شناسهٔ خبر: 50208207 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

تراژدی عدالت آموزش | ۳۱

حفظ سلامت دانش آموزان دغدغه مهم والدین! / آیا وزارت آموزش و پرورش برنامه‌ای برای بازگشایی مدارس دارد؟

با انجام واکسیناسیون عمومی مردم و همچنین تعدادی از دانش آموزان، موضوع بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی این روزها جدی‌تر از قبل مطرح است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فرزانه فراهانی_ این روزها زمزمه بازگشایی مدارس و حضور دانش آموزان در سر کلاس درس

به گوش می‌رسد و یکی از مهمترین مباحثی است که میان خانواده‌هایی که دانش آموز و فرزند محصل دارند به گوش می‌رسد.

با انجام واکسیناسیون تعدادی از دانش آموزان موضوع بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی جدی‌تر از قبل مطرح است و البته اینکه دانش آموزان ادامه تحصیل خود را حضوری یا غیر حضوری دنبال کنند، یکی از دغدغه‌های به جا و مهم والدین آن‌ها است.

غیر حضوری شدن مدارس با شدت گرفتن شیوع بیماری کرونا یکی از تدابیری بود که به تشخیص مسئولان وقت در نظام سلامت و همچنین نظام آموزشی کشور به کار گرفته شد و برای حفظ سلامت و اهمیت حفظ جان دانش آموزان چاره دیگری هم برای مسئولان مربوطه باقی نمانده بود اما این اتفاق ضربه های بسیاری بر نحوه علم‌آموزی و یادگیری مطالب درسی دانش آموزان در مقاطع تحصیلی مختلف وارد کرد.

تجربه آموزش مجازی و آنلاین تا کنون برای دانش آموزان تجربه متفاوتی بوده است که به اندازه محاسن و مزایای آن معایبی هم به دنبال داشته است و به گفته کارشناسان حوزه آموزش، این نوع آموزش نمی‌تواند به هیچ عنوان جای آموزش و علم آموزی حضوری را به ویژه برای دانش آموزان بگیرد.

آموزش حضوری و چهره به چهره و برقراری ارتباط مستقیم و رو در روی معلم با دانش آموزان از ضرورت های سوادآموزی محسوب می‌شود و با بهبود شرایط کرونایی و کنترل این بیماری باید روش آموزش را به تلفیقی از دو نوع آموزش آنلاین و حضوری تغییر داد.

توسعه زیرساخت های مورد نیاز آموزش آنلاین در مقاطع مختلف آموزشی از مدرسه تا دانشگاه در جریان شیوع بیماری کرونا رقم خورد و فرصت مناسبی برای افزایش تلاش برای به روز کردن روشهای این نوع آموزش به وجود آورد اما نه تنها دانش آموزان که حتی دانشجویان  هم به اندازه ضرورت آموزش های مجازی به برگزاری حضوری کلاس‌های درس احتیاج دارند.

آخرین جزئیات بازگشایی مدارس و حضوری شدن آموزش

مدارس روستایی و عشایری فعالیت حضوری خود را آغاز کرده‌اند!

به گفته علیرضا کمرئی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، اغلب مدارس روستایی و مدارس عشایری در مهر ماه بازگشایی شده‌اند و دانش آموزان این مدارس در حال حاضر به طور حضوری مطالب درسی را فرا می‌گیرند.

شاید علت بازگشایی زود هنگام مدارس روستایی و عشایری کم بودن تعداد دانش آموزان در این مراکز آموزشی و تحت مدیریت گرفتن هر چه بهتر اوضاع در این مدارس بوده است اما در مدارس مناطق شهری نقاط مختلف موضوع متفاوت است.

 

<div id="video-display-embed-code_1523447" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/970938/1523447?width=400&height=300"></script></div>

 

 به گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش فعالیت دانش آموزان اول ابتدایی به صورت مدیریت شده جهت آشنایی با معلم و محیط مدرسه هم پیش از این صادر شده است و در کنار آن، مدرسه‌های مرتبط با رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش هم جهت دروسی که نیاز به برگزاری کارگاه و مهارت آموزی دارند هم در برخی روزها و مطابق دستورالعملهای تعیین شده بازگشایی شده و فعالیت آموزشی دانش آموزان در جریان است.

آخرین جزئیات بازگشایی مدارس و حضوری شدن آموزش

مدارس شلوغ و پر جمعیت کی بازگشایی می‌شوند؟

کمرئی وضعیت فعلی واکسیناسیون دانش آموزان و شرایط بهداشتی را مناسب بازگشایی مدارس شهری در آبان ماه می‌داند و ظاهرا توسعه و افزایش تعداد دانش آموز واکسن زده را یکی از شروط بازگشایی مدارس برمی‌شمارد.

با این حساب دانش آموزان مدارس کم جمعیت مقاطع تحصیلی متوسطه اول، دوم و هنرستانی‌ها شرایط در نیمه اول آبان ماه که شرایط آن‌ها ارزیابی شده باشد، می‌توانند بخشی از فعالیت‌های خود را به صورت حضوری شروع کنند.

ادامه بازگشایی مدارس و پیگیری حضوری یا غیر حضوری بودن نحوه تدریس سایر مدارس در نیمه دوم آبان ماه، منوط به ارزیابی شرایط است و به گفته کمرئی در صورت نیاز، در مجوز‌ها تجدید نظر می‌شود و این موضوع به شرایط کلی کشور و روند توسعه واکسیناسیون سایر مردم و به ویژه دانش آموزان باز می‌گردد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش نحوه فعالیت و بازگشایی مدارس شلوغ و پر جمعیت را هم منوط به وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور و وضعیت واکسیناسیون عمومی می‌داند و معتقد است که مدارس کم جمعیت در روزهای پایانی آبان ماه کاملا حضوری فعالیت های آموزشی دانش را دنبال می‌کنند.

آخرین جزئیات بازگشایی مدارس و حضوری شدن آموزش

حفظ سلامت دانش آموزان دغدغه مهم والدین!

بعد آموزشی و علم آموزی دانش آموزان در مدارس تنها یک طرف ماجرا است و موضوع تربیت و پرورش آن‌ها هم باید به طور جدی در دستور کار معلمان و کادر آموزشی مدارس باشد اما غیر حضوری بودن فعالیت مدارس ورود مسئولان مربوطه به امر تربیتی و پرورشی دانش آموزان را دچار مشکل و محدودیت کرده است.

بازگشایی مدارس و برگزاری  مجدد کلاس‌های درس به شکل حضوری درخواست عده زیادی از والدین دانش آموزان است اما در کنار این درخواست، از مسئولان تقاضای مهم دیگری هم دارند و آن فراهم بودن شرایط حفظ سلامت فرزندانشان در مدارس است.

در ایران حدود ۱۵ میلیون دانش آموز در مقاطع تحصیلی مختلف وجود دارد که حدود ۵ میلیون نفر از این دانش آموزان در مدارس کم جمعیت سراسر کشور شامل مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی، مدارس روستایی و عشایری و ... مشغول به تحصیل هستند و هم اکنون بیشتر به صورت حضوری در حال تحصیل هستند و مابقی آن‌ها به صورت غیر حضوری و تدریس معلم در فضای مجازی آموزش دروس مختلف را فرا می‌گیرند و نحوه حضور مجدد آن‌ها در مدرسه از اهمیت بالایی برخوردار است.

نظر شما