شناسهٔ خبر: 50139677 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اروپا: سفر انریکه مورا به تهران در زمان مهمی انجام می‌شود

دیپلمات‌های انگلیس، فرانسه و آلمان نسبت به سفر معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران واکنش نشان دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از جروزالم پست، دیپلمات‌های تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ای به سفر آتی «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به تهران واکنش نشان دادند و آن را سفری معمولی ندانستند.

دیپلمات‌های انگلیس، فرانسه و آلمان در ابتدای بیانیه مشترک خود گفتند: «سفر معاون مسئول سیاست خارجی اروپا به ایران در برهه زمانی خاص انجام می شود و با توجه به وخامت کنونی اوضاع نمی‌توان آن را "مذاکرات معمولی همیشگی" دانست.»

آن‌ها در ادامه مدعی شدند: «از آنجا که مذاکرات وین به مدت ۴ ماه متوقف شده است، این دیدار در زمان مهمی انجام می‌شود. از ۴ ماه پیش به بعد وضعیت در زمینه توافق هسته‌ای بدتر شده است. به همین دلیل این سفر را به عنوان بازدید معمول و تجاری نمی‌بینیم. از نظر ما این یک سفر مهم در زمانی بحرانی است.»

اندکی پیش از این انریکه مورا در پیامی توییتری به سفر خود به تهران در هفته جاری اشاره کرد، خواستار ازسرگیری مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای شد و نوشت: «به تهران سفری خواهم داشت، جایی‌که در این مقطع حساس زمانی با همتای ایرانی خود مذاکراتی خواهم داشت. به عنوان هماهنگ‌کننده توافق هسته‌ای، ضرورت ازسرگیری مذاکرات برجامی را مطرح خواهم کرد.»

سفر آتیِ مورا شب گذشته ازسوی خبرنگاری از الجزیره اعلام شد، او در بخشی از گزارش خود اعلام کرده بود: «هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در زمینه مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای با ایران و همچنین برای انجام تماس‌هایی با دولت جدید ایران به تهران سفر می‌کند.»

آمریکا همواره بدون اشاره به خروج یک‌جانبه خود از این توافق و بی‌توجه به بدعهدی‌های خود، ایران را مسئول مسائل مختلف در این زمینه می‌داند.

به طور مثال، شب گذشته «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید در اظهاراتی با اشاره به موضوع مذاکرات با ایران و نحوه رفتار آمریکا در این راستا گفت: «مسیر مورد انتخاب دولت جو بایدن در قبال ایران همچنان حول دیپلماسی می‌چرخد و بر این امر معتقدیم که این موضوع باید در درجه اول اولویت باشد.»

در حال حاضر ۶ دور مذاکره میان طرف‌های برجامی در وین و با هدف احیای توافق هسته‌ای ایران انجام شده است.

انتهای پیام/

نظر شما