شناسهٔ خبر: 50083652 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رئیس سازمان صنعت و معدن استان تهران بیان کرد؛

روند مثبت سرمايه گذاري صنعتي در استان تهران

صاحب‌خبر -
روند مثبت سرمايه گذاري صنعتي در استان تهران
خبرگزاری آریا- رئیس سازمان صنعت و معدن استان تهران گفت: روند سرمایه گذاری صنعتی در استان تهران در شش ماهه نخست امسال مثبت بوده است.
به گزارش خبرگزاری آریا، آقای یدالله صادقی در نشست خبری امروز روند سرمایه گذاری صنعتی در استان تهران در شش ماهه نخست امسال مثبت دانست و افزود: این موضوع را تعداد پرونده‌های بهره برداری ایجادی و توسعه‌ای نسبت به زمان مشابه پارسال نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: روند رشد سرمایه گذاری صنعتی چه از لحاظ تعداد پروانه و چه از نظر سرمایه گذاری صورت گرفته و همچنین از لحاظ اشتغال ایجاد شده در استان رو به رشد است.
وی گفت: علاوه بر این در زمینه صدور پروانه‌های اشتغال صنفی که یکی از آن‌ها توزیع خدماتی و دیگری واحد‌های تولید و خدمات فنی مهندسی صنفی است رشد قابل توجهی داشتیم.
رئیس سازمان صنعت و معدن استان تهران افزود: اشتغال در استان تهران نیز افزایش داشته است، چون در شش ماهه نخست امسال حدود 39 هزار اشتغال در بخش صنعت ایجاد کردیم که اگر این رقم در شش ماهه دوم نیز اتفاق بیافتد حدود 150 درصد اشتغال براساس اشتغال هدف گذاری شده تحقق خواهد یافت.
صادقی گفت: پارسال نیز در زمینه اشتغال 128 درصد رشد داشتیم.
وی در مورد کاهش نرخ بیکاری در تهران نیز افزود: مهمترین بخش اشتغال در استان تهران مربوط به صنعت و معدن است در این استان نرخ بیکاری کمتر از 7 درصد است که این روند کاهشی در دو سال اخیر اتفاق افتاده است.
رئیس سازمان صنعت و معدن استان تهران گفت: کاهش نرخ بیکاری نشان می‌دهد فعالیت‌های تولیدی در استان مسیر درستی را طی می‌کند.
صادقی در زمینه جهش تولید نیز افزود: اول به دنبال رفع موانع سرمایه گذاری هستیم و بعد واحد‌های موجود را ساماندهی کنیم تا متناسب با شرایط روز فعالیت داشته باشند.
وی گفت: یکی از مهمترین اقدامات ما در سال جدید پیگیری طرحی است که به هیئت دولت و هیئت مقررات زدایی ارائه شده تا به ما امکان دهد واحد‌های صنعتی و تولیدی استان تهران را از حالت گرفتار در مقررات محیط زیست خارج کند تا امکان بازسازی و نوسازی داشته باشند.
رئیس سازمان صنعت و معدن استان تهران گفت: براساس این طرح این واحد‌ها هم می‌توانند تولید خود را افزایش دهند و هم زنجیره ارزش افزوده و سبد تولیدی آن‌ها کامل می‌شود و دارای مزیت رقابتی خواهند شد تا بتوانند در بازار داخل کالا‌های خود را جایگزین کالا‌های خارجی کنند و هم در بازار خارجی با داشتن مزیت رقابتی مناسب رقابت کنند.
صادقی افزود: این اقدام مهمی بود که با محوریت استانداری و محیط زیست و همکاری هیئت مقررات زدایی انجام شده است و اقدامات تکمیلی را نیز از طریق دولت پیگیری می‌کنیم، چون نیاز به مصوبات هیئت دولت دارد تا بتوانیم با رعایت شرایط زیست محیطی از ظرفیت‌های موجود صنعتی در استان استفاده کنیم.
وی گفت: تلاش می‌کنیم که در همین واحد‌های صنعتی موجود و با جایگزینی ماشین آلات بتوانیم زنجیره تولید را کامل کنیم و مقیاس آن را افزایش دهیم همچنین با استفاده از فناوری نو در کارخانجات مصرف انرژی را پایین بیاوریم و آلایندگی را نیز کم کنیم که در این صورت هم برای صنعت و هم محیط زیست مفید خواهد بود.  
 
