شناسهٔ خبر: 50112105 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲۰ مهرماه با اخبار مهم کرونا در استانها

ایرنا- استانها -افزایش دوباره تعداد مبتلایان و قربانیان کرونا کشور در دو سه روز اخیر را می‌توان نتیجه بی‌توجهی و عادی انگاری عده‌ای از مردم به شیوه نامه‌های بهداشتی و انجام سفرهای غیر ضرور دانست، رفتارهایی که در صورت تداوم ممکن است به ایجاد دوباره موج ششم این بیماری بیانجامد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان‌های ایرنا، شیوع کرونا در کشور با سرعت بخشی به جریان واکسیناسیون در روزهای گذشته تا حدی نزولی شده بود اما افزایش آمار جانباختگان در یکی دو روز اخیر این هشدار را می دهد که خطر همچنان در کمین است و نباید از موج ششم که به احتمال با سرمای هوا همراه است، غافل شد.

در زمان حاضر شمار شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی هم کاهش یافته است و  واکسیناسیون گروه‌های مختلف سنی و هدف با سرعت و جدیت ادامه دارد اما نباید به بهانه تزریق واکسن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری را فراموش کرد.

یک متخصص بیماری‌های عفونی هم در این زمینه گفت که در برخی از جمله افراد مسن یا دارای نقص ایمنی ممکن است واکسن ایمنی لازم را ایجاد نکند.

محسن ابراهیم‌زاده با تأکید براینکه تنها به تزریق واکسن نباید اطمینان کرد، اظهار داشت: واکسن زمانی می‌تواند تأثیربخش باشد که واکسیناسیون جمعی اتفاق بیفتد رسیدن به این نقطه هم زمان‌بر است و در این راه همچنان باید مراقب باشیم، چون هنوز ما با مواردی مواجه هستیم که با وجود تزریق دو دوز واکسن همچنان بیمار شدند.

هم اکنون هفت شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۸ شهر در وضعیت زرد و ۸۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

۲۰ مهرماه با اخبار مهم کرونا در استانها

 وضعیت واکسیناسیون و روند آن 

براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون عمومی در طی ماه های اخیر از شمار مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته است که  ادامه این روند می‌تواند به کاهشی شدن هرچه بیشتر این آمار کمک کند.

به گفته معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با ورود شصت و پنجمین محموله وارداتی واکسن کرونا، میزان ورود این دارو به ۹۲ میلیون و ۸۴۸ هزار و ۶۰۶ دُز رسید.

مهرداد جمالی ارونقی با بیان اینکه تاکنون تمام محموله‌های وارداتی به صورت حمل یک‌سره تحویل نمایندگان وزارت بهداشت شده است، خاطرنشان‌کرد: از بهمن‌ماه ۹۹ که واردات واکسن کرونا آغاز شده است تا ۲۰ مهرماه سال جاری ۸۱ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۳۹۶ دُز سینوفارم چین در ۳۸ محموله به کشور وارد شده است و تا پایان هفته نیز ۶ میلیون دُز دیگر از این نوع دارو تحویل داده می شود.

در ادامه تزریق واکسن به جامعه هدف و  سرعت بخشی به این جریان ، ۶۶ درصد از اتباع بیگانه دلیجان در خمین واکسن دریافت کردند که رئیس مرکز بهداشت شهرستان دلیجان در این خصوص گفت :چهار هزار نفر معادل ۶۶ درصد از مجموع جمعیت اتباع افغان این شهرستان دُز نخست واکسن کرونا را دریافت کردند.

دکتر مرتضی اسحاقی اظهار داشت: اتباع کشور افغانستان که به‌ صورت مجاز در این شهرستان سکونت دارند، می‌توانند پس از دریافت کد خانوار از مراکز بهداشتی مربوطه برای تزریق واکسن به مرکز تجمیع واکسیناسیون تزکیه در دلیجان مراجعه کنند.
 فرماندار ماکو هم با اشاره به این‌که با تلاش مسوولان هیچ مشکلی در تامین واکسن کرونا نداریم، گفت: تاکنون در این شهرستان ۷۳ درصد شهروندان دُز اول و ۲۴ درصد هم دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

علی محمدی ایروانلو اظهار داشت: در حال حاضر واکسیناسیون در ۴۶ خانه بهداشت، مرکز جامع خدمات سلامت و پایگاههای تجمیعی انجام می شود.

