شناسهٔ خبر: 50216124 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رییس سازمان جنگل‌ها:

کلوده، مهمترین مرکز تولید بذر جنگلی در کشور

رییس سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور گفت: مرکز تولید بذر جنگل‌های شمال در منطقه کلوده، یکی از مهمترین مراکز تولید بذر جنگلی در کشور به شمار می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز مازندران، مسعود منصور بعدازظهر امروز در حاشیه بازدید از مرکز تولید بذر جنگل‌های شمال در کلوده آمل گفت: یکی از رویکرد‌های سازمان جنگل‌ها، تقویت ایستگاه‌های تولید بذر و نهال است.

وی با بیان اینکه در کل کشور ۲۳ مرکز تولید بذر مرتعی وجود دارد، افزود: مرکز تولید بذر کلوده، به عنوان تنهاترین و مهمترین تولید بذر درختان جنگل‌های شمال بشمار می‌رود که در زمینی به مساحت ۱۶۰ هکتار در کنار جاده آمل به محمودآباد واقع است که با بسیاری از کشور‌ها تبادلات علنی و تحقیقاتی دارد.

رییس سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه قرار است در منطقه زاگرس و برای درختان زاگرس نیز نظیر این مرکز ایجاد شود، گفت: مقدمات آن انجام شده و به احتمال زیاد در یکی از شهرهای یاسوج یا شهرورد ایجاد خواهد شد.

منصور همچنین در پاسخ به سئوالی درباره طرح خروج دام از مرتع و اینکه برخی دامداران از مزایای خروج دام استفاده کرده اند، اما از مرتع خارج نشده اند نیز گفت: فعلا بحث خروج دام از مرتع متوقف شده است و اینکه برخی افراد از مزایای طرح استفاده کردند، اما خارج نشدند از مدیران کل منابع طبیعی استانهای شمالی خواست که اینگونه افراد را شناسایی و از مرتع خارج کنند.

رییس سازمان جنگل‌ها همچنین درباره سیاست و برنامه این سازمان برای مقابله با چوب های جنگلی نیز گفت: تفاهمنامه ای بین این سازمان و سازمان بسیج سازندگی، نیرو‌های بسیج و نیز سپاه در اوایل امسال امضاء شد که بر اساس آن نیرو‌های سپاه و بسیج در ایجاد گلوگاه‌هایی که سازمان جنگل‌ها به عنوان نقاط بحرانی می‌شناسد همکاری کنند.

منصور افزود: در مجموع برای مقابله قاچاق چوب باید یک مجموعه ای از اقدامات از جمله مثل حل شدن واردات چوب، توسعه یافتن زراعت چوب، تشدید اقدامات حفاظتی و نیز تبدیل وضعیت استخدامی نیرو‌های حفاظتی و نصب دوربین انجام شود که در بحث تبدیل وضعیت نیرو‌ها خوشبختانه هم مجلس و هم دولت نظر مساعدی دارند.

مرکز بذر جنگلی کلوده به عنوان ذخیره گاه بذر و نهال درختان شمشاد شمال

معاون سازمان جنگل‌ها در امور جنگل نیز در حاشیه این بازدید گفت: مرکز بذر جنگلی کلوده به عنوان ذخیره گاه بذر و نهال درختان شمشاد شمال بشمار می‌رود.

نوبخت افزود: از سال ۸۵ در جنگلهای شمال درگیر نوعی قارچ شدیم که موجب از بین رفتن شمشاد‌ها شده بود و در سال ۹۵، نوعی کرم شب پره نیز به آن اضافه شده بود و همین امر موجب از بین رفتن بسیاری از شمشاد‌ها شد.

وی سطح رویش شمشاد‌ها را در حال حاضر حدود ۴۲ هزار هکتار دانست و گفت: برای مقابله با این بحران با ادارات کل منابع طبیعی استان‌های شمالی در رشت، نوشهر، ساری و گرگان هماهنگ شده بذر آن جمع آوری و آنرا تبدیل به نهال کردیم و هم اکنون در سطح شش هکتار از مرکز بذر کلوده کاشته شده است و قرار است تا پایان امسال در سطح هفت هکتار دیگر نیز کاشته شود.

نوبخت افزود: تفاوت این مکان با مکان و رویشگاه‌های طبیعی شمشاد در این است که در رویشگاه های طبیعی چنانچه شمشاد‌ها با آفتی درگیر شوند ما نمی‌توانیم با سموم شیمیایی مقابله کنیم اما در مرکز بذر کلوده به راحتی می‌توانیم با سموم شیمیایی مقابله کنیم.

وی به مردم اطمینان داد که مرکز بذر کلوده به عنوان ذخیره گاه شمشاد شمال است و این درختان همیشه سبز برای همیشه برای نسل‌های بعدی خواهند ماند.

نظر شما