امسال؛ بومی سازی به ارزش یک میلیارد دلار در استان تهران
رئیس سازمان صنعت ومعدن استان تهران گفت: هدف گذاری بومی سازی کالا‌های وارداتی امسال یک میلیارد دلار پیش بینی شده که 262 میلیون دلار در 6 ماهه نخست امسال، محقق شده است.
آقای یدالله صادقی امروز در نشستی خبری درجمع خبر نگاران افزود: پارسال به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون دلار از ماشین آلات صنعتی که قبلا وارد می‌شد با همکاری دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان داخلی سازی شد.
وی با اشاره به نقش مهم استان تهران در صنعت و اشتغال گفت: براساس مجوز‌های رسمی صادر شده در بخش صنف و صنعت حدود یک میلیون و 500 هزار مجوز در بخش صنف و بقیه آن در بخش صنعت است.
صادقی افزود: واحد‌های تولیدی موجود در گذشته، نمی‌توانند خود را بروز کنند و عملاً سوخت و انرژی بیشتری مصرف می‌کنند؛ بر این اساس قیمت، کیفیت و نرخ بهره وری بالا می‌رود و سبب افزایش رقابت نیز می‌شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در خصوص تعداد پروانه‌های صادر شده در بخش صنعت نیز گفت: در بخش صنعت 88 مورد پروانه صادر شده و 44 درصد رشد داشتیم.
وی افزود: در حوزه سرمایه گذاری نیز پارسال 169 مورد و امسال هم در این حوزه 23 درصد رشد داشتیم که البته بخشی از آن به علت افزایش نرخ تورم و بخشی دیگر افزایش نرخ سرمایه گذاری است. اما اشتغال ناشی از پروانه توسعه، رشد منفی 29 درصدی داشته که دلیل آن به کار گیری فناوری‌های رباتیک است.
صادقی اضافه کرد: برای ایجاد کارخانه، متقاضیان می‌توانند از سامانه بهین یاب در طول 2تا 3 روز مجوزدریافت کنند. امسال نیز 1021 و سال قبل 1180 مورد مجوز تأسیس کارخانه صادر شده و انتظار داریم تا پایان سال به 2000 جواز برسد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: در بخش اصناف که یکی از پتانسیل‌های بزرگ بخش صنعت است، 36 هزار و 316 پروانه کسب در رشته‌های تولیدی وتوزیعی صادر شده است.
وی افزود: 7 هزار و 877 پروانه تولیدی صنفی صادر شده که در بخش تولید فعالیت دارند. همچنین 3 هزار و 742 پروانه خدمات فنی و مهندسی نیز صادر شده که باعث افزایش ارزش افزوده می‌شود.
صادقی گفت: در استان تهران 280 معدن در حوزه بهره برداری وجود دارد که 40 معدن به دلیل مشکلات حقوقی تعطیل است.
وی افزود: اشتغال در معادن پارسال 49 درصد و امسال 66 درصد بوده و در مجموع 34 درصد رشد داشته است.
صادقی گفت: در بخش تجارت خارجی حدود 17000 کارت بازرگانی در استان تهران وجود دارد که در 6 ماهه نخست 7077 مورد کارت صادر یا تمدید شده است.
وی افزود: یکی از خدمات اساسی به واحد‌های تولیدی، تأمین مواد اولیه و قطعات و ماشین آلات تولید است که ثبت سفارش باید صورت گیرد، بر این اساس امسال 36 هزار و 257پرونده برای گرفتن ثبت سفارش ارسال شده است که 29 هزار و 563 مورد رسیدگی شده و حدود 7000 مورد در دست بررسی است.
صادقی گفت: تقاضای واحد‌های تولیدی برای واردات حدود 11 میلیارد یورو بوده که کمتر از 6 درصد آن برای واردات ماشین‌های پیش ساخته است و امکان تولید در کشور وجود ندارد.
رئیس سازمان صنعت و معدن استان تهران ادامه داد: برنامه‌هایی برای جهش تولید و پشتیبانی مدنظر بوده که در قالب هفت محور برنامه ریزی شده و تعدادی از این برنامه‌ها را انجام داده ایم.

نظر شما