کاهش ۵۰ درصدی شمار مبتلایان به کرونا بر اثر سرعت بخشی به واکسیناسیون خبر دیگری از ادامه روند تزریق واکسن در استان آذربایجان شرقی است .

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی افزود:تاکنون ۷۶ درصد افراد بالای ۱۸ سال در آذربایجان شرقی علیه کرونا واکسینه شده اند و تعداد افرادی که هر ۲ دُز واکسن را دریافت کرده اند، ۳۱ درصد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل هم اعلام کرد: از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون یک میلیون و ۷۶ هزار و ۵۲۱ دُز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در استان اردبیل استان تزریق شده است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده افزود: تاکنون ۷۵۶ هزار و ۱۸ دُز واکسن نوبت اول و ۳۲۰ هزار و ۵۰۳ دُز واکسن نوبت دوم در استان اردبیل تزریق شده است.

وی با اشاره به تداوم فرایند واکسیناسیون کرونا در استان اردبیل و افزایش سرعت واکسیناسیون در این استان با اختصاص محموله‌های پرتعداد واکسن کرونا به استان افزود: امیدواریم با ادامه همین روند، تا آخر همین ماه، تمام گروه‌های سنی و بسیاری از گروه‌های شغلی واکسینه شوند.

بنا بر اعلام  رییس مرکز بهداشت خوزستان ، تاکنون حدود ۶۹ درصد جمعیت شهری و ۴۶ درصد جمعیت روستایی خوزستان حداقل یک دُز واکسن را دریافت کردند.

 دکتر محمد علوی با اعلام اینکه ظرفیت آن را داریم که تا روزی ۱۰۰ هزار دُز واکسن را در استان تزریق کنیم از مردم درخواست می‌شود زمان دریافت واکسن را به عقب موکول نکنند.

در سرپل ذهاب هم ۶۵ درصد جمعیت هدف بالای ١٢ سال  واکسینه شدند که این مطلب را معاون شبکه بهداشت و درمان سرپل‌ذهاب اعلام کرد و اظهار داشت: این درصد جمعیت هدف بالای ١٢ سال در این شهرستان است که با دریافت دُز اول و دوم واکسن علیه ویروس کرونا واکسینه شدند.

دکتر محسن مرادی با قرمز اعلام کردن وضعیت کرونایی استان افزود: با توجه به خطر کرونا، دُز سوم واکسن برای کادر بهداشت و درمان این شهرستان آغاز شده است.

وی همچنین اظهار داشت: با هماهنگی های انجام شده واکسیناسیون دانش آموزان شهرستان آغاز شده و تاکنون بیش از سه هزار و ۲۰۰ نفر و حدود ۴۵ درصد دُز اول واکسن را دریافت کرده‌اند.

در قشم و بنا بر اظهارات مدیر شبکه بهداشت و درمان این جزیره تا امروز بیش از ۱۴۰ هزار و ۶۹۷ دُز واکسن در این شهرستان تزریق شده است که از این تعداد ۱۰۱ هزار و ۷۶۱ نفر دُز اول واکسن را دریافت کرده‌اند.

حمیدرضا بهزادی افزود: بیش از ۸۳ درصد مردم قشم، دُز اول واکسن خود را دریافت کرده‌اند که پس از تزریق دُز دوم، ایمنی مردم قشم به سطح قابل قبولی می‌رسد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی هم گفت: ارومیه، تکاب و خوی، سه شهرستان پیشتاز استان در واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ به شمار می روند به طوری که در ارومیه، میزان تزریق واکسن به بیش از ۸۳ درصد رسیده است.

دکتر جواد آقازاده  افزود: در ارومیه تا ۱۷ مهر امسال، ۸۳.۱ درصد، تکاب نزدیک به ۷۶ درصد و در خوی نیز ۷۵ درصد واجدان شرایط، واکسن کرونا تزریق کرده اند.

مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان گفت: ٨١ درصد از جمعیت هدف این استان دُز اول واکسن کرونا را دریافت کردند.

