شناسهٔ خبر: 50118456 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دیدارهای مقام صهیونیستی با سالیوان و پلوسی؛ ایران و برجام محور گفتگوها

نیویورک – ایرنا – یائیر لاپید وزیر خارجه رژیم صهیونیستی که به آمریکا سفر کرده است، در نخستین روز حضورش در واشنگتن با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت بایدن و نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان دیدار و اظهارات و ادعاهای ضد ایرانی این رژیم را تکرار کرد.

صاحب‌خبر -

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در حساب کاربری خود در توییتر درباره دیدارهایش نوشت در اولین دیدار خود در واشنگتن با جک سالیوان دیدار کردم.
وی با طرح اتهامات دروغین و ساختگی علیه جمهوری اسلامی ایران ادعا کرد در مورد چند مساله امنیتی از جمله تهدیدها از جانب ایران صحبت کردیم.
وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در ادامه فرافکنی های این رژیم علیه برنامه هسته ای صبح آمیز هسته ای ایران مدعی شد نگرانی اسرائیل درباره مسابقه ایران به سوی توانایی هسته‌ای و اینکه در حال رسیدن به آستانه هسته‌ای است را به اشتراک گذاشتم.
در حالی که مقامات رژیم صهیونیستی در آستانه از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین درصدد ایران هراسی بر آمده اند، روزنامه صهیونیستی جروزالم پُست به نقل از «یوسی کوهن» رئیس سابق سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی موساد تصریح کرد که ایران همچنان از دست‌یابی به بمب هسته‌ای فاصله دارد.
پیشتر نیز رئیس اطلاعات نظامی این رژیم ۱۰ مهر امسال برخلاف مواضع مقام‌های دیگر این رژیم تاکید کرده بود که ایران به سمت ساخت بمب اتمی حرکت نمی‌کند.  
وزیر خارجه رژیم صهیونیستی مدعی شد ما درباره ضرورت طرح جایگزین توافق هسته ای ایران گفتگو کردیم. همچنین درباره طرح من در خصوص نوار غزه - "اقتصاد برای امنیت" - و راههای تقویت اتحاد بین آمریکا و اسرائیل بحث کردیم.

بیانیه کاخ سفید در مورد دیدار سالیوان و وزیر خارجه رژیم اسرائیل
امیلی هورن سخنگوی مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در بیانیه ای اعلام کرد جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت بایدن با یائیر لاپید وزیر خارجه رژیم اسرائیل در واشنگتن به منظور بحث در مورد مسائل منطقه ای و جهانی  مهم راهبردی برای آمریکا و اسرائیل دیدار کرد. 
بر اساس بیانیه کاخ سفید ، سالیوان بر حمایت بی دریغ آمریکا از امنیت اسرائیل و تعهد این کشور برای تقویت همه جنبه های مشارکت دوجانبه واشنگتن – تل آویو تاکید کرد.  در بیانیه کاخ سفید آمده است که طرفین درباره تعمیق روابط اسرائیل با امارات، بحرین و مراکش بحث و همچنین توافق کردند به همکاری نزدیک برای تقویت و گسترش روابط مسالمت آمیز بین اسرائیل و کشورهای جهان عرب ادامه خواهند داد.
کاخ سفید با بیان اینکه طرفین درباره وضعیت کنونی غزه بحث کردند، مدعی شد سالیوان در این دیدار بر اهمیت انجام اقدامات عملی برای بهبود زندگی فلسطینیان تاکید کرد.
بر اساس این بیانیه ، دو طرف با تکرار ادعاهای خود علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران موافقت کردند که به مشورت های نزدیک در مورد ایران و سایر مسائل مهم تأثیرگذار بر امنیت و ثبات منطقه ادامه دهند.

دیدارهای مقام صهیونیستی با سالیوان و پلوسی؛ ایران و برجام محور گفتگوها

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی همچنین گفت که با نانسی پلوسی رییس کنگره آمریکا دیدار و گفتگو کرده است.
این مقام صهیونیستی تصریح کرد که پلوسی یک دوست بزرگ اسرائیل است. من شخصا از وی و تمام اعضای کنگره برای حمایت از سامانه گنبد آهنین تشکر کردم.
وی  در ادامه ادعاهای خود افزود به پلوسی گفتم  باید در مورد ایده گسترش دایره صلح و اینکه اجازه ندهیم ایران در آستانه اتمی شدن قرار گیرد، متحد شویم.
وزیر خارجه رژیم صهیونیستی همچنین در کنفرانس خبری مشترکی با نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خطاب به وی گفت می دانم روابط خاص اسرائیل و آمریکا چقدر برای شما مهم است و شما یکی از بزرگ ترین حامیان اسرائیل هستید.
این مقام صهیونیستی در این مصاحبه نیز ادعاهای خود را علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران تکرار کرد.
نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در جمع خبرنگاران افزود: روابط آمریکا و اسرائیل بر پایه امنیت مشترک و ارزش های مشترک بنا شده است.
وی اضافه کرد کنگره به روابط با اسرائیل افتخار می کند و حمایت از اسرائیل همیشه مورد حمایت هر دو حزب (دموکرات و جمهوری خواه) بوده است و این حمایت همچنان ادامه دارد. ما در سال ۲۰۱۶ در دولت باراک اوباما به یک توافق رسیدیم و همچنان مانند منافع ملی خود به حمایت از اسرائیل ادامه می دهیم.
پلوسی با ابراز خشنودی از سفر وزیر خارجه رژیم اسرائیل به آمریکا گفت که برای برخی از ما حمایت از اسرائیل در "دی ان ای" خون ماست و احزاب آمریکا (جمهوری خواه و دموکرات ) در این مورد اتفاق نظر دارند.

رژیم اسرائیل پس از اظهارات «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر تمایل مشروط ایران برای از سرگیری گفت و گوهای هسته‌ای در وین و در پی ناکامی‌هایش در عرصه‌های منطقه‌ای و بین المللی تلاش خود را برای انجام پروپاگاندا علیه برنامه‌های هسته‌ای کشورمان و فعالیت‌های دیپلماتیک دو چندان کرده است. 
ادعاهای تکراری مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی درخصوص دستیابی ایران به سلاح هسته ای درحالی مطرح می شود که جمهوری اسلامی ایران در عالی ترین سطح بارها تاکید کرده است که سلاح هسته ای را حرام می داند.
از سوی دیگر مقامات واشنگتن و تل آویو در شرایطی این ادعاهای بی اساس را تکرار می کنند که هیچ اشاره ای به زرادخانه های مملو از کلاهک های هسته ای به عنوان بزرگترین تهدید برای امنیت خاورمیانه نمی کنند؛ زرادخانه هایی که هیچ گونه اطلاعاتی درباره تعداد سلاح های هسته ای انباشته شده در آن، به افکار عمومی جهان ارائه نمی شود.
رژیم صهیونیستی که همواره از مخالفان برجام بوده، پس از سناریوسازی های ناکام خود اکنون پیش از آغاز دوباره مذاکرات برجامی، بیش از گذشته در تقلا و تحرک برای تاثیرگذاری بر واشنگتن است.
به رغم همه تلاش های بدخواهان ملت بزرگ ایران برای به نتیجه رسیدن کارزار  سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران و اعمال تحریم های یکجانبه غیرقانونی، این کارزار با شکست مواجه شده و آنها را در رسیدن به آرزوهایشان ناکام گذاشته است.

نظر شما