شناسهٔ خبر: 50151543 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

گزارش کامل حوادث امروز بیروت؛

جنگ خیابانی در بیروت/ تلاش امریکا و مزدوران داخلی برای وارد کردن لبنان به بحران امنیتی / واکنش جریان های مختلف لبنان

همزمان با تیراندازی به سوی تظاهرات‌کنندگان لبنانی در اطراف کاخ دادگستری لبنان، منابع خبری از شنیده شدن صدای انفجار در بیروت خبر می‌دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری قدس(قدسنا)، شبکه «اسکای نیوز» به نقل از خبرگزاری «رویترز» گزارش داد که همزمان با تیر اندازی به سوی معترضین در نزدیکی کاخ دادگستری لبنان، صدای یک انفجار در پایتخت لبنان به گوش رسیده است.

اسکای نیوز در ادامه به نقل از خبرنگار خود نوشت که در بیروت، راکت‌های B7 شلیک شده است. ، «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان  در واکنش به حوادث امروز بیروت، مردم را به آرامش دعوت کرد.

منابع لبنانی گزارش دادند که نخست‌وزیر این کشور برای بررسی وضعیت خواهان برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت مرکزی لبنان شده است.

شبکه روسیا الیوم هم به نقل از خبرنگار خود در بیروت گزارش داد که چهار تن شهید و ۲۰ نفر دیگر مجروح شده‌اند. به گزارش شبکه المیادین، تیرندازی همچنان خصوصا در منطقه الطبونه ادامه دارد و تعدادی مجروح شده‌اند.

 

ارتش لبنان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که تظاهرات‌کنندگان حین حرکت به سوی کاخ دادگستری هدف حمله قرار گرفته‌اند. در ادامه بیانیه آمده است که ارتش به سرعت منطقه «الطیونه» را محاصره کرد و در ورودهای شهر و محله‌ها مستقر شد. ارتش لبنان هشدار داد که به سوی هر فرد مسلحی که در جاده‌ها رویت شود، تیراندازی خواهد کرد. فرماندهی ارتش لبنان از غیرنظامیان خواست که هر چه سریعتر از خیابان‌ها خارج شوند.

 

برخی منابع لبنانی نیز از استقرار تانک های ارتش در خیابان های بیروت گزارش داده اند.

 

به رغم گزارش برخی رسانه‌ها درباره جان باختن چهار شهروند لبنانی، صلیب سرخ لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد در پی تیراندازی‌های امروز در بیروت، دو نفر جان باخته‌اند و ۲۰ دیگر مجروح شده‌اند که حال برخی از آن‌ها وخیم است.  اما لحظاتی پس از این گزارش صلیب سرخ شبکه  ان ان ای گزارش داد که تعداد شهدا به سه نفر افزایش پیدا کرده است.همزمان با تیراندازی به سوی تظاهرات‌کنندگان لبنانی در اطراف کاخ دادگستری لبنان، منابع خبری از شنیده شدن صدای انفجار در بیروت خبر می‌دهند.
 

این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که منابع لبنانی، صبح امروز، گزارش دادند که طرفداران حزب‌الله و جنبش امل در اعتراض به عملکرد بد «طارق بیطار» بازپرس پرونده انفجار بیروت به خیابان‌ها آمده‌اند. لحظاتی پس از انتشار این گزارش، رسانه‌ها از تیراندازی به سمت مردم و مجروح شدن تعدادی از آن‌ها خبر دادند.

طارق بیطار قاضی پرونده انفجار بیروت در یک اقدام سیاسی خاص با هدف انحراف در این پرونده اقدام به صدور بازداشت برخی از مقامات طرفدار جنبش امل و محور مقاومت کرده است که با اعتراض حزب الله، جنبش امل و بسیاری دیگر از جریان های همسو با مقاومت و نیز اعراضات مردمی روبرو شده است.

 

در واکنش به حوادث امروز جنبش‌های حزب‌الله و امل بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.

بر اساس گزارش المیادین، حزب‌الله و امل در این بیانیه مشترک ، همه را به آرامش و عدم کشیده شدن به «فتنه خبیث» فراخواندند.

در ادامه این بیانیه آمده، شرکت‌کنندگان در تجمع مسالمت‌آمیز در برابر کاخ دادگستری از سوی تک‌تیراندازان هدف قرار گرفتند. حزب‌الله و امل تأکید کردند، تک‌تیراندازان از روی پشت‌بام شرکت‌کنندگان در این تجمع را هدف گرفتند و پس از آن صدای تیراندازی شنیده شد که در پی آن چندین نفر شهید و مجروح شدند.

