شناسهٔ خبر: 50134259 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

۷۰ درصد جستجوی افراد در شبکه‌های اجتماعی به سمت مطالب بیهوده است/ کاهش سن عضویت در شبکه‌های اجتماعی

رئیس پلیس فتای استان مرکزی گفت: بر اساس آمارها ۶۰ تا ۷۰ درصد جستجوی افراد در شبکه‌های اجتماعی به سمت مطالب بیهوده است، کاربران زمان زیادی را صرف اقدامات بیهوده در فضای مجازی می‌کنند که این جای تأسف است چراکه نیروی کار و جوان جامعه به جای تحصیل و خلاقیت به دنبال مطالب بیهوده در فضای مجازی می‌گردد و این یک سم مهلک است که باید برای آن چاره اندیشی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، امروزه جامعه جهانی به دنبال فناوری اطلاعات و ارتباطات دستخوش تغییر و تحول بنیادین شده و که این تغییر و تحول شیوه و سبک زندگی انسان‌ها و روابط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی افراد جامعه را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است.

فناوری اطلاعات با تمام ویژگی‌های مثبت خود، بسترهایی را برای انجام جرائم و یا انواع عملیات‌هایی واقعی در قالب فضای مجازی ایجاد کرده که این فضا، کاربران جهان را همواره در معرض انواع آسیب‌ها و تهدیدات از جمله سرقت، نشر اکاذیب، کلاهبرداری و سایر جرائم قرار داده و فرصتی را برای مجرمین و تبهکاران به‌منظور سوءاستفاده از این فضا ایجاد کرده است.

به منظور مقابله با مجرمان فضای سایبر که حتی خطرناک‌تر از مجرمان دنیای واقعی هستند، پلیس فتا با هدف ایجاد امنیت و کاهش مخاطرات فعالیت‌ها در فضای مجازی شکل گرفته است که اقدامات ارزشمند این پلیس در برخورد با جرائم اینترنتی دستاوردهای ارزشمندی به همراه داشته است.

جرائم سایبری گونه‌ای از جرائم اینترنتی است که بر اساس آمارها در استان مرکزی کلاهبرداری‌های اینترنتی ۴۸ درصد کل این جرائم سایبری را به خود اختصاص داده و بعد از آن جرائمی چون نشر اکاذیب با ۲۴ درصد و برداشت‌های غیرمجاز با ۱۳ درصد وقوع و سایر جرائم با ۱۵ درصد در رده‌های بعدی هستند.

به مناسبت هفته ناجا سرهنگ احسان آنقی میهمان خبرگزاری فارس استان مرکزی بود و گپ‌وگفتی را با خبرنگار داشت که در ادامه می‌خوانید.

فارس: ضمن تبریک هفته ناجا و آرزوی موفقیت برای سبزپوشان نیروی انتظامی، وضعیت جرائم اینترنتی استان در سال جاری چگونه بوده است؟

آنقی: در طول این ۶ ماه نخست امسال در مقایسه با سال قبل حدود ۱۵ درصد افزایش وقوع جرائم را شاهد بودیم که با اقدامات جهادی پلیس فتا کشفیات جرائم سایبری نیز ۱۳ درصد افزایش داشته است.

 

در این مدت کلاهبرداری‌های اینترنتی ۴۸ درصد، نشر اکاذیب ۲۴ درصد، برداشت‌های غیرمجاز ۱۳ درصد و سایر جرائم ۱۵ درصد کل جرائم را به خود اختصاص دادند.

بیشترین جرائم اینترنتی مربوط به سایت درج آگهی دیوار بوده، متأسفانه افراد اکثر خرید‌های خود را در بستر این است انجام می‌دهند که بعضاً کلاهبرداری‌های زیادی صورت می‌گیرد.

هتک حیثیت رتبه دوم جرائم را به خود اختصاص داده است، قرار دادن تصاویر شخصی به‌ویژه از سوی بانوان موجب سوءاستفاده می‌شود که لازم است افراد بیشتر مراقبت کنند و برای شبکه‌های اجتماعی تأیید دو مرحله‌ای حساب کاربری را انتخاب و رمز‌هایی را انتخاب کنند که به‌راحتی قابل حدس نباشد و توصیه پلیس این است که از انتخاب اعداد، سال تولد و سایر رمزهایی که قابل حدس است خودداری کنند تا مورد طمع سودجویان قرار نگیرند.

در سال ۹۸ بیش از ۷۰ درصد جرائم حوزه سایبر مربوط به برداشت‌های غیرمجاز بود، اما با راه‌اندازی رمز یک‌بار مصرف و رمز پویا این میزان در نیمه نخست امسال به ۱۳ درصد کاهش پیدا کرده که اتفاق خوبی بود.

متأسفانه بیشترین کلاهبرداری سایبری مربوط به خرید از سایت‌های اینترنتی مانند دیوار است و به‌رغم هشدارهایی که بارها داده شده و ذیل این سایت‌ها اقدام به کلاهبرداری از اعتماد مردم به این سایت‌ها چه به عنوان فروشنده چه به عنوان خریدار بوده است، توصیه ما این است که خریدها از سایت حتماً به صورت حضوری باشد و قبل از رؤیت جنس از پرداخت هرگونه وجه خودداری شود.

