شناسهٔ خبر: 50193757 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تجلیل از زنان روستایی و عشایر پیشرو

در پنجمین همایش ملی نقش آفرینی زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدار با حضور معاون امور زنان ریاست جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی؛ از زنان پیشرو عشایر و روستایی تجلیل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در این مراسم خزعلی معاون امور زنان رئیس جمهور با اشاره به اینکه در روستا‌ها و عشایر ازدواج کاهش پیدا کرده اظهار داشت: برای استحکام و پایداری خانواده مقرر شد با حمایت بخش‌های مختلف برای زوجین دهه شصتی روستایی و عشایری که تا پایان سال ۱۴۰۰ ازدواج کنند علاوه بر وام ازدواج یک وام صد میلیون تومانی نیز تعلق می‌گیرد.
وی اظهار داشت: در روستا‌ها به دلیل نقش زنان در اشتغال آسیب‌های اجتماعی کمتر است و آمار طلاق قابل مقایسه با شهر نیست.
آقای خزعلی گفت: همچنین نرخ بیکاری رو به کاهش و نرخ باسوادی رو به افزایش است.
معاون امور زنان ریاست جمهوری افزود: البته باید به موضوع بازماندگی از تحصیل و ترک تحصیل در روستا‌ها توجه بیشتری شود.
وی گفت: در روستا‌ها منابع انسانی بسیار با استعداد و با ظرفیت‌های فوق العاده وجود دارد که می‌تواند در تولید و کشاورزی یاری رسان باشد.
آقای خزعلی افزود: نشاط و توانمندی بسیاری در زنان روستایی و عشایر کشور وجود دارد همچنین در روستا‌ها صنایع دستی، صنایع خرد و خانگی اکثرا از طرف زنان اداره می‌شود و آن‌ها با کمترین امکانات این مسیر را طی می‌کنند و همت و اراده زنان روستایی برای استفاده از دسترنج خود ستودنی است.
معاون امور زنان ریاست جمهوری گفت: وظیفه ماست که از آن‌ها حمایت کنیم از آموزش گرفته تا ایجاد شبکه‌های بازار رسانی برای آن‌ها ایجاد کنیم.
وی افزود: زنان در بخش‌های مدیریتی و روستایی هم فعالند و می‌بایست به دنبال نمایشگاه‌های دائم برای به نمایش گذاشتن تولیدات روستاییان باشیم.
آقای خزعلی گفت: همچنین پیگیر آن هستیم که تمام زنان سرپرست خانوار تحت بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرند.
همچنین در این مراسم وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در کشور حدود ۱۰ میلیون زن روستایی داریم که ۵۰ درصد آن‌ها در حوزه کشاورزی اشتغال دارند.
سیدجواد ساداتی نژاد افزود: روستا کانون تولید است و زنان نقش محوری در تولید کشاورزی دارند.
وی گفت: یک زن روستایی هم نقش فرهنگی دارد هم ستون خانواده است و هم در حوزه اشتغال فعال است.
وزیر جهاد کشاورزی افزود:​ تاکنون مدیریت بانوان در حوزه کشاورزی آن طور که می‌بایست پرداخته نشده و باید به این موضوع بیشتر پرداخته شود.
آقای ساداتی نژاد گفت: زنان روستایی و عشایری در امنیت غذایی ایران و تولید قدرت غذایی تاثیر بسیار دارند، اما آن چنان که باید به آن‌ها پرداخته نشده و ما به زنان روستایی و عشایری بدهکاریم چرا که کسانی که در تامین امنیت غذایی سهم دارند می‌بایست به اندازه سهمشان به آن‌ها رسیدگی شود.
وی افزود: صندوق اعتبارات زنان عشایری و روستایی باید تقویت شود هم از لحاظ رشد اعتبارات صندوق و هم افزایش کمی صندوق‌ها تا به این ترتیب بتوانیم از کسب و کار‌های زنان روستایی حمایت بیشتر کنیم و نقش زنان روستایی را پررنگ‌تر کنیم.
آقای ساداتی نژاد گفت: در حوزه صدور مجوز‌ها نیز می‌بایست کار برای آن‌ها تسهیل شود.

نظر شما