شناسهٔ خبر: 50161300 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آخرین اخبار از تنش در لبنان؛ اعلام عزای عمومی/ حزب‌الله و جنبش امل: خونسردی خود را حفظ کنید، می‌خواهند لبنان را به فتنه بکشانند /میشل عون: نمی‌گذاریم لبنان را گروگان بگیرند/ عاملان بازخواست خواهند شد

صاحب‌خبر -

شفقنا- تعدادی از مردم لبنان – عمدتا از حامیان جنبش امل و حزب‌الله – که به عملکرد «طارق بیطار» بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت اعتراض داشتند، در اطراف مقر دادگستری و به ویژه منطقه طیونه تجمع کردند، به دنبال آن  مردم معترض از سوی برخی تک تیراندازان مستقر در ساختمان های مشرف به محل تجمع هدف تیراندازی قرار گرفتند. تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها هنوز نهایی نیستند، اما طبق اعلام دبیرکل صلیب سرخ لبنان، شمار قربانیان درگیری های مسلحانه روز گذشته در یکی از مناطق پایتخت این کشور به هفت کشته رسیده و ۳۲ تن دیگر نیز در نتیجه درگیری های منطقه الطیونه زخمی شدند که جراحت برخی از آنها شدید است.

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان امروز جمعه را به یاد قربانیان درگیری‌ها در بیروت عزای عمومی اعلام کرد.

میشل عون، رئیس جمهور لبنان نیز گفت: بازگشت سلاح به زبان ارتباط بین طرف‌های لبنانی غیرقابل قبول است و هیچکس مجاز نخواهد بود این کشور را به خاطر منافع خود گروگان بگیرد.

روزنامه الاخبار هم نوشت: محافلی در داخل کاخ ریاست جمهوری لبنان گفته اند که میشل عون روز گذشته و در پی ناآرامی های مقابل کاخ دادگستری این کشور در بیروت، با سمیر جعجع رئیس حزب «القوات اللبنانیه»(نیروهای لبنانی) تماس تلفنی برقرار کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، الاخبار افزود: میشل عون در این تماس تلفنی ضمن ابراز ناراحتی از تحولات اخیر به سمیر جعجع گفته است: بازی های خود را متوقف کنید.

بر اساس نوشته این روزنامه، سمیر جعجع نیز در واکنش به سخنان میشل عون گفت که او مسئول آنچه اتفاق افتاده نیست و افرادی غیرسازماندهی شده از غیرنظامیان ولو اینکه لباس نظامی هم پوشیده باشند، لزوما عضو نیروهای لبنانی نیستند.

میشل عون در این تماس تلفنی پس از سخنان سمیر جعجع، بار دیگر از او خواست که بازی هایش را متوقف کند و به تماس پایان داد.

به گزارش شفقنا به نقل از الجزیره، در درگیری‌های روز پنجشنبه لبنان از مسلسل‌های سبک و آر پی جی استفاده شده است.

در همین راستا میشل عون، رئیس جمهوری لبنان با نجیب میقاتی، نخست وزیر و وزیران دفاع و کشور تماس گرفت.

عون در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که برای رسیدگی به آنچه اتفاق افتاده است با طرف‌های مربوطه تماس گرفته است و اجازه نمی دهد کسی به خاطر منافع و حساب‌های شخصی این کشور را گروگان بگیرد.

وی افزود: تحقیقات آغاز شده و مسئولان این وقایع مورد بازخواست قرار خواهند گرفت.

از سوی دیگر دفتر رسانه‌ای نجیب میقاتی امروز جمعه ۱۵ اکتبر را عزای عمومی اعلام کرد.

طبق اعلام دفتر نخست وزیری همه ادارات، نهادهای دولتی ، شهرداری‌ها و مدارس دولتی و خصوصی تعطیل خواهند بود.

ریاست جمهوری لبنان: درخواست کناره گیری قاضی پرونده انفجار بیروت صحت ندارد

دفتر ریاست جمهوری لبنان امروز(جمعه) ارائه درخواست کناره گیری قاضی پرونده انفجار بندر بیروت به میشل عون را تکذیب کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از آرتی، این دفتر در توییتر نوشت: دفتر اطلاع رسانی ریاست جمهوری لبنان ادعای «سیمون ابوفاضل»(خبرنگار لبنانی) مبنی بر دیدار طارق بیطار قاضی پرونده انفجار بندر بیروت با میشل عون به هدف اعلام تمایل خود برای کناره گیری از ادامه تحقیقات در این پرونده را تکذیب می کند.

