شناسهٔ خبر: 50199740 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

با معرفی چهار کتاب؛

نشست کتابخوان تخصصی با محوریت آثار علامه حسن زاده آملی برگزار شد

نشست مجازی کتابخوان تخصصی با معرفی آثار علامه حسن زاده آملی به صورت مجازی در کرمانشاه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، نشست مجازی کتابخوان تخصصی با محوریت آثار علامه حسن زاده آملی با همکاری مرکز کلام اسلامی و تفسیر کرمانشاه، مدیریت حوزه علمیه خواهران، خانه اندیشه حوزه هنری، اداره کل کتابخانه های استان کرمانشاه و مرکز مطالعات اسلامی بنیان مرصوص روز دوشنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۰ برگزار شد.

محمد خیاط زنجانی با معرفی کتاب «فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه»؛ حجت الاسلام مجتبی گودرزی با معرفی کتاب «رساله لقاءالله»؛ رضا کریمی با معرفی کتاب «نهج الولایه» و حجت الاسلام محسن کیایی با معرفی کتاب «شرح منظومه علامه حسن زاده آملی» در این نشست شرکت کردند.

حجت الاسلام مجتبی گودرزی گفت: علمای زیادی در طول تاریخ به موضوع لقاء الله پرداخته اند. از آنجا که علامه حسن زاده آملی در رشته عرفان و مباحث حکمت اهل فن بوده اند، کتاب «لقاء الله» ایشان کتابی ویژه و معتبر در این زمینه است. 

محمد خیاط زنجانی گفت: هدف کتاب «فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه» در دو موضوع خلاصه می شود؛ هدف نخست این کتاب، تبیین شخصیت و مقامات حضرت زهرا(س) است، از این لحاظ کتاب ویژه ای است و ما شاید کتابی در این سطح برای شناخت حضرت زهرا(س) از منظر نگرش های عرفان اسلامی نداشته باشیم. هدف دوم کتاب، تبیینی از شخصیت متعالی زن در اسلام است. این دو هدف و ویژگی، این کتاب را در بین سایر کتب، ویژه و متمایز کرده است.

حجت الاسلام محسن کیایی در این نشست بیان کرد: برای فهم کتاب «شرح منظومه» چاره ای جز رجوع به کتاب های تعلیقات نیست. یکی از با ارزش ترین این تعلیقات، مربوط به علامه حسن زاده آملی در بخش «حکمت و منطق شرح منظومه» است که در پنج جلد چاپ شده، جلد اول مربوط به منطق و چهار جلد دیگر در بحث حکمت است.

رضاکریمی، معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه گفت: کتاب «نهج الولایه» درباره امام زمان است و علامه حسن زاده با نگاهی فلسفی- عرفانی به مقام ثابت سیال انسان، وجود انسان متعالی را ثابت می کند ‌به این نحو که اصل وجود انسان جنس ملکوتی او است که می‌تواند طبیعتش را مسخر کند.

کریمی افزود: علامه در ادامه چند کتاب مهم مانند کتاب «حجت کافی»، «غیبت نعمانی» و کتاب «کمال الدین و تمام النعمه» را معرفی می کند. معرفی کتاب صرفاً ارجاع به منابع نیست و علامه یک شخصیت کتابخوان است که اصرار دارد با اصالت دادن به کتاب های بزرگ آن ها را در نظر مخاطب جلوه دهد.

وی همچنین افزود: ایشان ذیل برخی احادیث بحث هایی را مطرح می‌کند؛ مانند ذیل حدیث باب ادریس، این سخن‌ ابن عربی را توضیح می‌دهد که الیاس همان ادریس است که دوباره ظهور کرده و این اثبات ظهور شخص واحد در دو صورت است بدون‌اینکه تناسخ لازم باشد؛ زیرا علامه با مبانی عرفانی تلاش می کند تا از این نوع احادیث سوءتفاهم را رفع کند و اصولا هم تمایز بین تجلی با تناسخ معرفت عمیقی نیاز دارد که به دلیل فقدان همین معرفت، برخی فرقه های متصوفه به تناسخ دچار شدند.

نظر شما