شناسهٔ خبر: 50119220 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

خبرنامه

صاحب‌خبر -

رهبر کره‌شمالی: آمریکا عامل تمام تنش‌ها در شبه‌جزیره کره است
رهبر کره‌شمالی خواستار تقویت قابلیت‌های نظامی کشورش برای مقابله با آنچه "نیروهای متخاصم" علیه پیونگ‌یانگ خواند، شد اما گفت این اقدام برای تدارک جنگی علیه کره‌جنوبی یا ایالات متحده نیست.این اظهارات کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی طی سخنانی در یک نمایشگاه توسعه دفاعی به مناسبت هفتاد و ششمین سالروز تاسیس حزب حاکم کارگران مطرح شد و در آنجا او از سئول و واشنگتن بابت مانورهای نظامی مشترک و توسعه تسلیحاتی انتقاد کرد.کیم جونگ اون گفت: ایالات متحده مکرراً اعلام کرده است که با کشور ما دشمنی ندارد، اما هیچ زمینه رفتاری وجود ندارد که باور کنیم چنین نیست. برای فرزندانمان باید قوی باشیم. ما ابتدا باید قوی باشیم.رهبر کره شمالی گفت: تهدیدات نظامی پیش روی کشور ما، نسبت به آنچه ما ۱۰ سال، پنج سال یا حتی سه سال پیش دیدیم، متفاوت است. تنشها در شبه جزیره کره به آسانی حل و فصل نخواهد شد و علت آن آمریکاست.او سئول را به "دورویی و استانداردهای دوگانه" متهم کرد، چون مرتبا اقدام به تقویت قابلیتهای نظامی خود میکند اما حرف از "صلح، همکاری و شکوفایی" میزند. کیم با ابراز تاسف گفت اگر کره جنوبی به "نقض حقوق ما در دفاع از خود" ادامه دهد، کره شمالی با "اقدامات شدید" پاسخ خواهد داد.

رئیس‌جمهوری برزیل به جنایت علیه بشریت متهم شد
دیوان بین المللی کیفری ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری برزیل را به دلیل نقش چالش برانگیزش در تخریب جنگل های آمازون، به جنایت علیه بشریت متهم کرد.این اولین پرونده ای است که در قالب آن، ارتباط جنگل زدایی با از دست رفتن زندگی به وضوح مورد توجه قرار می گیرد.انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از سوختن و کشاورزی در مقیاس صنعتی در آمازون بیش از مجموع انتشارات سالانه ایتالیا یا اسپانیاست. همچنین جنگل زدایی در این منطقه به انتشار مقادیر زیادی دی اکسید کربن منجر شده است.کنشگران عدالت زیست محیطی اتریشی موسوم به «آلرایس» روز سه شنبه شکایتی رسمی را در دادگاه لاهه تنظیم کردند و خواستار رسیدگی مراحل قضایی علیه بولسونارو و دولت وی به دلیل اقدامات مرتبط با تاثیر منفی تغییرات اقلیمی در سراسر جهان شدند.در این متن اعتراضی، رهبر برزیل به راه اندازی کمپینی گسترده متهم شده که نتیجه آن قتل مدافعان محیط زیست و به خطر افتادن جمعیت جهانی به واسطه انتشارات ناشی از جنگل زدایی بوده است.این پرونده به محققان امکان می دهد ارتباط بین رویدادهای شدید آب و هوایی از یک سو و گرمایش جهانی و تخریب محیط زیست از سوی دیگر را اثبات کنند.

دفاع نخست وزیر ژاپن از برنامه هسته ای این کشور
نخست وزیر جدید ژاپن ضمن دفاع از سیاست‌های حامی انرژی اتمی‌اش، تاکید کرد، آغاز به کار مجدد نیروگاه‌های هسته‌ای که از زمان فاجعه فوکوشیما در سال ۲۰۱۱ میلادی تعطیل شده‌اند، امری حیاتی و ضروری است. مبحث انرژی به یک موضوع کلیدی در رقابت‌های اخیر بر سر رهبری حزب حاکم "لیبرال دموکرات" ژاپن تبدیل شد؛ رقابتی که در جریان آن فومیو کیشیدا رقیب خود تارو کونو، وزیر سابق واکسیناسیون را که مخالف انرژی هسته‌ای است، شکست داد و نخست وزیر ژاپن شد.کیشیدا برای نخستین بار از زمانی که به نخست وزیری رسیده در پارلمان حاضر شد و در پاسخ به سوالات اپوزیسیون گفت: بسیار مهم و ضروری است که ما فعالیت نیروگاه‌های اتمی‌مان را از سر بگیریم.این اظهارات کیشیدا در پاسخ به سوالات یوکیو ادانو، رهبر اصلی‌ترین حزب اپوزیسیون ژاپن موسوم به "حزب مشروطه دموکراتیک ژاپن" پیرامون سیاست دولت در مورد انرژی پایدار و اینکه آیا انرژی هسته‌ای بخشی از این برنامه است یا خیر، مطرح شد.انرژی هسته‌ای در ژاپن موضوعی بحث‌برانگیز شده است به ویژه از زمان زلزله سال ۲۰۱۱ میلادی در مناطق ساحلی ژاپن در کنار اقیانوس آرام که منجر به سونامی شد که باعث انفجار یک نیروگاه اتمی در منطقه فوکوشیما واقع در شمال توکیو شد و یکی از بدترین رویدادهای اتمی جهان را رقم زد.

کره جنوبی خواستار از سرگیری مذاکرات با کره شمالی
دولت کره جنوبی پس از اینکه رهبر کره شمالی، سئول را به "ریارکاری" و "استاندارهای دوگانه" متهم کرد، پیشنهاد کرد که کره شمالی گفت‌وگو میان کره‌ای را برای از بین بردن اختلافات و تقویت درک متقابل از سر بگیرد.در واکنش به سخنان کیم، یک مقام رسمی در "وزارت اتحاد" کره جنوبی گفت: برخورد با روابط بین دو کره‌، با در نظر گرفتن استانداردهای یک جانبه می‌تواند دشوار باشد. این موضع اساسی دولت است که حل و فصل روابط بین دو کره تا زمانی که هر دو کره بر استانداردهای یک طرف به خود پافشاری کنند، دشوار است. ما چنین مشکلی را از طریق حل اختلافات، گفت‌وگو و همکاری بین دو کره مرتفع خواهیم کرد.این مقام رسمی افزود که به نظر می‌رسد سخنان اخیر کیم با هدف تشویق و اجرای طرح پنج ساله جدید راهبردی کره شمالی درخصوص کوچک سازی سلاح‌های هسته‌ای و تولید کلاهک‌های هسته‌ای فوق بزرگ که در طول هشتمین کنگره حزب کارگران در ژانویه ارائه شد، انجام شده است.

 

نظر شما