شناسهٔ خبر: 50117028 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

اعمال قیمت جدید لبنیات از هفته آینده

دبیر انجمن صنایع لبنی با تشریح دلایل عدم اعمال قیمت های جدید فرآورده های لبنی در بازار گفت: توزیع محصولات جدید و جایگزینی آنها در بازار بین یک تا دو هفته زمان می برد.

صاحب‌خبر - رضا باکری درباره اینکه چرا کاهش ۱۰ درصدی قیمت سه فرآورده لبنی که قرار بود از شنبه هفته جاری اعمال شود، در بازار اتفاق نیفتاده است؟، گفت: میان تولید و توزیع محصول همواره فاصله‌ای وجود دارد و اینگونه نیست که وقتی محصولی در کارخانجات تولید می‌شود به فاصله اندکی در بازار عرضه شود. وی ادامه داد: به عنوان مثال محصول پنیر بعد از تولید حدود یک هفته در قرنطینه می‌ماند و برای ماست این مدت قرنطینه ۴۸ ساعت و برای شیر معمولاً ۲۴ است بنابراین این محصولات به تدریج وارد بازار می‌شوند. باکری اضافه کرد: علاوه بر این محصولات قبلی که توزیع شده در بازار هستند و خیلی از فروشگاه‌ها هنوز محصولات قبلی خود را نفروخته اند که باید آنها را نیز به فروش برسانند، پس برای اینکه محصولات با نرخ جدید توزیع و در بازار جایگزین شوند و اختلالات فعلی برطرف شود بین یک تا دو هفته زمان لازم است و بعد از این مدت جایگزینی به طور کامل انجام می‌شود و مردم شاهد اعمال نرخ‌های جدید خواهند بود. وی تاکید کرد که تا آخر هفته آینده جایگزینی در این حوزه به طور کامل اتفاق می‌افتد. دبیر انجمن صنایع لبنی کشور به این پرسش که مردم نگران هستند با اعمال نرخ‌های جدید، سه قلم کالایی که مشمول کاهش قیمت شده اند کمیاب شود و در دسترس مردم نباشد، چگونه این مساله را مدیریت خواهید کرد؟، پاسخ داد: نگرانی در این زمینه وجود ندارد چرا که اتفاقی برای تولید رخ نداده که با کاهش تولید و یا کمیاب شدن کالاها مواجه باشیم، کاهش قیمتی که رخ داده در حوزه شبکه توزیع و فروشگاهی بوده و ربطی به تولید ندارد. باکری افزود: فاصله قیمت محصولات از تولید در کارخانجات تا مصرف کننده ۲۵ درصد است که ۱۵ درصد آن هزینه فروشگاه و ۱۰ درصد نیز هزینه حمل و توزیع است و کاهش ۱۰ درصدی نیز در این دو حوزه اعمال شده که با همکاری شبکه فروشگاهی و توزیع بوده و آنها به اجرای این طرح کمک کرده اند. رییس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای هم روز گذشته از عرضه سه قلم محصول پرمصرف لبنی با تخفیف ۱۰ درصدی جهت رفاه حال هموطنان از هفته آینده خبر داد. امیرخسروفخریان در خصوص اینکه چرا تا به امروز در فروشگاه های زنجیره ای خبری از این سه محصول با تخفیفات اعلامی نیست، گفت: تطبیق تولید با بازار به صورت آنی امکان پذیر نیست برای مثال تولید کننده پنیر UF را به مدت پنج روز، ماست را ۴۸ ساعت و شیر را ۲۰ ساعت قرنطینه نگه می دارد و سپس در بازار عرضه می کند. فخریان با بیان اینکه طی اعلام انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران از روز چهارشنبه محصولات به تدریج برای عرضه در اختیار فروشگاه های زنجیره ای قرار می گیرد، افزود: از تاریخ اشاره شده از آن سه قلم اعلامی ابتدا شیر و روزهای بعد ماست و سپس هفته آینده پنیر در سطح فروش قرار می گیرد. وی در خصوص میزان تناژ عرضه این محصولات به صورت روزانه گفت: این سه قلم سالانه در کشور ۱.۴ میلیون تن تولید می شوند بنابراین روازنه انتظار تولید ۴۵۰۰ تن توسط کارخانه و عرضه این میزان در فروشگاه های زنجیره ای را داریم. فخریان با بیان اینکه فروشگاه های زنجیره‌ای عضو این اتحادیه با کاهش حاشیه سود خود، ۵ درصد تخفیفات اعمال می کنند، افزود: ۵ درصد تخفیف نیز از سهم توزیع شرکت‌های لبنی اعمال می شود. رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای در ادامه گفت: این قیمت ها براساس قیمت شیرخام درب گاوداری ۶۴۰۰ تومان و هر یک دهم درصد چربی ۸۰۰ ریال و نرخ روز مواد بسته بندی و نرخ ارز دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ توافق شده است. بنا بر اعلام روابط عمومی اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای، فخریان همچنان افزود: قبلا نیز اعلام آمادگی شده است که هر میزان از نرخ مصوب درج شده روی کالا کاهش یابد، با در نظر گرفتن تخفیفات رایج و با نرخ جدید کاهش یافته در شعب تحت پوشش اعضای این اتحادیه عرضه خواهد شد. گفتنی است این تصمیم در راستای حفظ لبنیات در سبد خانوار اخذ شده که سه قلم فرآورده شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی ۱. درصد چربی به قیمت ۷۴۰۰ تومان و ماست دبه‌ای ۲.۵ کیلویی ۱.۵ درصد چربی به قیمت ۳۰ هزار و ۶۰۰ تومان و پنیر لیوانی UF ۴۰۰ گرمی نسبتا چرب به قیمت ۲۰ هزار تومان توزیع می شود.

نظر شما