 

در این بیانیه تأکید شده، تیراندازی به سمت سرهای تظاهرات‌کنندگان بوده است. حمله مذکور از طرف گروه‌های مسلح سازماندهی شده و با هدف کشاندن کشور لبنان به فتنه خبیث صورت گرفته است.

حزب الله و امل در این بیانیه تاکید کردند، مسؤولیت این فتنه بر عده تحریک‌کنندگان و کسانی است که در پشت خون شهدا و قربانیان انفجار بندر بیروت پنهان شده‌اند.

حزب‌الله و امل در ادامه ارتش لبنان را به بر عهده گرفتن مسؤولیت خود و مداخله فوری برای توقیف این جنایتکاران فراخواندند.

 

 

تداوم درگیری‌ مسلحانه در بیروت؛ المیادین: بیش از 60 نفر مجروح شدند

 

تداوم درگیری‌ مسلحانه در بیروت؛ المیادین: بیش از 60 نفر مجروح شدند

منابع لبنانی همچنین بعدازظهر امروز، گزارش دادند که درگیری‌ها همچنان میان نیروهای امنیتی این کشور و عناصر ناشناس ادامه دارد.

پایگاه خبری شبکه ال بی سی آی در این مورد خبر داد که همچنان در منطقه «الطیونه» تیراندازی‌ها تداوم دارد و صدای شلیک راکت به گوش می‌رسد.

شبکه «المیادین» نیز به نقل از منابعی پزشکی گزارش داد که تا این لحظه، شمار جان باختگان به شش نفر و رسیده و بیش از ۶۰ نفر مجروح شده‌اند.

اما صلیب سرخ لبنان شمار جان‌باختگان تا این لحظه  را پنج نفر و تعداد مجروحان را ۲۵ نفر اعلام کرد.

بر اساس گزارش رسانه ها ارتش لبنان همچنان در حال اعزام نیرو و ارسال تجهیزات نظامی به محل درگیری است. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بسام مولوی وزیر کشور لبنان که برای ارائه توضیحات درباره درگیری‌ها در کنفرانس مطبوعاتی حاضر شد، گفت که درگیری‌ها با تیراندازی چند تک‌تیرانداز آغاز شد و آن‌ها سر شهروندان لبنانی را هدف قرار داده بودند که این غیرقابل قبول است.

وزیر کشور لبنان افزود:‌ «ما بر لزوم اتخاذ تمام تدابیر برای حفظ صلح مدنی تأکید کرده‌ایم و برخی افراد بازداشت خواهند شد. اطلاعات ما حاکی از آن است که تا این لحظه، شش تن کشته شده‌اند و شانزده نفر دیگر مجروح شده اند»

 

حمله شدید مفتی جعفری لبنان به امریکا

شیخ احمد قبلان مفتی جعفری لبنان در واکنش به این موضوع گفت، هر خون، فتنه، بر هم زدن آرامش داخلی و هرج و مرج امنیتی که امروز رخ داد یا رخ خواهد داد به گردن سفارت آمریکا و «طارق بیطار» بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت است، شخصی که باید کنار گذاشته شده و مورد بازجویی قرار گیرد.

بر اساس گزارش النشره، احمد قبلان افزود، فتنه با قاضی بیطار آغاز شد و وی فورا باید برکنار شود. کمین امروز در «الطیونه» بیروت معانی امنیتی و سیاسی خطرناکی دارد و هیأت دولت و دستگاه قضایی باید جلوی کشیده شدن لبنان به فتنه بیطار و ستون‌های آمریکا در لبنان را بگیرند.

 

واکنش مجلس اعلای شیعیان لبنان

مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در واکنش به تیراندازی افراد مسلح در بیروت و کشته شدن چند غیر نظامی، با انتشار بیانیه‌ای این جنایت را محکوم کرد.

به گزارش پایگاه خبری النشره در این بیانیه آمده است؛ هدف قرار دادن غیرنظامیان در یک کمین مسلح، یک جنایت و اقدام وحشیانه است که ارتش وظیفه دارد جنایتکاران و عاملان این خونریزی را شناسایی کند.

این بیانیه، خواستار اعمال شدیدترین مجازات علیه عاملان این جنایتکاران شد تا عبرتی برای کسانی باشد که به خود اجازه می‌دهند خون افراد بی گناه را بریزند.