در این بیانیه آمده است: دفتر اطلاع رسانی ریاست جمهوری لبنان تاکید می کند که چنین خبری ساختگی است و صحت ندارد و میشل عون هرگز با قاضی بیطار ملاقات نکرده است.

طارق بیطار از زمان ادعای خود علیه حسان دیاب نخست وزیر سابق لبنان و درخواستش از او برای پیگرد نمایندگان، وزرا و مقامات سابق امنیتی، با انتقادهای سیاسی شدیدی روبرو گشت.

 

حزب‌الله و جنبش امل: خونسردی خود را حفظ کنید، می‌خواهند لبنان را به فتنه بکشانند

در پی وقوع تیراندازی و انفجار در مقابل کاخ دادگستری لبنان و کشته شدن سه تن از هواداران حزب الله و زخمی شدن بیش ۱۵ تن دیگر، حزب الله و جنبش امل در بیانیه‌ای به رخدادها واکنش نشان دادند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، به نقل از المیادین، این دو گروه مقاومت در بیانیه مشترکی اعلام کردند که حمله به تظاهرات کنندگان در منطقه «الطیونه» در بیروت با هدف فتنه‌انگیزی در لبنان صورت گرفته است. آن‌ها از هواداران خود خواستند تا خونسردی خود را حفظ کرده و در دام این فتنه‌انگیزی نیفتند.

به گفته این دو گروه، حمله از سوی عناصر مسلح و به صورت سازماندهی شده صورت گرفته و تحریک کنندگان مسئول این واقعه هستند. در این بیانیه همچنین آمده است که حمله کنندگان عامدانه به سمت سر شلیک می‌کردند.

حزب‌الله و امل در ادامه ارتش لبنان را به بر عهده گرفتن مسؤولیت خود و مداخله فوری برای مقابله با این مجرمان فراخواندند.

هواداران حزب‌الله و جنبش امل امروز در اعتراض به عملکرد بازپرس پرونده انفجار بیروت در مقابل کاخ دادگستری لبنان تجمع کرده بودند که هدف تیراندازی عناصر ناشناس قرار گرفتند.

نشست اضطراری شورای امنیت مرکزی لبنان به ریاست میقاتی

«نجیب میقاتی»، نخست وزیر لبنان ظهر امروز(پنچ شنبه) ، پس از کشته و زخمی شدن چندین تن درجریان تیراندازی در منطقه «الطیونه»، به برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت مرکزی فراخواند.

به نقل از آرتی، میقاتی در بیانیه ای با اشاره به این که وی با «جوزف عون»، فرمانده ارتش لبنان، اقدامات ارتش برای کنترل اوضاع در منطقه طیونه و بازداشت عاملان این حمله که منجر به برجاگذاشتن چندین زخمی شد را دنبال کرده است، به کشیده نشدن این اختلافات به سمت فتنه به هردلیلی که می خواهد باشد فراخواند.

نخست وزیر لبنان به همین منظور با «نبیه بری»، رئیس مجلس نمایندگان این کشور تماس گرفت و اوضاع را با «بسام مولوی» وزیر کشور و « کوریس سلیم» وزیر دفاع لبنان پیگیری کرد و خواستار برگزاری نشست اضطراری با شورای امنیت مرکزی برای بحث و گفتگو در این خصوص شد.

