شناسهٔ خبر: 50163815 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ابر مهربانی بهزیستی بر سر بیش از ۱۴ هزار نفر با معلولیت بینایی

خبرگزاری صداوسیما

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: ۱۴هزار و ۲۵۰نابینا در خوزستان با معلولیت بینایی از خدمات بهزیستی بهره مند می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خوزستان، غلامرضا صدیق راد ضمن تبریک ۲۳مهر ماه برابر با ۱۵اکتبر با عنوان روز جهانی نابینایان یا عصای سفید گفت: عصای سفید به عنوان سمبل ایمنی در تردد و زندگی اجتماعی و همچنین نماد استقلال فردی این قشر از جامعه است.

وی افزود: از این تعداد فرد دارای معلولیت بینایی ۳هزار و ۸۳۰نفر معلولیت خفیف، ۴هزار و ۲۸۹نفر معلولیت متوسط، ۴هزار و ۷۰نفر با معلولیت شدید و ۲هزار و ۶۱نفر هم دارای معلولیت در سطح خیلی شدید هستند.

صدیق راد برخی از مهم‌ترین ضایعات بینایی که منجر به نابینایی رسمی و ایجاد ناتوانی و معلولیت در فرد مبتلا می‌شود را ضایعات ارثی و مادرزادی، سوء تغذیه، ابتلا به بیماری تراخم، آب سیاه، آب مروارید، بیماری قند یا دیابت و آسیب دیدگی اندام بینایی بر اثر ضربه در حوادث و سوانح عنوان کرد و اظهار داشت: بیشترین سهم مربوط به عوامل مادرزادی ارثی و مادرزادی است.

مدیرکل بهزیستی خوزستان تصریح کرد: از آبان ماه ۹۱ اقدام به اختصاص بخش ویژه‌ای به نابینایان کرده ایم و در حال حاضر ۳۴۰نفر در بخش نابینایان از وجود ۶۰۰نسخه کتاب بریل، حدود ۱۱ هزار عنوان کتاب گویا، بیش از ۴هزار کتاب متنی (الکترونیک)، کلاس‌های آموزشی فوق برنامه، نشست‌های کتابخوانی و نقد کتاب بهره‌مند هستند.

این مقام مسئول تولید ۱۰۰عنوان کتاب گویا با همکاری داوطلبان به صورت رایگان، اختصاص بخشی ویژه جهت مطالعه و آموزش کودکان و نوجوانان نابینا و کم بینا هم از جهت سخت افزاری و هم نرم افزاری، ارائه خدمات اینترنتی، ارائه خدمات رایانه‌ای شامل؛ نصب برنامه‌های گویا سازی روی لپتاپ کامپیوتر و گوشی تلفن همراه، ارسال رایگان کتب بریل و گویا به سراسر شهر‌های استان را از دیگر خدمات به افراد دارای معلولیت بینایی برشمرد.

به گفته صدیق راد؛ استان خوزستان دارای ۶ انجمن نابینا و کم بینا در شهرستان‌های اهواز، دزفول، شوشتر، بهبهان، امیدیه و آبادان است که به فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی، ارائه خدمات مددکاری و برگزاری مناسبت‌ها می‌پردازند.

وی بیان کرد: همچنین اهداء وسایل کمک توانبخشی ویژه نابینایان شامل؛ اسپیکر فلش خور، ذره بین چراغدار، ساعت لمسی، شطرنج نابینایان، ویس رکوردر، قلم قرآنی، عصای نابینایان و کاغذ بریل نیز در برنامه کاری بهزیستی خوزستان بوده است.

بیشتر بخوانید: ارایه خدمات به نابینایان در کتابخانه مرکزی خوزستان

هم اکنون ۱۴هزار و ۲۵۰نابینا دارای پرونده در استان در کلینیک‌ها و مراکز بهزیستی از خدمات مختلف بهره مند می‌شوند.

نظر شما