شناسهٔ خبر: 50175384 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

بر اثر وقوع دومین انفجار توسط داعش طی دو هفته اخیر در مراسم نماز جمعه شیعیان افغانستان، ۶۲ شهید و ۶۸ نفر مجروح شدند

جمعه خونین قندهار

منابع خبری افغانستان، از وقوع انفجار انتحاری در شهر قندهار افغانستان حین برگزاری نماز جمعه در بزرگ‌ترین مسجد متعلق به شیعیان در مرکز این ولایت خبر دادند؛ انفجاری که واکنش سازمان ملل و کشورهای منطقه را هم به‌دنبال داشت و آن را محکوم کردند. این انفجار در حالی صورت گرفت که سخنگوی طالبان هفته گذشته اعلام کرد که افغانستان دیگر چنین حوادثی را تجربه نخواهد کرد. حال باید دید طالبان برای این حادثه تروریستی که در آستانه هفته وحدت رخ داده است چه واکنشی نشان می‌دهد، آیا مسوولیت تامین امنیت این کشور را برعهده می‌گیرد یا همچنان شاهد چنین جنایاتی ازسوی گروه‌های تروریستی در افغانستان خواهیم بود.

صاحب‌خبر -

گویا اعلان جنگ داعش با طالبان، مدتی است در افغانستان اعلام ‌شده و گروه داعش با انجام سلسله انفجارهایی به‌دنبال افزایش تنش‌ها و رویارویی با گروهی است که در رأس قدرت این روزهای افغانستان قرار گرفتند. هرچند هنوز هیچ گروهی مسوولیت انفجار تروریستی دیروز جمعه افغانستان را برعهده نگرفته است اما این داعش بود که مسوولیت انفجارهای ماه اخیر این کشور را برعهده گرفت؛ انفجارهایی که هفته گذشته نیز در جریان انفجاری انتحاری در حسینیه «سیدآباد» در منطقه «خان‌آباد» قندوز در شمال افغانستان ۱۲۰تن کشته و ۲۰۰تن دیگر زخمی شدند. داعش مسوولیت این انفجار را که محکومیت‌های گسترده‌ای را به‌دنبال داشت برعهده گرفت. پس از انفجارهای تروریستی هفته گذشته بود که طالبان اعلام کرد که داعش دیگر جرات چنین حوادث تروریستی را ندارد. بااین‌حال باید منتظر بود و دید که واکنش طالبان نسبت‌به تامین امنیت برای مردم افغانستان چیست و آیا داعش بار دیگر مسوولیت این جنایت هولناک را برعهده می‌گیرد یا خیر.
متاسفانه جنایات تروریستی و کشته شدن مردم بیگناه افغانستان در حالی روی می‌دهد که کشورهای جهان اسلام در آستانه هفته وحدت قرار دارند و روی دادن چنین جنایاتی در مساجد افغانستان و شهادت مسلمانان، موجب ایجاد تفرقه میان مسلمانان می‌شود؛ موضوعی که دشمنان جهان اسلام در تلاش‌اند تا با شکل‌گیری برخی توطئه‌ها بر آن دامن زنند کما اینکه این‌گونه حوادث را علاوه بر افغانستان در تحولات داخلی لبنان نیز شاهد هستیم که گروه‌های داخلی در بیروت با یکدیگر وارد نزاع و درگیری شدند.
اما در خصوص انفجار روز گذشته افغانستان باید اشاره کرد، مقام‌های محلی به پایگاه طلوع‌نیوز افغانستان گفتند،‌ این انفجار ازسوی سه عامل انتحاری صورت گرفته و بزرگ‌ترین مسجد شیعیان در استان قندهار در جنوب افغانستان را هدف گرفت. به گفته منابع محلی، این انفجار مسجد «فاطمیه» متعلق به شیعیان را واقع در ناحیه پلیس شهر قندهار هدف گرفت و به هنگام برگزاری نماز جمعه رخ داد. شاهدان عینی تعداد تلفات این انفجار را بالا تخمین زده‌اند اما هنوز آمار دقیقی در این زمینه منتشر نشده است.درهمین‌حال، اسکای‌نیوز به نقل از برخی منابع محلی اعلام کرد در این انفجار ۳۵تن کشته و ۷۰تن زخمی شدند. خبرگزاری المیادین به نقل از برخی منابع شمار زخمی‌ها را ۲۰۰تن اعلام کرده است.
نیروهای طالبان پس از بمباران برای بستن تمام راه‌های منتهی به مسجد شتافتند. سخنگوی وزارت کشور طالبان هم گفت برای تحقیقات بیشتر این رویداد یک تیم ویژه به محل رویداد اعزام شده است. از سوی دیگر، سازمان ملل در بیانیه‌ای انفجار انتحاری دیروز در مسجد قندهار را به‌شدت محکوم کرد. این سازمان خواهان مجازات مسوولان انفجار مذکور شد.
 سفارت ایران در کابل حادثه تروریستی قندهار را محکوم کرد
 همچنین سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان در بیانیه‌ای حادثه تروریستی قندهار را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: ‏سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، حادثه تروریستی مسجد شیعیان قندهار را قویا محکوم و تسلیت خود را به خانواده‌های آن حادثه ابراز می‌کند. این حادثه بعد از واقعه قندوز اندوه ما را افزون ساخت. امیدواریم مسوولان طالبان اقدامی قاطع برای مقابله با این‌گونه پدیده‌های شوم تروریستی به عمل آورند.