در این بیانیه تأکید شده است، هر گونه به تأخیر انداختن در شناسایی و مجازات جنایتکاران به فاجعه‌ای بد فرجام ختم خواهد شد.

بر اساس این بیانیه، این جنایت تلاش برای ایجاد فتنه است تا لبنان گرفتار هرج‌ومرج و ناآرامی شود و باید با درایت و خویشتن‌داری آن را در نطفه خفه کرد. مجلس اعلای اسلامی شیعیان خاطر نشان کرد، نباید در پی درخواستهای مشکوکی حرکت کرد که صلح را تهدید می‌کند.

این مجلس با بیان اینکه موضعش نسبت به پرونده بیروت ثابت است، از دولت لبنان و دستگاههای قضایی خواست که برای مقابله با این فتنه‌ دست به کار شوند؛ فتنه‌ای که تصمیم سیاسی‌کاری شده بازپرس باعث آن است.

این نهاد با بیان اینکه تصمیم بازپرس باعث مخفی شدن واقعیت و انحراف عدالت از مسیر صحیح خواهد شد، در پایان ضمن تسلیت به خانواده‌های قربانیان، ابراز امیدواری کرد که لبنان و ملت این کشور از مکر توطئه‌گران داخلی و خارجی حفظ شوند.

شهادت یک زن لبنان در تیر اندازی امروز

شبکه المنار گزارش داد، یک زن لبنانی بنام مریم محمد فرحات در حالی که در منزل خود بود هدف تیر تک‌تیراندازان افراد مسلح وابسته به «القوات اللبنانیه» قرار گرفت و به شهادت رسید.

بر اساس این گزارش،مریم محمد فرحات مادر پنج فرزند است.

 

بر اساس گزارش رسانه‌های لبنانی تک‌تیراندازان که بر روی پشت‌بام‌ها کمین کرده بودند، عمدا سر مردم را هدف گرفته و شروع به تیراندازی کردند.

 

 

 براساس آخرین اخبار، وزارت کشور لبنان تا کنون جان باختن شش نفر را تأیید کرده است. شبکه المیادین از مجروح شدن حدود شصت نفر در این درگیری‌ها خبر داد.

اسکای نیوز نیز به نقل از خبرنگار خود گزارش داد که در بیروت، راکت‌های B۷ شلیک شده است.

درگیری‌ها در مناطق «عین الرمانه» (با اکثریت مسیحی نشین») و «شیاح» (با اکثریت شیعه نشین) همچنان ادامه دارد .

 

 

در حالی که شلیک خمپاره و آرپی‌جی همچنان ادامه دارد،  ارتش لبنان تمامی مسیرها به این منطقه را بسته است. نظامیان ارتش لبنان در تعقیب و گریز با تک‌تیراندازان و افراد درگیر از هر دو طرف در تلاش برای آرام کردن وضعیت است.

 

 رد پای نیروهای تحت امر سمیر جعجع

 

وب‌سایت العهد در خبری با عنوان «حزب القوات اینگونه اقدام تروریستی علیه تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌آمیز را برعهده می‌گیرد»، توییت «عماد واکیم» از نمایندگان وابسته به حزب القوات را منتشر کرد.

 

العهد گزارش کرد، نماینده حزب القوات تیراندازی افراد وابسته به این حزب به سمت معترضان در الطیونه را به عهده گرفت و آن را درگیری با طرف دیگر برشمرد. واکیم مدعی شد: «درگیری‌هایی که آغاز شده میان یک حزب با حزب دیگر، یک طایفه با طایفه دیگر یا یک منطقه با منطقه دیگر نیست. این درگیری میان حزب‌الله و مابقی لبنانی‌های آزاد از هر طیفی هستند تا سازمان‌های باقی مانده دولتی از هیمنه حزب‌الله حفظ شود... این برای حفظ عدالت است».

 

 

 

 حزب‌الله و امل: پای حزب قوات‌اللبنانیه در میان است

شبکه «المیادین» هم به نقل از رهبران جنبش‌های حزب‌الله و امل گزارش کرد، گروه‌های وابسته به حزب‌ القوات اللبنانیه امروز به سمت تظاهرات‌کنندگان در بیروت تیراندازی کردند.

این شبکه به نقل از سران مذکور گزارش کرد، تک‌تیراندازان این گروه‌ها در پشت‌بام‌ها و محله‌های مجاور مستقر شده و به سمت معترضان شلیک می‌کردند. در ادامه این گزارش تأکید شده، حزب القوات مرتکب قتل عمد در این خصوص شده است.