ائتلاف دوگانه شیعی لبنان: از مواضع مان عقب نشینی نخواهیم کرد

فعالیت اعتراضی که حزب الله لبنان و جنبش امل در مقابل کاخ دادگستری در بیروت در محکومیت عملکرد طارق البیطار، بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت به راه انداخته بودند، مناطق اطراف به ویژه الطیونه و بدارو و الشیاح –عین الرمانه را به میدان جنگ تبدیل کرد که طبق آمارهایی که هنوز نهایی نشده، استقرار گروه های مسلح و تک تیراندازان بر پشت بام ساختمانها و شلیک گلوله های B7 و تیراندازیهای گسترده، موجب کشته شدن ۶ تن و زخمی شدن بیش از ۳۰ تن و ایجاد وحشت در بیروت و اطراف آن و مهاجرت تعداد زیادی از ساکنان تعدادی از ساختمانها و استقرار گسترده ارتش لبنان و به دست گرفتن کنترل اوضاع و بازداشت افراد مسلح شد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، منابع ائتلاف دوگانه شیعی (حزب الله و أمل) در گفت وگو با الجمهوریه اعلام کردند: ما در مرحله محوری در تاریخ لبنان به سر می بریم. مهم این است که ما کاری را که باید، انجام دهیم. ما براین باوریم که مواضع ما، مواضع بحقی است که در راستای خدمت به منافع عالی ملی در سطح امنیتی و ثبات کشور است و راه را به روی پروژه های فتنه افکنانه آمریکا که به واسطه ابزارهای داخلی در لبنان اجرا می شود، می بندد این ابزارها بعضا قضایی هستند و این مساله به قاضی بیطار و دیگرانی که قضایی نیستند، محدود نمیشود.

به گفته این منابع، اگر هیات دولت روز سه شنبه اقدام مناسبی را در خصوص اختیارات وزیر دادگستری انجام میداد، حوادث روز گذشته اتفاق نمی افتاد. ما بر سر مواضع خود به خصوص بعد از آنچه اتفاق افتاد، هستیم و از آن عقب نشینی نخواهیم کرد و سر این فتنه باید برکنار شود.

مسکو: سیاستمداران لبنانی خویشتنداری کنند 

وزارت خارجه روسیه ضمن دعوت از همه سیاستمداران لبنانی برای خویشتنداری، نسبت به مهار تنش کنونی از سوی دولت این کشور ابراز امیدواری کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از شبکه خبری «آر تی عربی» روسیه، وزارت امور خارجه این کشور پیش از ظهر امروز (جمعه) با صدور بیانیه ای در واکنش به کشته و زخمی شدن شماری از افراد در نتیجه درگیری های دیروز (پنج شنبه) در منطقه «الطیونه» شهر بیروت، پایتخت لبنان در جریان تظاهرات هواداران حزب الله و جنبش امل علیه «طارق البیطار»، قاضی تحقیق در انفجار بندرگاه این شهر، تاکید کرد که تشدید تنش های سیاسی در این کشور باعث نگرانی شدید مسکو شده است.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود ضمن یادآوری این که دولت «نجیب میقاتی»، نخست وزیر جدید لبنان با دشواری های محسوسی تشکیل شده، ابراز امیدواری کرد که دولت وی بتواند با چالش خطرناک کنونی مقابله کند و مانع از ادامه وخامت اوضاع در این کشور شود.

این وزارتخانه ضمن تسلیت به بستگان و خانواده های قربانیان درگیری های روز گذشته در بیروت، همه سیاستمداران لبنانی را به خویشتنداری، رفتار خردمندانه و بازگشت به فعالیت سازنده در راستای حل و فصل مشکلات کنونی در سطح ملی بر اساس احترام متقابل و توافق بدون هیچ گونه دخالت خارجی فرا خواند.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، سفارت روسیه در بیروت نیز تاکید کرده که هیچ یک از شهروندان این کشور در میان زیان دیدگان از درگیری های خونین دیروز منطقه الطیونه وجود ندارند.

این در حالی است که ساعتی پیش «جورج کتانه»، دبیرکل صلیب سرخ لبنان اعلام کرده بود که شمار قربانیان درگیری های روز گذشته الطیونه به هفت کشته و ۳۲ زخمی افزایش یافته که جراحت برخی از آنها نیز شدید است.

پیش از آن نیز فرماندهی ارتش لبنان از دستگیری ۹ نفر از جمله یک شهروند سوریه در رابطه با رویدادهای منطقه الطیونه در پی حمله به شرکت کنندگان در تظاهرات حزب الله و جنبش امل برای درخواست برکناری قاضی تحقیق در انفجار بندرگاه بیروت خبر داده بود.

نظر شما