شناسهٔ خبر: 50180988 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نشست خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شد/ رقابت تنگاتنگ ۱۲۵ فیلم ایرانی

نشست خبری سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در ساختمان وزارت ارشاد برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور سیدصادق موسوی دبیر جشنواره و جمعی از مدیران بخش‌های مختلف به منظور تشریح جزئیات این رویداد در سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

موسوی دبیر جشنواره بین المللی فیلم کوتاه گفت: سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تا سه روز دیگر توسط انجمن سینمای جوانان ایران برگزار خواهد شد. در پنج سال گذشته که دبیری جشنواره را به عهده دارم و در این سال‌ها شاهد ارتقا در مسیر کیفیت آثار بودیم؛ اما با نقطه آرمانی فاصله داریم. در این جشنواره با بسیاری از فیلمسازان جوان در سراسر کشور و جهان در ارتباط هستیم.

دبیر این جشنواره عنوان کرد: در بخش بین المللی ۶ هزار و ۴۰۲ فیلم از ۱۲۸ کشور آثار خود به جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران ارسال کردند. بیشترین فیلم از کشور هند ارسال شده و  اسپانیا، آمریکا، برزیل و ... رتبه‌های بعدی هستند.

وی افزود: در بخش ملی هزار و ۷۷۵ فیلم در بخش‌های مختلف ارسال شده که در نهایت ۱۲۵ فیلم انتخاب شد. رقابت تنگاتنگی در بین فیلمسازان را در این بخش شاهد هستیم.

موسوی درباره حضور جشنواره فیلم کوتاه تهران در آکادمی اسکار توضیح داد: در حال حاضر این رویداد هنری تنها جشنواره اسکارکوآلیفای ایران است. البته بخش مسابقه ملی ما ارتباطی به اسکارکوالیفاید ندارد و جایزه بزرگ در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره به آکادمی اسکار معرفی می‌شود.

وی عنوان کرد: جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به واسطه حضور فیلمسازان و حمایتی که سازمان سینمایی در چهار دهه اخیر از این جشنواره داشت، توانست این امکان را کسب کند که تاییدیه آکادمی اسکار را بگیرد.

موسوی اظهار کرد:اسکار همه قواعد ما را می‌داند. ۶۵۰۰ فیلم به جشنواره می‌آید و ما نزدیک به یک درصد را با پارامتر‌های جمهوری اسلامی ایران انتخاب می‌کنیم. همه گفتگو‌های این موضوع با اسکار شده است. البته آن نسخه‌ای که به داوران ارائه می‌شود، نسخه اصلی است. تنها یک داور در بخش بین‌الملل ایرانی است، اما آنچه در ایران پخش می‌شود مطابق با ضوابط ماست.

دبیر این جشنواره بیان کرد: جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران از جشنواره‌های قدیمی است و نزدیک چهار دهه قدمت دارد. همه این مولفه‌ها نشان می‌داد جشنواره ما معتبر است. با اسکارکوآلیفای شدن بر اعتبار ما افزوده شد. هرچند ممکن است به اندازه یک دهه هیچ فیلمی از کشور ما از طریق این جشنواره به اسکار معرفی نشود. ما امسال برای اولین شاهد پیام‌هایی از طرف کارگردان خارجی بودیم که به ما ایمیل زدندکه چرا فیلم ما در جشنواره فیام کوتاه تهران انتخاب نشده است. افتتاحیه جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران سه شنبه برگزار می‌شود و در این رویداد شاهد ۲۰ نشست تخصصی با حضور اساتید با تجربه فیلمسازی خواهیم بود.

موسوی درباره اکران آنلاین فیلم‌ها هم اظهار کرد: صاحبان اثر سه ماه پیش همان موقع تصمیم گرفته بودند که در بخش آنلاین باشند یا خیر. برخی‌ها نگرانی آن را دارند که یک نفر بر اساس خصومت شخصی فیلم‌ها را ضبط و در اینترنت پخش کند و این چنین مانع ورود فیلم به جشنواره‌های دیگر باشد. در دوره سی و هشتم جشنواره فیلم کوتاه تهران، ۸۰ فیلم از ۱۲۵ فیلم ایرانی حاضر اجازه دادند فیلمشان در پلتفرم‌ها اکران آنلاین شود و بیش از یک سوم از صاحبان آثار تنها موافق با نمایش اثرشان روی پرده سینما در طی روز‌های جشنواره هستند.

در پایان مراسم از پوستر جشنواره فیلم کوتاه رونمایی شد.

انتهای پیام/

 

نظر شما