فارس: جایگاه استان در برخورد با جرائم اینترنتی در کشور در چه رتبه‌ای قرار دارد؟

آنقی: طی ۶ ماه نخست امسال به‌رغم افزایش وقوع جرائم سایبری که به‌نوعی تناسبی با جمعیت جغرافیای استان ندارد، در حوزه کشف جرائم سایبری در رتبه اول کشور قرار گرفتیم که این کسب رتبه با همراهی سایر دستگاه‌ها به صورت ویژه دستگاه قضایی بوده است.

بر اساس آمار موجود، طی نیمه نخست امسال بالغ‌ بر ۱۳ میلیارد ریال از وجوهی که از مردم کلاهبرداری شده بود، با هماهنگی مراجع قضایی به شکات و مالباختگان بازگشت داده شد.

فارس: مردم در صورت مواجه شدن با جرم در بستر فضای مجازی چه اقدامی باید انجام دهند؟

آنقی: در ابتدا باید پیامک واریز و برداشت‌های حساب بانکی آنها فعال باشد تا در جریان تراکنش‌ها قرار گیرند، در صورتی که متوجه شدند حسابی از آنها برداشته شده است، باید در ساعت اولیه با مرکز فوریت‌های پلیس فتا که به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی مردم است تماس بگیرند و از طریق شماره ۰۹۶۳۸۰ مشاوره لازم را کسب کنند.

در صورت تماس با مرکز فوریت‌های پلیس فتا بلافاصله حساب افراد کلاهبردار مسدود می‌شود که این اقدام خوبی است که می‌تواند از جابه جایی پول از سوی کلاهبردار جلوگیری کند.

 

به مردم توصیه داریم خرید‌های خود را حتماً از طریق سایت‌ها و شبکه‌های معتبر انجام دهند، سایت‌های فاقد نماد اعتماد سایت‌های معتبری برای خرید در بستر فضای مجازی نیستند که پلیس توصیه می‌کند مردم در بستر این فضاها مبادلاتی را انجام ندهند.

نکته‌ای که باید به آن اشاره شود این است که مردم در برخی مواقع بستر سوءاستفاده سارقین را فراهم می‌کنند، زمانی که از لحظه لحظه زندگی خود فیلم گرفته و از مسافرت‌ها و سفرها و کنار دریاهای خود عکس می‌گیرند و در بستر فضای مجازی منتشر می‌کنند، این پیام را با سارقین می‌دهند که منزل خالی است و فرصت سرقت فراهم است و سارقان بر مبنای اطلاعاتی که از شبکه‌های اجتماعی می‌گیرند، دست به سرقت می‌زنند.

در مورد سایت‌ها نیز باید گفت سایتی به مانند دیوار تنها مرجع درج آگهی است و مسئولیتی در قبال معاملات ندارد، برخی‌ها با هویت جعلی و با شماره جعلی در نوع سایت‌ها اقدام به فروش کالا و خدمات می‌کنند که می‌طلبد افراد هوشیار باشند، هرچند پلیس درخواست‌هایی را برای احراز هویت داشته و به دنبال راهکارهایی برای کاهش جرائم در این بستر است.

فارس: با توجه به فعالیت کانال‌های تخریب‌ها پلیس فتا چه برخوردی با فعالان این کانال‌ها دارد؟

آنقی: در درجه اول پلیس از مردم می‌خواهد از این کانال‌ها که بدون شناسنامه و هویت هستند، استقبال نکرده و اعتماد به کانال‌های تخریبگر نکنند، در این کانال‌ها بعضاً اخباری بدون سند درج می‌شوند که تنها با آبروی افراد بازی می‌شود، مردم با استقبال نکردن از این اخبار بدون سند کمک بزرگی به پلیس در برخورد با آنها می‌کنند.

مردم باید اخبار و اطلاعات را از سایت‌های شناسنامه‌دار دنبال کنند، ضمن اینکه پلیس نیز برخورد جدی با این کانال‌ها خواهد داشت.

فارس: چند درصد از مردم عضو شبکه‌های اجتماعی هستند؟

آنقی: امروزه سن استفاده از فضای مجازی کاهش یافته، در حال حاضر میانگین سن استفاده از اینستاگرام به حدود ۱۰ سال رسیده، ۴۰ میلیون نفر در کشور عضو پیج‌های اینستاگرام هستند، در استان بالای ۵۰ درصد از جمعیت عضو شبکه‌های اجتماعی هستند، کرونا و تعطیلی کلاس‌ها باعث شد سن استفاده از شبکه‌های اجتماعی کاهش یابد که لازم است خانواده‌ها هوشیار باشند و آموزش‌های استفاده از این شبکه‌ها را به فرزندان خود بدهند و نحوه رفتار فرزندان خود در این شبکه‌ها نظارت کنند.

 

بر اساس آمارها ۶۰ تا ۷۰ درصد جستجوی افراد در شبکه‌های اجتماعی به سمت مطالب بیهوده است، کاربران زمان زیادی را صرف اقدامات بیهوده در فضای مجازی می‌کنند که این جای تأسف است چراکه نیروی کار و جوان جامعه به جای تحصیل و خلاقیت به دنبال مطالب بیهوده در فضای مجازی می‌گردد و این یک سم مهلک است که باید برای آن چاره اندیشی شود.

فارس: وضعیت چتر امنیتی پلیس فتای استان در شهرها چگونه است؟

آنقی: هم اکنون 9 شهرستان استان دارای پلیس فتا هستند که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تلاش داریم در سه شهرستان فراهان، آشتیان و کمیجان نیز پلیس فتا را راه‌اندازی و تجهیزات و امکانات آن را فراهم کنیم.

انتهای پیام/ 

نظر شما