شناسهٔ خبر: 50185753 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

برای نخستین بار جان باختگان کرونا در روسیه از هزار نفر فراتر رفت

کرونا همچنان در روسیه تاخت و تاز می کند و امروز برای نخستین بار تعداد جان باختگان از مرز هزار نفر عبور کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، برای نخستین بار از زمان شیوع ویروس کرونا تعداد جان باختگان کرونا در روسیه در یک روز از مرز هزار نفر فراتر رفت و جهش بی سابقه ای نیز در تعداد مبتلایان به این ویروس ثبت شده است.

اتاق عملیات ویژه مبارزه با شیوع کرونا در روسیه امروز شنبه اعلام کرد که در بیست و چهار ساعت گذشته 33و 208 مورد ابتلا به کرونا ثبت شده است و این سومین بار است که روسیه شاهد آمار بالای مبتلایان شده است. روز جمعه 32 هزار و 196 مورد ابتلا و روز پنجشنبه 31 هزار و 299 موردابتلا در روسیه ثبت شده بود.

این در حالی است که  تعداد جان باختگان در روسیه برای پنجمین روز متوالی شاهد افزایش بود و برای نخستین بار از مرز هزار نفر فراتر رفت و به  1002 نفر رسید. روز گذشته 999 مورد فوتی در روسیه ثبت شده بود.

تا کنون 222هزار و 315 نفر در روسیه در اثر کرونا جان خود را از دست داده اند و تعداد مبتلایان نیز نزدیک به هشت میلیون نفر است.

این در حالی است که تمایل به دریافت واکسن کرونا در روسیه همچنان بسیار پایین است. شهردار مسکو برای تشویق شهروندان به هر کاری دست زده است. اکنون برای سالمندانی که حاضر به دریافت دوز دوم واکسن کرونا شوند، ۱۰ هزار روبل پاداش پیش‌بینی شده است.

سرگئی سابیانین شهردار مسکو است. از هر راه و روش ممکنی برای جلب نظر مساعد ساکنان این شهر بهره گرفته تا بر میزان واکسیناسیون کرونا بیافزاید.

سابیانین زمانی گفته بود که بین کسانی که واکسن کرونا تزریق کرده باشند، به حکم قرعه خودرو می‌دهد. به‌رغم آن، توفیق چندانی از این راهکار نصیب او نشد.

پس از آن از الزام واکسیناسیون برای بسیاری از مشاغل سخن گفت. این روش نیز کارگر نیافتاد. او اکنون پرداخت ۱۰ هزار روبل پاداش (معادل ۱۲۰ یورو) برای افراد مسن‌تر از ۶۵ سال که حاضر به دریافت دوز دوم باشند، را پیش کشیده است.

اینکه این راهکار بتواند سالمندان مسکو را راضی کند، روشن نیست. باید منتظر نتیجه آن ماند. آنچه اما روشن است، این است که مردم روسیه تمایل چندانی به دریافت واکسن کرونا از خود نشان نمی‌دهند.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا  در روسیه هر هفته رکورد جدیدی به جا می‌گذارد. گفته می‌شود موارد جدید ثبت ابتلا به کرونا در حال حاضر به سه برابر مدت زمان مشابه سال گذشته رسیده است. آماری که در اوایل ماه اکتبر از سوی تاتیانا گولیکوآ، معاون امور بهداشت و درمان نخست‌وزیر روسیه منتشر شده است.

افزون بر آن گفته می‌شود که روزانه حدود ۱۰۰۰ نفر در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را در روسیه از دست می‌دهند.

بر اساس آمار رسمی دولت روسیه، تا کنون ۲۲۰ هزار نفر در این کشور در اثر ابتلا به کووید ۱۹  جان خود را از دست داده‌اند. آمار غیررسمی اما بیش از آن است.

آلکسی راکشا، مردم‌شناس روس که پیش از این به عنوان مشاور برای اداره آمار "روس‌استات" کار می‌کرده گفته است که از اکتبر سال ۲۰۲۰ تا سپتامبر ۲۰۲۱ حدود یک میلیون نفر از جمعیت روسیه کاسته شده است.

کسانی که در مدت زمان یادشده جان خود را از دست داده‌اند، عمدتا با بیماری‌هایی سر و کار داشته‌اند که به بیماری کووید ۱۹ مرتبط بوده‌اند: بیماری‌هایی همچون بیماری قند، فشار خون و تنگی نفس.

به باور راکشا، کاهش این میزان جمعیت عمدتا ناشی از ابتلا مردم به ویروس کرونا و کووید ۱۹ است. او می‌گوید در آمار قربانیان جاده‌ای یا مبتلایان به بیماری‌های مهلک همچون سرطان تغییر فاحشی نسبت به پیش از شیوع ویروس کرونا مشاهده نمی‌شود.

