روندی هستیم که تحت تاثیر نفوذ ایران هستند، خواه حزب‌الله لبنان باشد یا شبه نظامیان شیعه در عراق که در انتخابات اخیر نیز ضربه خورده‌اند.نخست وزیر رژیم صهیونیستی با ادعای تلاش ایران برای اعمال نفوذ در این کشورها برای مردم عراق و لبنان آرزوی موفقیت و آینده‌ای بهتر کرد!

در روزهای گذشته طی درگیری‌های مسلحانه در منطقه الطیونه در بیروت دستکم شش تن کشته و ۱۶ تن زخمی شدند. به گفته مقامات در این ناآرامی ها به معترضانی که به دعوت حزب الله و جنبش امل در تظاهراتی در بیروت شرکت کرده بودند، تیراندازی شد.در پی تیراندازی به تظاهرکنندگان وابسته حزب الله تنش در بیروت بالا گرفت و درگیری‌هایی به مدت چند ساعت رخ داد.همچنین سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص وقایع تلخ لبنان با محکوم کردن و ابراز تاسف عمیق از آتش گشودن و تیراندازی به مردم بی گناه لبنان که در حال تظاهرات مسالمت آمیز بوده اند، تاکید کرد: ضروری است دولت و مقامات لبنان نسبت به شناسایی و دستگیری عوامل این جنایتها وفتنه انگیزی میان مردم لبنان اقدام عاجل نمایند.

نظر شما