شناسهٔ خبر: 50098078 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

صف ۱۲ هزار نفری از جوانان کرمانشاهی‌ برای یک وام!

معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه گفت: با گذشت ۶ ماه از سال رقم ۱۲ هزار و ۴۳۵ نفر در صف انتظار دریافت تسهیلات ازدواج، خیلی بالا است، از بانک‌ها درخواست داریم که نسبت به پرداخت این تسهیلات اقدام کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، در روزهایی که ویروس کرونا، فشار اقتصادی و دیگر موانع اجتماعی و فرهنگی راه را برای ازدواج جوانان ناهموار کرده، تاخیر بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج نیز به مشکل تازه جوانان تبدیل شده است.

طبق اعلام ثبت احوال استان کرمانشاه در ۶ ماهه اول امسال ۸ هزار و ۴۵۲ مورد ازدواج در استان ثبت شده که با احتساب موارد ازدواج‌ از سال گذشته امسال ۳۳ هزار و ۷۵۶ نفر در استان متقاضی دریافت وام ازدواج بوده‌اند که از این تعداد ۱۴ هزار و ۱۳۰ نفر موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند و ۷ هزار و ۹۱ نفر نیز در مرحله اخذ قراداد و معرفی به بانک عامل هستند.

در حال حاضر ۱۲ هزار و ۴۳۵ جوان کرمانشاهی در انتظار دریافت وام ازدواج هستند. شواهد و شکایات برخی در این زمینه حاکی از آن است که برخی از متقاضیان حدود دو ماه یا بیش‌تر برای دریافت وام ازدواج در صف انتظار هستند. برخی نیز با وجود اینکه شعبه آن‌ها برای دریافت وام مشخص شده از سخت‌گیری بانک‌ها برای ضامن معتبر گله‌مند هستند.

خبرنگار فارس با آقای (س‌.ح) جوان ۲۲ ساله کرمانشاهی با پوشه‌ای از مدارک که در یکی از بانک‌های شهر کرمانشاه متقاضی دریافت وام ازدواج بود برای دقایقی کوتاه هم‌صحبت شد.

وی اظهار داشت: ساکن یکی از روستاهای جلالوند هستم و دو روز قبل از محرم عقد کرده‌ام و منتظر دریافت وام ازدواج هستم تا زندگی مشترک خود را آغاز کنم.

این جوان ادامه داد: الان مدارک تکمیل شده و معطل ضامن معتبر هستم، بانک دو کارمند با یک بازاری خوش حساب را برای ضمانت می‌خواهد که من ندارم، تقاضا دارم زیاد سخت‌گیری نکنند با یک کارمند هم می‌شود وام را پرداخت کنند تا هر چه زودتر چند قلم وسیله بخریم، سر زندگی برویم.  

از آنجا که با پایان ماه محرم و صفر تعداد ازدواج‌ها افزایش می‌یابد مطمئنا تعدادی دیگر نیز به این حجم جوانان در صف انتظار نیمه نخست سال اضافه می‌شود، صفی که انگار قصد ندارد کوتاه شود تا معطل‌های آن به حق خود برسند.

حسین‌زاده، معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه در گفت‌وگو با فارس در این خصوص، اظهار داشت: با گذشت ۶ ماه از سال این رقم ۱۲ هزار و ۴۳۵ نفر در صف انتظار دریافت تسهیلات ازدواج خیلی بالا است.

وی ادامه داد: از بانک‌ها درخواست داریم که نسبت به پرداخت این تسهیلات اقدام کنند.

وی یادآور شد: زوج‌هایی که متقاضی دریافت تسهیلات هستند با در دست داشتن عقدنامه که کمتر از دو سال از زمان ثبت آن گذشته است، می‌توانند به سامانه تقاضای تسهیلات ازدواج مراجعه و ثبت‌نام کنند.

حسین‌زاده گفت: میزان تسهیلات ازدواج برای زوج‌های زیر ۲۳ سال ۱۰۰ میلیون تومان و برای زوج‌های بالای ۲۳ سال ۷۰ میلیون تومان با کامزد چهار درصد در نظر گرفته شده است.

تجربه ثابت کرده که گوش بانک‌ها نه به درخواست بدهکاره نه به دستور، در این سال‌های حمایت بانک‌ از تولیدکنندگان در تعطیلی واحدها برای همه به خوبی مشهود است، اما در امر ازدواج دیگر بهانه‌ افزایش تعداد متقاضیان، مشکل در تامین اعتبار بانک‌ها و سختگیری برای ضامن معتبر جواب مناسبی برای زوجین با هزار آرزو برای تشکیل زندگی مشترک نیست.

انتهای پیام/پ/ر

نظر شما