«شارل جبور» رئیس بخش اطلاع‌رسانی حزب القوات‌اللبنانیه هم امروز و پس از درگیری‌های مسلحانه در بیروت، اتهام‌زنی‌هایی علیه حز‌ب‌الله و دبیرکل آن مطرح کرد. بر اساس گزارش النشره، وی مدعی شد که حزب‌الله از تصمیمی که قاضی بیطار علیه این جنبش در پرونده انفجار بیروت خواهد گرفت، آگاه است.

 

 

 

 

از حدود یکسال پیش سمیر جعجع و برخی دیگر از رهبران قوات اللبنانیه مباحثی مبنی بر جنگ علیه حزب الله و طرفداران آن اعم از ارتش، جنبش امل و مردم عادی را مطرح کرده اند. به نظر می رسد با توجه به شرایط فعلی که با ابتکار حزب الله سوخت ایران وارد لبنان شده و کشور در حال خروج از بحران بود، سناریوی بازپرس بیطار کلید خورد. قاضی بیطار چند روز پیش در اقدامی غیرمعمول دیداری با سفیر مداخله گر امریکا در بیروت داشت. وی پس از این دیدار احکام بازداشت برخی از شخصیت های وابسته به طیف مقاومت را صادر کرد که به شدت مورد اعتراض شخصیت ها و احزاب مختلف لبنان قرار گرفت.

 

اما سمیر جعجع در حالی که انگشت‌های اتهام به سمت وی دراز است در اولین اظهارات خود حوادث امروز در منطقه الطیونه را محکوم کرد! بر اساس گزارش النشره، وی مدعی شد که دلیل اصلی حوادث امروز بیروت سلاح آزاد و گسترده‌ای است که در هر زمان و مکانی شهروندان را تهدید می‌کند. جعجع در ادامه از رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، وزرای دفاع و کشور خواست تحقیقاتی کامل برای شناسایی مسؤولان این موضوع انجام دهند.

 

امیل لحود: هر چه در لبنان رخ می‌دهد، دارای یک بعد اصلی است و آن، تضعیف مقاومت به هر نحوی است

امیل لحود رئیس جمهور پیشین لبنان در واکنش به حوادث روز پنجشنبه بیروت و کشته شدن چند غیر نظامی گفت که دستگاه قضا باید عاملان تیراندازی امروز را بازخواست کند.

لحودکه خبرگزاری اسپوتنیک روسیه مصاحبه می کرد گفت: «تظاهرات، حق قانونی همه است، تظاهرات کنندگان حق دارند به خیابان بیایند و ابراز عقید کنند، ولی اینکه تک‌تیرانداز از پشت بام، آنان را هدف قرار دهد، کاملا مردود است».

وی تصریح کرد، بسیاری از کسانی که در دوران جنگ داخلی لبنان، سردمدار بودند، رؤیای تکرار جنگ داخلی را دارند تا بتوانند دوباره بر سرکار بیایند.

رئیس جمهور پیشین لبنان خاطر نشان کرد، این رؤیا محقق نخواهد شد؛ زیرا در طرف دیگر، انسانهای آگاه و هوشمندی هستند که از خطرهای این مرحله آگاه هستند و به سمت این طرح منحوس کشانده نمی‌شوند.

لحود گفت که منظورش از انسانهای آگاه، نیروهای مقاومت هستند که قطعا به سمت این طرح کشانده نخواهند شد، ولی «این به معنای سکوت در برابر این کارها نخواهد بود». وی تصریح کرد که باید کار را به عدالت و قوه قضائیه محول کرد تا در این زمینه ایفای نقش کنند.

رئیس جمهور پیشین لبنان بر این باور است که «مغز متفکر واقعی این حوادث، دشمنان خارجی و داخلی مقاومت هستند و هر چه در لبنان رخ می‌دهد، دارای یک بعد اصلی است و آن، تضعیف مقاومت به هر نحوی است».

لحود خاطر نشان کرد: «عامل اسرائیلی در اینجا قدرتمند است، ولی کسانی که این اقدامات را انجام می‌دهند، مزدوران داخلی هستند تا وضعیت داخل را بر هم بریزند».

وی در پایان درباره هدف این مزدوران گفت که این افراد در تلاش هستند لبنان را تخریب کنند و جنگ داخلی را به آن بکشانند تا این کشور و مقاومتش را در هم شکنند و تضعیف کرده و کاری کنند که به شروط اسرائیل تن دهد.

 

 

 

نظر شما