شناسهٔ خبر: 50207782 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

لزوم افزایش صادرات کالا‌های دانش بنیان

رئیس اتاق ایران گفت: باید با تغییر رویکرد، از صادرات کالا‌های سنتی به سمت کالا‌های دانش بنیان حرکت کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ آقای غلامحسین شافعی در نشست هیئت نمایندگان اتاق ایران با بیان اینکه برای یافتن بازار‌های صادراتی کنونی هیچ تلاشی نکردیم افزود: این بازار‌ها را ما کشف نکردیم بلکه با محدودیت‌هایی که داشتیم به این بازار‌های صادراتی توجه کردیم بنابراین اگر اکنون می‌خواهیم در بازار‌های صادراتی حرفی برای گفتن داشته باشیم باید رویکردمان را به صادرات کالا‌های دانش بنیان تغییر دهیم.

وی با بیان اینکه قدرت رقابتی کشور در محصولات به شدت در حال کاهش است اضافه کرد: به جای توسعه، خواهان رشد هستیم، زیرا نمی‌توان مشکل تولید و اشتغال را با روش کنونی حل کرد.

شافعی گفت: انتظار فعالان بخش خصوصی این است که هزینه‌ها کاهش یابد، فشار‌هایی که وارد می‌شود باعث می‌شود قیمت‌ها رقابتی نشود؛ درست است برآورد بانک مرکزی از رشد قیمت‌ها حکایت دارد، اما رشد منفی در سرمایه‌گذاری برای ماشین آلات، در قیمت تاثیر زیادی گذاشته است.

وی افزود: بر اساس شاخص منتشر شده در شهریور، شاخص مواد اولیه صنعت با افزایش نرخ ارز و افزایش مواد اولیه همچنان در حال افزایش است این در حالی است که تولیدکنندگان به دلیل کاهش تقاضا، کالا را با محدودیت قیمت‌گذاری، عرضه می‌کنند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: نکته قابل تامل این است که همواره طی ۱۵ فصل از سال گذشته تاکنون، غیرقابل پیش‌بینی بودن قیمت مواد اولیه، مانع اصلی تولیدکننده بوده است ضمن اینکه دولت‌های گذشته برای ریشه یابی تورم با برخورد ضد امنیتی تلاش بر کنترل قیمت داشته اند.

شافعی افزود: تورم تولیدکننده بخش صنعت بر اساس بر آورد مرکز آمار در سال ۱۴۰۰، در مقایسه با سال گذشته به ۸۷/۵ درصد رسیده است. این شاخص معیاری از تغییرات هزینه تولید است که به آن باید توجه جدی شود، زیرا افزایش تورم هشداری برای افزایش تورم تولید خواهد بود.

وی گفت: برای بهره‌گیری از فرصت‌ها، دولت باید نحوه همکاری با پیمان شانگ‌های را مشخص کند، زیرا عضویت دایمی ایران مهم‌ترین رخداد سیاست خارجی کشور در ماه‌های اخیر پس از توافق مشارکت راهبردی با چین است که اجرایی شدن آن بیش از ۱۵ سال طول کشیده است.

شافعی گفت: اجرایی شدن کریدور شمال_ جنوب و افزایش ظرفیت آن می‌تواند در خدمت سازمان شانگ‌های قرار گیرد، ایران می‌تواند زمینه را فراهم کند.

وی همچنین گفت: حدود ۶۰ طرح در قالب وام بیش از ۱۰ میلیارد دلار تامین مالی می‌شود؛ ایران نیازمند دسترسی به همکاری بانکی و جزئیات آن است تا بدین وسیله زمینه برای همکاری فراهم شود. از طرف دیگر شورای کسب و کار تاسیس کردند و در قالب بخش خصوصی از آن استفاده می‌کنند.

شافعی افزود: طرح جرم‌انگاری که در مجلس پیگیری می‌شود اختلاف ۱۸۰ درجه‌ای با دیدگاه دولت دارد، زیرا دولت در این باره اخیراً اقدامات و مصوبه‌های خوبی داشته که امید را در فعالان اقتصادی ایجاد کرده است، اما مجرم دانستن فعالان اقتصادی که برای بازگرداندن ارز با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند نکته مثبتی نیست.

نظر شما