شناسهٔ خبر: 50086427 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس هیات پارلمانی کشورمان در اسلام‌آباد تاکید کرد؛

تشکیل اتاق تهاتر، راهکار مقابله با تحریم و تضمین تجارت ایران و پاکستان

اسلام‌آباد-ایرنا- رئیس گروه دوستی ایران و پاکستان در مجلس با اشاره به تحریم‌ها و کارشکنی آمریکا برای جلوگیری از تجارت آزاد درمنطقه به ویژه میان همسایگان، گفت: «اتاق مشترک تهاتر» برای تجارت میان دو کشور باید تشکیل شود و تهران نگاه رو به جلو برای گام‌های عملی اسلام‌آباد جهت تحقق این هدف مشترک دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، «احمد امیرآبادی فراهانی» روز دوشنبه در اولین دیدار کاری خود به همراه اعضای هیات گروه دوستی ایران و پاکستان با حضور در مجلس ملی این کشور در شهر اسلام‌آباد با اعضای کمیسیون روابط خارجی و همچنین گروه دوستی ایران و پاکستان در مجلس ملی پاکستان دیدار کرد.

وی در ابتدا جان باختن ده‌ها نفر از شهروندان پاکستانی درپی زمین لرزه اخیر ایالت بلوچستان و همچنین درگذشت بنیانگذار فن آوری هسته‌ای این کشور را به دولت و مردم پاکستان به ویژه نمایندگان مجالس این کشور تسلیت گفت.

این نماینده مجلس با اشاره به نگاه ویژه دولت جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان مجلس به تحکیم مناسبات با همسایگان از جمله کشور دوست و برادر پاکستان، گفت: تقویت تجارت دوجانبه، هم افزایی در حوزه‌های اقتصادی و تقویت امنیت و مراودات مرزی موضوعاتی است که گروه دوستی آن را از نزدیک دنبال می‌کند.

وی با قدردانی از حمایت‌های پاکستان از ایران در برابر تحریم‌های ظالمانه آمریکا و همچنین حمایت از عضویت کشورمان در سازمان همکاری شانگهای، اظهار داشت: جدای از مشکلات تحریم، ما از اسلام‌آباد به عنوان دولت دوست و برادر انتظار داریم اقدامات بیشتری برای عبور از این مسائل و گام‌های عملی برای افزایش همکاری‌های همه جانبه انجام دهد.

تشکیل اتاق تهاتر، راهکار مقابله با تحریم و تضمین تجارت ایران و پاکستان

لزوم تشکیل اتاق مشترک تهاتر

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان با اشاره به حجم تجارت مشترک دو همسایه طی سال‌های اخیر، گفت: این میزان از مبادلات تجاری و اقتصادی رضایت بخش نیست و مناسب ظرفیت‌های واقعی ایران و پاکستان نیز نمی‌باشد.

وی تاکید کرد: در سفر دو سال پیش گروه دوستی به پاکستان، طرف ایرانی پیشنهاد تشکیل ستاد مشترک تهاتر و یا اتاق مشترک تهاتر را در اسلام‌آباد مطرح کرد و آمادگی کامل خود را برای آغاز روند جدید تجارت تهاتر اعلام داشت و اکنون نوبت دوستان پاکستانی است که گام‌های عملی را در این خصوص بردارند.

امیرآبادی فراهانی افزود: ایران و پاکستان می‌توانند تحت این اتاق مشترک اقلام و کالاهای مورد نیاز یکدیگر را متناسب با اعداد و ارقام آن به صورت تهاتر تامین کنند.

وی به آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای فعالیت شبانه روزی گمرک در گذرگاه‌های مرزی به ویژه در میرجاوه-تفتان و در هفت روز هفته بدون وقفه اشاره کرد و افزود: البته تعطیلی یک یا دو روز گمرک در طرف پاکستانی ممکن است بر تجارت تاثیر گذار باشد.

رئیس هیات پارلمانی کشورمان افزود: در حوزه اقتصاد مشترک باید در زمینه تهاتر، فعالیت گمرکی و فعال‌سازی بازارچه‌های مشترک مرزی اقدامات جدی‌تر با نقش آفرینی گروه‌های دوستی ایران و پاکستان ایفا کنیم تا به توفیقات بیشتری دست یابیم.

تشکیل اتاق تهاتر، راهکار مقابله با تحریم و تضمین تجارت ایران و پاکستان

همکاری مشترک ایران-چین-پاکستان در منطقه

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان در مجلس گفت: این گروه دوستی همچنان که در مجلس پاکستان دارای بیشترین نماینده می‌باشد، در ایران نیز تعداد زیادی از نمایندگان عضو گروه دوستی ایران و پاکستان هستند که بیانگر علاقه نمایندگان ملت ایران به کشور همسایه پاکستان است.

وی افزود: به تازگی چین نیز به گروه دوستی ایران و پاکستان در مجلس شورای اسلامی اضافه شده و ما پیشنهاد یک جلسه مشترک میان نمایندگان گروه‌های دوستی ایران، چین و پاکستان را می‌دهیم و برای این مهم آماده میزبانی از این نشست در تهران هستیم.

امیرآبادی فراهانی تاکید کرد: همکاری نزدیک تهران-پکن-اسلام‌آباد در منطقه برای ثبات و امنیت اطمینان بخش و موجب دستیابی به منافع مشترک خواهد شد.


مراقبت از اوضاع افغانستان
احمد امیرآبادی فراهانی درباره تحولات افغانستان و پیامدهای آن بر منطقه به ویژه همسایگان این کشور نیز گفت: شرایط فعلی افغانستان یک موضوع پذیرفته شده است اما باید مراقب اوضاع آن باشیم تا وارد جنگ‌های داخلی، قومی یا جناحی نشود.
وی افزود: ایران و پاکستان به عنوان دو همسایه اصلی افغانستان به طور مستقیم تحت تاثیر نابسامانی‌ها در این کشور قرار می‌گیرند لذا ما حامی تشکیل دولت فراگیر در افغانستان با حضور تمامی گروه‌ها و قومیت‌ها می‌باشیم.
نماینده مردم قم در مجلس درباره کارشکنی آمریکا و سنگ‌اندازی این کشور به بهانه حقوق بین الملل و یا استفاده سیاسی از گروه ویژه اقدام مالی، گفت: جمهوری اسلامی ایران سخت‌ترین قوانین علیه پولشویی و تامین مالی تروریسم را به اجرا گذاشته است اما آمریکایی‌ها به دنبال بهانه برای تشدید تحریم‌ها هستند.
وی تاکید کرد: انتظار ما از همسایه شرقی یعنی پاکستان این است که به بهانه‌ها و تحریم‌ها توجهی نکند و بهترین روش برای دستیابی به اهداف مشترک به ویژه تجارت سهل و آسان تشکیل اتاق مشترک تهاتر خواهد بود.
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان در مجلس تلاش ارتش پاکستان برای حصارکشی مرزهای مشترک با ایران را قابل قبول توصیف و در عین حال بر همکاری موثرتر دو کشور علیه تحرکات غیرقانونی و عناصر تروریستی در مرزها تاکید کرد.
وی پیشنهاد بازدید مشترک اعضای گروه‌های دوستی دو کشور از ۳ گذرگاه مشترک مرزی در تفتان، ریمدان و پیشین به ویژه بازدید طرف ایرانی از بندر گوادر پاکستان را مطرح کرد که با استقبال نمایندگان پاکستان همراه شد.

نظر شما