شناسهٔ خبر: 50190171 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

لزوم رفع ابهامات طرح واردات خودرو و منابع ارزی آن

سخنگوی شورای نگهبان گفت: با رفع ابهامات و ایرادات طرح ساماندهی صنعت خودرو به ویژه در خصوص واردات و مشخص شدن منابع ارزی داخلی و خارجی آن از سوی مجلس، اشکالی به این مصوبه نداریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای طحان نظیف امروز در ابتدای نشست خبری با خبرنگاران ضمن محکوم کردن اقدام و انفجار تروریستی روز گذشته در قندهار افغانستان؛ به تشریح مصوبات شورای نگهبان پرداخت و گفت: نخستین لایحه بررسی شده که از سوی شورای نگهبان تایید شده، لایحه واگذاری مالکیت مربوط به تاسیسات آب و فاضلاب بود.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: طرح جهش تولید مسکن که در مراحل قبل با ابهامات و اشکالاتی از سوی شورای نگهبان مواجه شده بود، پس از انجام اصلاحات در مجلس و بررسی مجدد در شورا مغایر شرع و قانون اساسی شناخته نشد و امیدوارم اجرای دقیق این قانون یکی از دغدغه‌های مردم و جوانان را مرتفع کند.
وی تصریح کرد: طرح استفساریه بند «ز» تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور" در خصوص اختصاص منابع مربوط به تأمین ماده اولیه قیر به پالایشگاه‌ها، در جلسه شورای نگهبان بررسی و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در خصوص طرح ساماندهی صنعت خودرو نیز اعضا نسبت به آن چند مورد ابهاماتی داشتند یکی در مورد کلمه واردات است که منابع ارزی منشا آن داخلی و خارجی باشد، باید مشخص شود و ابهامات شورای نگهبان درباره این مصوبه ۲ یا سه مورد است.
وی تصریح کرد: هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام هم ایراداتی را به این طرح وارد کرده است که اگر همه این ایرادات برطرف شود، ما اشکالی به مصوبه مجلس درباره ساماندهی صنعت خودرو نداریم.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تاکنون چند بار بین مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد بوده است که همه اشکالات قبلی مرتفع شده و فقط دو ابهام نسبت به این مصوبه باقی مانده است.
طحان نظیف افزود: طرح پشتیبانی و رفع موانع تولید کشاورزی که پیشتر به عنوان طرح تقویت امنیت غذایی مطرح شده بود، این طرح در پژوهشکده شورا و شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و حتی وزیر در برخی جلسات حضور یابد.
وی ادامه داد: از نظر اعضای شورای نگهبان در داخل این طرح نیاز به قانونگذاری دارد و نمی‌توان همه مسئولیت تعیین ضوابط را به دولت واگذار کرد.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین گفت: در برخی بند‌های این طرح مانند ایجاد سامانه و... نیز ایراد بار مالی وارد شد.
طحان نظیف افزود: درباره پیش‌بینی شدن یک شورا در طرح مذکور، از آنجا که در استان‌ها چنین شورا‌های پایین دستی وجود دارد و صلاحیت‌های کاملی دارد، اشکال شورای نگهبان ابهام خود را مطرح کرد.
وی تصریح کرد: درباره ماده مربوط به استخر تنظیمی یا انبار محصولات کشاورزی و اتاقک نگهبانی و... که مشمول تغییر کاربری دانسته نشده بود، با ابهام‌هایی واقع شد. باید چارچوب‌ها و منظور از سایر نیاز‌ها در متن طرح باید مشخص شود.
طحان نظیف گفت: در ماده ۱۴ این مصوبه که درباره انتقال قطعی اراضی صحبت می‌کند، شورای نگهبان مغایرت با قانون اساسی اعلام کرد.

<div id="video-display-embed-code_7118628"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3249297/7118628?width=600&height=350"></script></div>

دو ابهام در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده

سخنگوی شورای نگهبان گفت: فقط دو ابهام درباره طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده باقی مانده که پس از رفع این ایرادات، شورای نگهبان نظر خود را اعلام می‌کند.
آقای طحان نظیف در ادامه نشست خبری خود افزود: این طرح تاکنون چند بار بین مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد بوده و همه اشکالات قبلی مرتفع شده است.
وی اظهارداشت: امروز پنجمین سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری است. دستگاه‌های مختلفی مخاطب این سیاست‌ها بودند و شورای نگهبان به سهم خود اقداماتی در این زمینه انجام داده است.
اقای طحان نظیف ادامه داد: در سیاست‌های کلی انتخابات آمده که نظام انتخاباتی ما با اشکالاتی مواجه است و راهکار‌هایی هم آمده است، اما متاسفانه برآیند و خروجی کلی اقدامات صورت گرفته، مطلوب نبوده البته تلاش‌هایی انجام شده است.
سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: برای مثال در سیاست‌های کلی انتخابات آمده که باید قوانین به نحوی اصلاح شود که حداکثر شناخت مردم از نامزد‌ها وجود داشته باشد و باید شفاف‌سازی در هزینه‌های انتخاباتی نامزد‌ها وجود داشته باشد.
وی افزود: امیدوارم با نگاه مثبتی که در دولت و مجلس می‌بینیم، اتفاقات بهتری بیفتد تا در انتخابات‌های بعدی این اصلاحات انجام شود و قوانین انتخاباتی ما نزدیک به سیاست‌های کلی انتخابات شود.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه گفت: درباره اصلاح طرح رسیدگی به دارایی مقامات و مسئولان هنوز متن جدیدی به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است و تا مصوبه‌ای به تصویب نرسد، شورای نگهبان نمی‌تواند اعلام نظر کند.
اقای طحان نظیف افزود: مصوبه فعلی که لازم الاجرا است، مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام است. اگر مصوبه‌ای برخلاف شرع مقدس و قانون اساسی نباشد، شورای نگهبان آن را تایید می‌کند. البته هنوز مجلس مصوبه‌ای نداشته است.
وی اظهار داشت: در خصوص دارایی مقامات و مسئولان، شورای نگهبان جزو اولین نهاد‌هایی بود که اعضای آن دارایی‌ها و اموال خود را ثبت کردند.
اقای طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امکان دارد محدودیت‌هایی برای اعلام نظر سیاسی اعضای شورای نگهبان در نظر گرفته شود، گفت: مواضع شورای نگهبان توسط سخنگوی این شورا اعلام می‌شود. البته ممکن است دیگر اعضا هم نظرات کارشناسی خود را درباره موضوعات مختلف اعلام کنند که موضع شورای نگهبان نباید تلقی شود.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: نه مجلس برای تصویب قانونی با شورای نگهبان هماهنگ می‌کند و نه شورای نگهبان برای بررسی مصوبات با مجلس هماهنگ می‌کند. البته این مسئله نافی برگزاری جلسات مشترک بین مجلس و شورای نگهبان نیست.
وی درباره ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به برخی از مصوبات مجلس، گفت: این ورود غیرقانونی نیست. مجمع تشخیص وظایف گوناگونی دارد. گاهی اوقات آنان برای برطرف کردن اختلافات بین شورای نگهبان و مجلس ورود می‌کنند.
اقای طحان نظیف تصریح کرد:، اما یکی دیگر از وظایف مجمع تشخیص، نظارت است که هیئت عالی نظارت مجمع وظیفه نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام را دارد و کار این هیئت قانونی است. رئیس مجلس از زمان اعلام وصول طرح‌ها و لوایح باید یک نسخه هم برای آنان ارسال کند و باید نظرات آنان هم اتخاذ شود.

برچسب‌ها:

نظر شما