شناسهٔ خبر: 50200945 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

پروتکل الحاقی می‌تواند به حفظ شرایط زیستی دریای خزر کمک کند

گودرزوند چگینی گفت: محیط زیست دریای خزر برای بسیاری از کشور‌ها مهم است و پروتکل الحاقی می‌تواند به حفظ شرایط زیستی دریای خزر کمک کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مهرداد گودرزوند چگینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در صحن علنی امروز یکشنبه ۲۵ مهر ماه در در جریان بررسی  لایحه شیوه نامه حفاظت از تنوع زیستی الحاقی به کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر ،گفت: لایحه شیوه نامه حفاظت از تنوع زیستی الحاقی به کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر از مهمترین مسائل این دریا است که در گذشته به آن توجه نشده و خسارت زیادی را برای ما داشته است. 

وی در ادامه بیان کرد: دریای خزر به دلیل بسته بودن در معرض خطر بیشتری نسبت به دریا‌های آزاد قرار داد و فعالیت‌های گسترده نفتی کشور‌های حاشیه دریای خزر باعث تشدید این مشکلات شده است؛ بنابراین اگر نتوانیم این لایحه را به تصویب برسانیم بخش بزرگی از مشکلات نصیب کشور ما می‌شود.

وی افزود: ورود نفت و آلایندگی‌های شیمیایی بزرگترین منابع آلودگی دریای خزر هستند. از سوی دیگر نوسانات سطح آب دریا ، مسائل زیستی شناسی ، بوم شناسی و فعالیت‌های صنعتی از منابع اصلی تهدید کننده محیط زیست دریای خزر هستند. امروز دریای خزر به دلیل ذخایر عظیم نفتی ، تنوع زیستی گسترده و توانمندی‌های شیلاتی به یکی از مهمترین مناطق جهان تبدیل شده است.  

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس توضیح داد: این دریا شاه راه اصلی حمل و نقل میان اروپا، سواحل دریای خزر و اروپای شرقی و غربی است ،به همین دلیل محیط زیست دریای خزر برای بسیاری از کشور‌ها مهم است و از این منظر پروتکل الحاقی می‌تواند به حفظ شرایط زیستی دریای خزر کمک کند.  

گودرزوند چگینی افزود: در حال حاضر چالش‌های زیادی در دریای خزر وجود دارد که دریای خزر را با بحران ژئوپلیتیکی  رو به رو کرده است.  دریای خزر محل تنوع زیستی گونه‌های مختلفی است و اگر این زیستگاه در سلامت به سر نبرد قطعا مشکلات زیادی را برای ما خواهد داشت.  

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: از موضوعات دیگر کاهش تنوع صدف، کاهش آبزیان، صید بیش از حد آبزیان، آلودگی‌های صنعتی ، فاضلاب و پساب‌ها است. آلودگی‌های وارد شده به دریای خزر با تغییرات شیمیایی مواجه می‌شوند و یا در دریا رسوب می‌کنند و باعث از بین بردن گونه‌های زیستی در دریا می‌شوند.  

وی با بیان اینکه از به دلیل آلودگی آب دریای خزر از آن برای شنا نمی‌توانیم استفاده کنیم توضیح داد: لازم است که شرایط را به گونه‌ای رقم بزنیم که این مشکلات برای همه کشور‌ها باشد نه اینکه بهره برداری اقتصادی فقط برای برخی کشور‌ها باشد و مشکلات و آلودگی‌های محیط زیستی فقط نصیب ما بشود.  

وی افزود: کنترل دریا از نقاط مختلف با مدیریت یکپارچه باید انجام شود. جریانات آب دریای خزر بیشتر به سمت جنوب که ما هستیم می‌آید و به ضرر ما است.  برای حل این مشکلات با این لایحه می‌توانیم اقدامات موثری انجام دهیم و برای حفاظت ، حمایت و احیای دریای خزر در این لایحه تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شده است.  

انتهای پیام/ 

نظر شما