شناسهٔ خبر: 50082995 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر نیرو:

۳۵ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید در دولت سیزدهم ایجاد می‌شود

تهران- ایرنا- وزیر نیرو گفت: برای ایجاد ۳۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در دولت سیزدهم برنامه‌ریزی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «علی اکبر محرابیان» روز دوشنبه در مراسم امضای احداث ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی توسط صنایع در محل وزارت نیرو افزود: ۱۵ هزار مگاوات از این ۳۵ هزار مگاوات توسط وزارت نیرو و شرکت های تابعه احداث حواهد شد.

وی ادامه‌داد: برای احداث این ظرفیت نیروگاهی، پروژه‌هایی تعریف شده و اکنون به دنبال اجرا هستیم.

وزیر نیرو گفت: در کنار آن برنامه‌ریزی برای ایجاد ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپدیر هم انجام شده است.

محرابیان افزود: اکنون با تقاضای بیش از حدی برای احداث نیروگاه های تجدیدپذیر روبه‌رو شدیم به گونه ای که از برنامه پیش‌بینی شده ما بسیار بیشتر است.

وی با بیان اینکه کشورمان در زمینه انرژی های تجدید پذیر توان زیادی دارد، گفت: وجود ۳۰۰ روز آفتابی در کشور سرمایه‌گذاری در بخش انرژی های تجدید پذیر را مقرون به صرفه کرده است.

وزیر نیرو به وجود ظرفیت خوب بخش باد در برخی نقاط کشور اشاره کرد و گفت: توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر با جدیت دنبال می شود.

محرابیان گفت: امروز نیز با تشویق بخش صنعت برای احداث نیروگاه، تفاهمنامه ای برای احداث ۱۰ هزارمگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی با صنایع منعقد شدکه این امر با حمایت وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت عملیاتی خواهد شد.

وی ادامه داد: قراردادهایی که امروز در قالب این تفاهمنامه عملیاتی خواهد شد بیش از ظرفیت پیش بینی شده است که نشان از علاقه بخش صنعت برای ایجاد نیروگاه های اختصاصی دارد.

وزیر نیرو افزود: با عملیاتی شدن این نیروگاه ها در آینده نزدیک در بخش صنعت دیگر شاهد آن نخواهیم بود که به دلیل قطع برق، صنایع با کاهش تولید روبه‌رو شوند.

محرابیان ابراز امیدواری کرد: با همکاری وزارت صنعت، معدن وتجارت و صنایع فعال به زودی شاهد شرایطی در کشور باشیم که موجب اشتغال بیشتر و رفاه برای همه مردم باشد.

وی گفت: طی چند دهه اخیر شاهد ایجاد ظرفیت‌های عظیم در بخش صنایع و معادن کشور بودیم و ظرفیت های این بخش به صورت چشم گیری رشد داشته است.

وزیر نیرو افزود: اما در زمانی که شاهد ایجاد محدودیت در تامین برق صنایع باشیم این ایجاد محدودیت به معنای کاهش تولید، کاهش اشتغال و افت ارزش افزوده این بخش است.

محرابیان ادامه داد: در موضوع برق امروز در این صنعت به خودکفایی رسیده ایم و صاحب تکنولوژی و سازنده نیروگاه های برق آبی و حرارتی هستیم، اما بسیار متاسفیم که در طی سال های اخیر سرمایه گذاری در بخش نیروگاهی به شدت کاهش داشته و نتوانستیم با رشد تقاضا و متناسب با آن در این بخش سرمایه گذاری کنیم.

وی گفت: امروز شاهد ۱۴ هزار مگاوات تراز منفی در برق هستیم؛ این به معنای آن است که ۲۲ درصد نیاز برق خودمان را امکان تولید نداریم.  

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: یکی از برنامه های مهم و محوری وزارت نیرو توسعه ظرفیت‌های نیروگاهی کشور متناسب با تقاضا است و در این خصوص ایجاد ۳۵ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی در حوزه های مختلف در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو در خصوص احداث ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی توسط بخش صنعت و معدن امروز با حضور وزرای صنعت و نیرو، مدیران شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی و معاونان دو وزارتخانه برگزار شد.

نظر شما