دکتر حسن رخ شاد ر اظهار داشت: دُز اول واکسن کرونا تاکنون به یک میلیون و ٧٣٠ هزار نفر از جمعیت ١٢ سال به بالای استان گیلان تزریق شده است.

وی با بیان اینکه پوشش کلی واکسیناسیون شامل دریافت هر ٢ دُز واکسن نیز در گیلان به بیش از ٣٢ درصد رسید افزود: تاکنون ۶۹۸ هزار نقر در این استان هر ٢ دُز واکسن کرونا را دریافت کردند.

تهران/ جانشین شهردار پایتخت در ستاد مدیریت بحران کرونای شهرداری با اشاره به اجرای پویش واکسیناسیون با شعار «تهران دوباره جان می گیرد»، گفت: تاکنون ۲۰ هزار نفر از افراد آسیب‌پذیر این کلانشهر از جمله کارگران فصلی، اتباع خارجی و معتادان کمپ‌ها بر علیه ویروس کرونا واکسینه شدند.

علی نصیری اظهار داشت: معتادان پاتوق‌ها، کودکان کار و خانواده آنان، کارتن خواب‌ها و حاشیه نشین‌ها از دیگر اقشار زیر پوشش این طرح هستند که شناسایی و توسط نیروهای واحدهای سیار واکسینه شدند و این طرح ادامه می یابد.

اصفهان / دبیر پروژه مهر تحصیلی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان هم از واکسیناسیون نیمی از دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال دوره متوسطه اول و دوم در استان خبر داد.

محمدرضا ناظم‌زاده  با اشاره به جمعیت دانش‌آموزی بالای ۱۲ سال در استان افزود: بیش از ۳۰۰ هزار دانش‌آموز در ۲ دوره آموزش متوسطه اول و دوم در استان در جمعیت هدف برای دریافت واکسن قرار دارند که تاکنون  ۵۰ درصد از آنها برای دریافت واکسن مراجعه کرده‌اند.

خراسان شمالی / رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی نیز از آغاز مرحله سوم واکسیناسیون گروه‌های هدف در بخش‌های درمانی این استان در برابر کرونا خبر داد.

دکتر سیداحمد هاشمی اظهار داشت: هم اینک تمامی گروه‌های هدف فعال در بخش‌های درمانی استان که از دومین دُز واکسن تزریقی آنها ۶ ماه گذشته است، می توانند با مراجعه به مراکز تجمیعی واکسیناسیون دُز سوم واکسن را تزریق کنند.

بر اساس آمار اعلامی وزارت بهداشت  تا کنون ۴۶ میلیون و ۲۵۰ هزار و ۵۰۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲۰ میلیون و ۷۷۸ هزار و ۸۸۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶۷ میلیون و ۲۹ هزار و ۳۸۱ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته، یک میلیون و ۳۶۱ هزار و ۹۱۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

۲۰ مهرماه با اخبار مهم کرونا در استانها

در استانها چه خبر؟

یاسوج/ فوت یک بیمار در ۲۴ ساعت گذشته/بهبود ۷۴هزار و ۲۳۷بیمار کرونایی از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون 

مشهد/ بستری ۸۰ درصد از بیماران بدحال کرونایی خراسان رضوی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های مشهد /۲۱  شهرستان در وضعیت زرد / ۲ شهرستان نارنجی و ۹ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

اردبیل/ آغاز روند نزولی شیوع بیماری کووید.۱۹ در استان / کاهش شمار بستری های روزانه مبتلایان کرونا در این استان به ۲۵ نفر /صفر شدن شمار جانباختگان برای سومین بار در سه ماه اخیر /استان در وضعیت زرد/

آذربایجان‌غربی / وضعیت خطرناک استان به لحاظ شیوع / بستری یک هزار و ۵۵۰ نفر /فوت ۱۸ بیمار در ۲۴ ساعت گذشته در ارومیه، میاندوآب و خوی /تزریق ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دُز واکسن 

خراسان رضوی / پیش‌بینی نیاز دارویی خراسان رضوی برای موج ششم کرونا / کسب آمادگی لازم برای مقابله/ پیش بینی  موجودی اقلام دارویی در داروخانه‌های بیمارستانی را برای مدت ۲ ماه / تاکید بر تهیه و ذخیره سازی ۲۰ قلم داروی مورد نیاز برای بیماران کرونایی 