 

 ایتالیا ارائه گواهی سلامت برای حضور در محل کار را اجباری کرد

در ایتالیا افراد شاغل تنها با در اختیار داشتن گواهی سلامت، مجاز به کار هستند. مقررات جدید کرونایی شامل ۲۳ میلیون نفر می‌شود. هزاران ایتالیایی در اعتراض به دستورالعمل جدید دولت به خیابان‌ها آمدند و با پلیس درگیر شدند.

دولت ایتالیا از روز جمعه ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر) مقرر کرده است که تنها کسانی که واکسینه شده‌اند، آزمایش تست منفی دارند و یا بهبود یافته‌اند مجازند در محل کار حضور یابند و کار کنند. افراد شاغل باید با ارائه  گواهی سلامت که به آن "پاسپوت و یا گواهی سبز" گفته می‌شود در محل کار حاضر شوند.

گواهی سلامت برای کسانی که به طور کامل واکسینه شده یا پس از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ درمان شده‌اند و یا تست منفی کرونا در اختیار دارند صادر می‌شود.

دولت ماریو دراگی با قوانین جدید کرونایی تلاش می‌کند جلوی گسترش کرونا را بگیرد. ایتالیا یکی از کروناخیزترین کشورهایی اروپایی بوده است. 

اما مقررات جدید کرونایی اعتراض ایتالیایی‌ها را برانگیخته است. در برخی از شهرها میان معترضان و پلیس درگیری رخ داده است.

نایب رئیس سازمان کارفرمایان ایتالیا گفته است "پاسپورت سبز" ایمنی را در محل کار افزایش می‌دهد و چرخه تولید را تضمین می‌کند.

در ایتالیا ارائه گواهی سلامت پیش از این در مدارس و بخش درمانی الزامی بوده است.

ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا گفته است کسانی که "گذرنامه سبز" ندارند باید در خانه بمانند و حقوق آنها پرداخت نخواهد شد.

هزاران نفر روز شنبه ۹ اکتبر پیش از اجرایی شدن مقررات جدید کرونایی در رم و دیگر شهرهای ایتالیا علیه "گذرنامه سبز" تظاهرات برگزار کردند و در برخی نقاط با پلیس درگیر شدند.

تظاهرات جدیدی نیز برای روز جمعه ۱۵ اکتبر در پایتخت رم برنامه‌ریزی شده است. کارگران در شمال ایتالیا اعلام کردند که بندر مهم آدریاتیک را مسدود می‌کنند.  

خطر هرج و مرج در حمل و نقل کالا نیز وجود دارد زیرا بسیاری از رانندگان که از کشورهای اروپای شرقی وارد ایتالیا می‌شوند گواهی سلامت ندارند.

برخی از واکسن‌ها از قبیل واکسن روسی اسپوتنیک نیز در ایتالیا به طور رسمی به عنوان واکسن پذیرفته شده در اتحادیه اروپا به حساب نمی‌آید.

سیاستمداران راست به ویژه راست میانه علیه فرمان جدید دراگی شکایت دارند چون که تست کرونا در ایتالیا برای بزرگسالان واکسینه نشده در آینده رایگان نخواهد بود. آنها مجبورند ۱۵ یورو هزینه را از جیب خود بپردازند.

دراگی می‌خواهد افرادی را که تا کنون از واکسیناسیون خودداری کرده‌اند ترغیب به این کار کند. ۸۵ درصد ایتالیایی‌های بالای دوازده سال حداقل یکبار واکسینه شده‌اند. به دلیل پیشرفت در واکسیناسیون عمومی، سینماها، تئاترها و دیسکوها از روز دوشنبه ۱۱ اکتبر در این کشور مجددا باز شده‌اند.

 

دانشمندان نوع غیرعفونی ویروس کرونا را ایجاد کرده اند

دانشمندان آمریکایی موفق شدند ویروس غیرعفونی کرونا را برای انجام تحقیقات ایجاد کنند.

 دانشمندان دانشگاه راکفلر در ایالات متحده ماکت ویروس کرونا غیر عفونی را برای تحقیقات ایجاد کرده اند. این مطلب در مجله Science گزارش شده است.

کارشناسان خاطرنشان می کنند که ساختار ژنتیکی حاوی RNA SARS-CoV-2 است و تقریباً همه جنبه های چرخه حیات ویروس را تقلید می کند.

این مقاله می گوید: "RNA آنها حاوی تمام اطلاعاتی است که یک ویروس برای تکثیر و کپی از خود نیاز دارد، اما فاقد دستورالعمل برای ایجاد پروتئین های سنبله ای است که به ویروس اجازه ورود به سلول های انسانی و عفونت آنها را می دهد."

محققان بر این باورند که توسعه آنها به درک بیشتر مکانیسم های فعالیت ویروس کرونا و همچنین آزمایش انواع جدید داروها بر روی ماکت ها کمک می کند.

پیش از این، دانشمندان بیمارستان دانشگاهی لوزان و دانشکده پلی تکنیک فدرال همان شهر سوئیس، آنتی بادی هایی را کشف کردند که می تواند همه انواع فعلی شناخته شده کووید - 19 را خنثی کند.

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما