شناسهٔ خبر: 50092318 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه‌ آسیا‌نیوز | لینک خبر

اظهارات قایرات توربایف درباره تجارت موثر با ایران

برپایی مجمع تجاری و اقتصادی قزاقستان و ایران/همگرائی صدها شرکت کوچک و متوسط

معاون وزیر تجارت و همگرائی قزاقستان در مجمع تجاری و اقتصادی قزاقستان و ایران گفت: قزاقستان به طور سیستماتیک اهداف استراتژیک را با هدف توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور و همگرائی صدها شرکت کوچک و متوسط اجرا می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش آسیانیوز، مجمع تجاری قزاقستان و ایران با حضور رییس اتاق ایران در محل اتاق بازرگانی ایران افتتاح شد.

در این مجمع دوازده شرکت قزاقستانی نماینده محصولات ماشین سازی، صنایع غذایی، دارویی و تولید مصالح ساختمانی فرصت های صادراتی خود را ارائه داده اند.

برپایی مجمع تجاری و اقتصادی قزاقستان و ایران asianews

در این برنامه قایرات توربایف ، معاون وزیر تجارت و همگرائی قزاقستان گفت: "قزاقستان به طور سیستماتیک اهداف استراتژیک را با هدف توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور و همگرائی صدها شرکت کوچک و متوسط اجرا می کند.

به گفته وی، سال گذشته، محدودیت های کووید تأثیر منفی بر تجارت متقابل بین قزاقستان و ایران گذاشت و آن را تا 37 درصد کاهش داد. اما در حال حاضر در 8 ماه امسال ، ما توانستیم از حجم گردش مالی کل سال گذشته فراتر برویم. قیرات توربایف گفت که این موضوع پتانسیل بالای تجارت کشورهای ما را نشان می دهد.

برپایی مجمع تجاری و اقتصادی قزاقستان و ایران asianews

توربایف خاطرنشان کرد: این تجزیه و تحلیل از پتانسیل افزایش صادرات کالاهای قزاقستانی در رشته های صنایع متالورژی، صنایع غذایی، ماشین سازی، شیمیایی و دارویی به ایران به مبلغ 162.3 میلیون دلار را نشان می دهد. همچنین منطقه آزاد تجاری به یک توافق نامه کامل تبدیل می شود و رشد تجارت بین کشورها رشد تعامل بین دو کشور با بهره برداری از راه آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران تسهیل خواهد شد. 

به گفته وی، این ارتباط فرصتی برای انتقال 10 میلیون تن محموله فراهم می کند. از طریق این جاده ، ایران این فرصت را دارد که وارد بازارهای روسیه و چین شود و به نوبه خود ، قزاقستان- به تمام کشورهای خلیج فارس. این بزرگراه تأثیر مثبتی در ارتقای سطح همکاری های تجاری و اقتصادی دو جانبه و منطقه ای داشته است.

همچنین آسخات اورازبای, سفیر جمهوری قزاقستان در ایران خاطرنشان کرد: توجه مشاغل ایرانی در نمایندگی تجاری و اقتصادی قزاقستان "حضور علاقه متقابل عظیم بین کشورهای ما در توسعه روابط تجاری و اقتصادی" را نشان می دهد.

وی افزود: سرمایه گذاران ایرانی در سال گذشته 4.3 میلیون دلار سرمایه مستقیم در اقتصاد قزاقستان جذب کردند. این رقم در سه ماهه اول سال جاری 1.7 میلیون دلار بوده است و بسیاری از پروژه های جدید در حال انجام است. به عنوان مثال ، به تازگی ، قراردادی بین بندر آقتائو و اتاق بازرگانی قزوین برای ساخت مجتمع تجاری و لجستیکی در قلمرو بندر امضا شد.

اورازبای گفت که تفاهم نامه تجارت گندم بین قزاقستان و ایران و روسیه امضا شد که اجازه واردات موقت ، ترانزیت و مبادله گندم قزاقستان به این کشورها را می دهد و این مکانیزم باید تا حد امکان مورد استفاده قرار گیرد.

در همین حال این هیات قزاقستانی اظهار داشت: ما همه سازوکارهای لازم برای تقویت همکاری خود را داریم و مهم تر از همه میل و اراده سیاسی قوی رهبران دو کشور هستیم و شرکت های قزاقستانی و ایرانی به توافقات متعددی دست یافته اند./

نظر شما