واکنش وزارت خارجه ایران و عمار حکیم
 از سویی دیگر، وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای حمله تروریستی به مسجد فاطمیه(س) در قندهار افغانستان را محکوم کرد. در بیانیه وزارت امورخارجه آمده است: بار دیگر دست دشمنان اسلام و مسلمین از آستین تروریست‌های جنایتکار تکفیری بیرون آمد و جمعی دیگر از مردم مظلوم افغانستان را در حال برگزاری نماز جمعه به خاک و خون کشید.
 وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران حمله تروریستی کوردلان تکفیری به مسجد فاطمیه قندهار را که موجب شهادت و جراحت جمع کثیری از شرکت‌کنندگان در نماز جمعه شد به‌شدت محکوم کرده و ضمن تسلیت به خانواده‌های محترم شهدا و مردم عزیز افغانستان و با آرزوی صبر و اجر برای بازماندگان قربانیان و شفای عاجل برای مجروحین این جنایت ضدبشری، بار دیگر نسبت‌به توطئه‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان امت اسلام هشدار داده و بر لزوم وحدت و یکپارچگی شیعه و سنی و نفی خشونت و افراطی‌گری با نام اسلام تاکید می‌کند.این حادثه دلخراش و حوادث تاسفبار گذشته ازجمله حمله قبلی به نمازگزاران در قندوز، ضرورت افزایش مراقبت‌ها و مضاعف کردن حفاظت از مراکز مذهبی شیعه و سنی و سایر تجمعات در افغانستان را بیش‌ازپیش روشن می‌سازد. جمهوری اسلامی ایران اطمینان دارد خواهران و برادران مسلمان ما در افغانستان با همدلی و هم‌فکری و تشریک‌مساعی با یکدیگر توطئه‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان خود را ناکام خواهند گذاشت.
سیدعمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق هم طی پیامی شهادت شیعیان در مسجد قندهار افغانستان را تسلیت گفت. حکیم افزود: بار دیگر این جنایات وحشیانه را به‌شدت محکوم و تاکید می‌کنیم که هدف قرار دادن پیروان اهل‌بیت(ع) در افغانستان نقشه‌ای شیطانی و مشکوک است که اقدام فوری و جدی جامعه بین‌المللی علیه این جنایات ددمنشانه را لازم می‌آورد.
هرچند عامل انفجار قندهار مشخص نیست اما با توجه دست داشتن داعش در انفجاز قندوز به نظر می رسد نوعی ستیز میان داعش و طالبان در عرصه افغانستان به وجود آمده است. داعش با به چالش کشیدن امنیت افغانستان به نظر می رسد در پی رودررویی با طالبان و زیر سوال بردن کارکرد ان در ایجاد امنیت برای این کشور است. زیر سوال رفتن کارکرد امنیتی طالبان این تصور را در میان اقوام افغانستان ایجاد می کند که طالبان سیاستی خصومت آمیز نسبت به شیعیان دارد. این تصور اولا به توسعه نزاع بینا قومی در افغانستان منجر می شود و ثانیا سایر کشورها از جمله ایران را به مداخله تحریک خواهد کرد. در این بین در پیش گرفتن سیاست هوشمندانه در قبال تحولات افغانستان با محوریت تشکیل دولت فراگیر تا حد زیادی حربه به دام انداختن ایران به منازعات داخلی همسایه شرقی را خنثی خواهد کرد.

نظر شما