زنجان/ بستری ۳۱۶ بیمار مثبت کرونایی در بیمارستان‌های زنجان / یک مورد فوتی کرونایی 

کاشان/ فوت پنج نفر بیمار دیگر مبتلا به کرونا / ثبت ۱۸۷ مورد جدید ابتلا/ بستری  ۳۴۳ بیمار حاد تنفسی مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی

یزد/ بررسی سلامت روان یک‌هزار و ۵۰۰ بهبود یافته کرونا در مهریز 

۲۰ مهرماه با اخبار مهم کرونا در استانها

هشدارها و توصیه ها 

رییس اداره امورتربیتی، مشاوره و مراقبت در برابرآسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش البرز تاکید کرد که سلامت روانی دانش آموزان در دوران کرونا از سوی فرهنگیان بویژه مشاوران مدارس و والدین مورد توجه قرارگیرد.

علی رحمانی در نشست با کارشناسان و کارشناس مسئولان آموزش و پرورش استان البرز با محوریت هفته سلامت روان اظهارداشت: کرونا بیشترین آسیب را به حوزه سلامت روانی اجتماعی در جامعه وارد کرد اما با طولانی شدن پاندمی می بایست بطور جهادی وار میدان خدمت به جامعه هدف در راستای ارتقاء سلامت روانی دانش آموزان شد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا خوزستان هم گفت: اگرچه روند شیوع کرونا در استان خوزستان کاهشی شده اما افزایش عادی انگاری ها خطر شیوع موج جدید کرونا را افزایش می دهد.

ولی الله حیاتی در نشست قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا خوزستان  با بیان اینکه تزریق یک دُز واکسن به تنهایی کافی نیست افزود: اگرچه اکنون شرایط نرمال است اما چنانچه پروتکل های بهداشتی رعایت نشود و استقبال مردم از واکسن چشمگیر نباشد بار دیگر در استان خوزستان با چالش جدی مواجه می‌شویم.

وی با اعلام اینکه واکسن به میزان کافی در استان وجود دارد از  مردم خواست تا واکسن خود را به موقع تزریق کنند.

 مسوول گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم  با اشاره به مجازی و غیر حضوری بودن کلاس های درس در دوران کرونا افزود: همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ تهدیدی برای سلامت جسمی و روانی است و اثرهای روانی مانند اضطراب، افسردگی و وسواس بهمراه دارد.

ناهید گرامیان در خصوص بازتاب اخبار کرونا، یادآورد شد: به جای تکیه صرف بر تبعات منفی کرونا  و ذکر اخبار آن، به سمت هدایت اخبار امیدوارکننده برای آینده بعد از کرونا باشیم و به کودکان و نوجوانان اطلاعات لازم درباره روش های پیشگیری از بیماری کووید-۱۹ را متناسب با سن آنها ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه ممکن است هریک از افراد در دوره ای از زندگی خود نیازمند دریافت خدمات سلامت روان باشند، اضافه کرد: اختلالات روانپزشکی نیز مانند بیماری های جسمی نیاز به شناخت زودهنگام و مداخله مناسب دارند بنابراین در صورت احساس مشکلات روانی باید هرچه زودتر بمنظور دریافت خدمات مناسب از متخصصان مربوطه اقدام کرد.

۲۰ مهرماه با اخبار مهم کرونا در استانها

گزارش هایی با محوریت کرونا 

آغاز گردشگری پساکرونایی در مازندران با چادرخوابی

خیز آرام کرونا در مازندران برای آغاز موج ششم

آخرین آمار وزارت بهداشت / ۲۱۳ نفر دیگر قربانی کرونا

 بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۲۱۳ بیمار کووید۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و در همین بازه شمار واکسن های تزریقی از ۶۷ میلیون دُز عبور کرد.

 از دیروز(دوشنبه) تا امروز(سه شنبه) ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۳۹۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۸۶۹ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به پنج میلیون و ۷۲۹ هزار و ۷۸۵ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۲۱۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۳ هزار و ۸۱ نفر رسید.

پنجمیلیون ۲۴۹ هزار و ۹۵۶ نفر از بیماران نیز بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

همچنین پنج هزار و ۱۲۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا(اسفند ۹۸) در کشور رسید.        

نظر شما